11.5.11

Min egen ost

Dette blir altså en post om mat. Mat som er litt spesialtilpasset sær diett men som likevel er god og som kan lages uten diettilpasninger også, nærmere bestemt RICOTTA!


Jeg kom over en oppskrift på hjemmelaget ricotta hos A Garden for the House, og ricotta har lavt histamininnhold, så jeg tenkte "genialt! Denne kan jeg lage med laktosefri melk!"

Vel, ikke sånn helt uten videre. Vanlig laktosefri (og laktoseredusert) melk er nemlig superpasteurisert og har holdbarhet i et halvår eller så, og det blir det visst dårlig ost av.

Så, da lager man egen laktoseredusert melk. Jeg har kjøpt Lactrase kapsler i Sverige, men de skal også være å få hos Apotek 1, eller direkte fra importøren . Disse kan man ta som vanlig enzymtabletter, eller man kan drysse innholdet av to kapsler i en liter melk, riste godt og la stå i et døgn. Vips! Laktoseredusert melk.


Dagen etter blandet jeg melkeliteren (helmelk, for sikkerhets skyld) med en teskje sitronsyre (fins i bakehylla i butikken) og varmet opp i vannbad. Det går fint å varme rett i kjele, men jeg orker ikke å stå og røre hele tida.

Helst til over 80 grader. Fram med termometeret vi kjøpte på Europris da vi drev med ølbrygging for noen år siden. Neste gang stopper jeg kanskje ved 75 grader, de siste fem tok uhorvelig lang tid...


Trekke av plata, la stå under lokk i ti minutter så ostestoffet (stort sett kasein, altså melkeprotein) blir felt ut. En annen fordel med vannbad er at du holder tempen oppe under utfellinga.

Så er det siling. Jeg åpnet to kaffefiltre og la i en finmasket sil, og det funket greit nok. Helst bør man vel ha osteklede, så det kan henge skikkelig, men det aner jeg virkelig ikke hvor jeg får kjøpt. Noen tips? Og hvordan ser egentlig osteklede ut?



Bland i salt. La stå. Med lokk på hvis du har katter eller fluer på kjøkkenet. Minst en time, synes jeg, gjerne en hel del timer. Skal du ha den riktig fast, sett den i kjøleskapet over natta.


Første porsjon ble spist et par-tre timer senere, med rismaltsirup over til dessert. Nam! Tenk hvis jeg kunne hatt nøtter og frukt på også... Men det var godt uansett!

Ikke mye ost av en liter melk, men det koster da heller ikke stort mer enn en tier å lage. Neste gang skal jeg prøve med litt mer sitronsyre og kanskje lettmelk? Holdbarheten er så som så, så resten ble fordelt mellom kjøleskap og fryser.


Jeg sovnet som en stein etter å ha spist desserten, men det kan jo skyldes så mangt. Prøver igjen i dag, og går det bra nå, så blir det mere ost framover! Her er endelig noe jeg kan ha over pastaen som saus, som pålegg, ha på tyrkisk pizza i stedet for feta, bruke som dressing, som dessert, i ostekake... Uendelige muligheter, hvis jeg bare tåler det! *krysser fingrene!*

Og ellers?
Jeg har strikket ferdig en hemmelighet til, den får dere se neste uke, håper jeg. Fortsatt ikke begynt på noe nytt, og er nå nede i rekordlave seks pågående prosjekter.

I kveld trodde jeg virkelig at jeg skulle komme meg på strikkekafé, men i går kveld kom Carusokatten haltende inn med hovent kne, så det blir besøk hos dyredoktoren i stedet.

Stusslig pus

Han går på beinet, så det er ikke knekt, men han har et sår der, så det må nok rens og antibiotika til, i det minste.

Katter får lett infeksjoner i bittsår, og siden de har så løs hud ligger det ofte betennelse under huden og ulmer uten at man oppdager det før hele byllen sprekker med et splætt og verdens verste lukt. Æsj for deg og kjempeau for pusen. Så "føre var!" er regelen for bittsår på katt!

Tørr og fin seng til Mini Me.
Og finfin kamuflasjeutsiktspost til småfuglene i buskene. 


Ute er det tørt, tørt, tørt. Jeg håper virkelig det kommer regn snart. Kanskje allerede i dag, hvis vi er heldige.

Ikke noe vits å luke, ugresset sitter bom fast, og dessuten kommer det til å sprute opp en bunke til ved første regnskyll. Ikke verd å plante ut eller å dele og flytte planter, siden utekrana gikk til h****e i vinter og jeg ikke orker å slepe vannkanner rundt og vanne smått og nytt og flyttet.

Men hvis det skyer over i dag, ryker de første inneblomstene ut! Og kanskje noen av de anemiske pinglene i kjelleren også. Nå er det meldt skyet til over neste fullmåne, og ikke en minusgrad i sikte, så da tar jeg sjansen!

Fin onsdag til deg også!

7 comments:

Dragen said...

Osteklede

Jeg er heller ikke sikker på hva det egentlig er, men jeg bruker et kjøkkenhåndkle, og det funerer storveis. Ikke at jeg faktisk har lagd ost det siste tiåret, men jeg husker da hva jeg gjorde :)

Tingelingeling said...

Så smart med slike tabletter da.. Men er det virkelig mulig å få det til å bli helt laktosefritt??? Magi i så fall.

Osteklede er et lerretsstoff. Gjerne bomull eller lin. ( bomull tåler bedre kokvask..)De skal være helt rene, - helst kokt før bruk. Osteklede er altså bare et ( hvitt) tøystykke som har passe med tråder pr cm til å sile. Du får forresten kjøpt sileduk/ ferdig sydd med hull for opphenging i stativ til saft og sylting( før fikk du kjøpt metervare) nå som er lagd i et blandingsmateriale. Disse kan også brukes.

Jeg bruker et bomull/lin kopphåndkle, et slikt blårutete du vet, - det fungerer. Men sant å si tror jeg du greier deg like fint med kaffefilter. Mindre vask og mindre søl..
Fordelen med stoff er at du kan vri ut myse til slutt.
( jeg har budeiefortid...)

Håper det går bra med pusen, og at du kommer deg på strikkekafé neste gang!
Ha så fine dager som det bare er mulig!

Vibekes lille ullne said...

Oppfinnsomme mateksperimenter av ymse slag og med ymse resultat blir det en del av ja. Moromt når det blir vellykket og frister til gjentagelse.

Osteklede eller nøttemelkspose kan bestilles fra Sanabona: http://www.sanabona.no/kjokkenutstyr/81-nottemelkspose

Tror de har den på Supernature også. De har både nettbutikk og butikk i Oslo.

Jeg har vært med på staudesalg på Botanisk hage. Mye folk og stor stemning. Tror jeg hopper over i år, siden hagen vil være i oppgravd tilstand til uti juli.

Vibekes lille ullne said...

Forresten: god bedring til stakkars Caruso. Håper veterinærbesøket går bra! :)

Anita Tørmoen said...

Så spennende å lage selv:) Håper du tåler det bra:)

karna said...

Så spennende, sånn ost har jeg ikke sett laget før. Håper det går bra m katten og for en herlig posisjon Mini Mie har til å "passe på" småfugln ,-)

Anonymous said...

Hei! Vil bare nevne at det du lager her, er cottage cheese, ikke ricotta. Sistnevnte lages av mysen etter produksjon av hard ost, og prosessen har gitt navnet, som betyr "kokt omigjen".
Man kan bruke alle slags syrer for å få melken til å skille seg (i myse og kasein), også vanlig eddik, eller for den saks sure melkeprodukter. Men sitronsyre går jo finfint.
Hvis du legger den avsilte osteklumpen i press (trykk først mest mulig vann ut av den med hendene), får du den fabelaktige indisk/nepalesiske osten paneer, som er så fast at den kan skjæres i biter og evt. stekes lett i panne. Med paneer kan du lage den berømte retten "palak paneer" - og mye annet.
Gurkemeie gir flott gulfarge til paneer!
Hilsen Lisen