8.5.11

Evilla, Evilla, Evilla

Jeg har en svakhet for Evilla. I hvert fall når det fortsatt er i hesper. Selv om det er forferdelig vanskelig å finne gode mønstre til garn med laaaange fargerapporter, ender jeg stadig opp med å utvide Evilla-lageret mitt.


Evilla er estisk garn, stort sett i ren ull, med en god dose spinneolje og skikkelig lukt av bæ når det er vått. Kvalitetene varierer fra tykt, løst forgarn til lace-garn med 800 meter pr 100 gram, både ensfarget og flerfarget. Det vanligste er nok flerfarget Evilla Artyarn i 8/2, 800 meter pr 100 gram, dvs. sokkegarn/babygarntykkelse. Og det er selvfølgelig fargene som gjør at jeg ikke klarer å gå forbi dette garnet uten å plukke med meg noen hesper...

Laaaange fargerapporter.

Mesteparten av Evillagarnet i lageret mitt er kjøpt hos Maud's garn, og på tilbud. Nå skal de slutte med garnet, og selger ut med 30 % rabatt. Det betyr 62 kroner hektoen. Det betyr at Linda ikke klarer å styre seg. Det betyr at Linda kommer til å kjøpe mer garn på lørdag når hun skal til Oslo (forhåpentligvis. Hvis Husfliden har fått tak i vevskjea mi.).

Noe har jeg da strikket av garnet også - det rettstrikkede sjalet over er strikket på grovstrikkemaskinen, og jeg har også strikket et deilig, digert rillestrikket sjal i forgarn. Dessuten bruker jeg forgarn til å lære meg å spinne.


Jeg strikket Pine Cone Beach Cardigan av ull/linblandingsgarnet deres, og har liggende et halvferdig sjal i samme garn. Dette har jeg myyyye av enda, så planen er noen tynne sommerjakker/-gensere og sjal.


Og så strikket jeg en jakke jeg rakk opp fordi fasongen ble så rar.

Lukter godt med sånn uvasket garn, synes Mini Me.

Forrige uke fant jeg fram garnet igjen og begynte jeg på et pledd, Mitered Crosses Blanket fra Mason Dixon Knitting. Korsene strikker jeg i garnet fra jakka, Artyarn 8/2, og hjørner og kanter i en ensfarget blanding av ull og angorageit, også fra Evilla. Dette har jeg masse av, så jeg tenker å stoppe mens det fortsatt er nok garn igjen til en jakke.

Kantene er ikke blå. De er en slags grålig naturfarge.

Lageret inneholder også et nøste lacegarn 6/1 i bruntoner, som skal bli sjalet Stripe Study, og et med lacegarn 8/1 i farger jeg liker, med ikke kler. Det er delvis forvandlet til skjerfet Saskia, men ligger og venter på at jeg skal bli kjent med noen som kler sånne farger.

Skal bli stripesjal!

Og her er nyinnkjøpene fra forrige uke:

 Mer ull/lin, denne gangen blå lin og naturfarget ull. Skal bli tynn genser.

 En hespe til av et tykt garn med spetter, dette har jeg to hesper av fra før og det skal bli jakke.

 Artyarn 8/2, som skal bli sjalet LazyKaty og sikkert et sjal til.

 Lacegarn 6/1, 220 gram, skal bli et stort sjal eller to mindre, har ikke helt bestemt meg.

Nøste, nøste
Evillagarnet kommer altså i hesper, og nøsteapparat er definitivt en fordel, og i den anledning må jeg bare skryte litt av nøsteapparatet mitt. Det er ikke av den vanligste typen, Maud's hadde det før, men ikke nå lenger.

Ulempen med konstruksjonen er at det nøster litt løst, så jeg må holde igjen tråden med hånda. Faren for brannsår er dermed overhengende med hardt garn og høyt tempo.

Fordelen er at jeg kan nøste kjempestore nøster på det!

 Dette er definitivt så fullt som det blir, men her er det altså over 200 gram garn, mer enn 800 meter!

Også blir nøstene så fine at det er vanskelig å bruke av dem...

Og ellers?
Ellers har jeg akkurat gjort ferdig en stor hemmelighet med tynt, tynt garn, så jeg føler for å begynne på noe mer substansielt. Men jeg har fortsatt syv prosjekter i arbeid, i tillegg til et par-tre ufoer, så det er ingen hast, egentlig.

I går var det loppemarkedrunde med fine bøker som hovedresultat. Skal prøve å huske å vise dem fram.

Formen er slett ikke verst, alt tatt i betraktning, men magen min er kjempesnurt fordi jeg spiste muffins i går. De hadde faktisk glutenfrie muffins på det ene loppemarkedet, så da følte jeg at jeg måtte støtte opp om et så glimrende tiltak. Dessverre var de ikke på noen måte sukkerfrie, og magen er sint. Men det går over.

Hva sa du?
I dag har jeg tatt en titt i pianoet mitt for å se om jeg kunne se hva som feiler tangentene som henger. Det kunne jeg ikke se. Så jeg tror jeg får ringe en pianomann og spørre om han vil kjøpe det av meg. Ikke så lett å selge piano til privatpersoner når man ikke aner hva det vil koste å overhale det. Og jeg er lite lysten på å reparere det først og kanskje ikke få solgt det etterpå.

Nå er det lunsj! Og etterpå er det strikketid og kanskje litt hagetid hvis jeg er heldig. Siste fullmåne i mai er 17., så hvis langtidsvarselet fortsatt melder overskyet og plussgrader til da, erklærer jeg frostfaren for over og sender kjellerplantene ut.

God søndag, og lykke til i møtet med en ny uke!

4 comments:

Vibekes lille ullne said...

Masse fint nytt garn "som vanlig". Det er så fint å lese her inne hos deg, for da får jeg ikke så dårlig samvittighet for at jeg har økt garnlageret mitt ;)Men, du må jo fylle opp apotekersjenken. Blir spennende å se hva du strikker etterhvert.

Det blir vel en tur til Tjorven til uka på Drops-salg her, hvis formen holder.

Ha en fin uke! :)

Anita Tørmoen said...

Du finner de flotteste garn! Evilla er et vakkert garn, det er sikkert!

Anne (Moseplassen) said...

Ååå, jeg digger sånne poster hvor folk er panegyriske over feks garn. Herlig!

BodilE said...

Helt enig ang Evilla, vanskelig å gå forbi uten å kjøpe, og vanskelig å finne et passende prosjekt. Jeg har også begynt på et Mitered crosses teppe med blå evilla, men tenkte jeg skulle ha lys natur ytterst. Men det jeg egentlig ville si, var at jeg hadde problem med pianoet mitt etter at vi hadde flyttet, da ble noen tangenter stumme. Etter at det hadde stått sånn i MANGE år, spurte jeg på slump en gang jeg var innom en butikk, og han forklarte at det var et veldig vanlig problem, og veldig lett å fikse. Hvis man åpner pianoet, og ser på kortsidene, så er det som holder tangentene oppe festet på hver kortside. Noen ganger hender det at disse hekter seg av, men da er det bare å hekte det på igjen. Veldig vanskelig å forklare, håper du skjønte hva jeg mente :)