14.9.10

Her kommer et langt et...

For det er så mye å si!
Først:


Pine Cone Beach cardigan er ferdig! 


Denne kulle egentlig være en krysning mellom Lady Kina og February Lady - men så likte jeg ikke helt blondemønsteret på Februardamen, og så ble det så voldsomt mange masker på Kina - så jeg endte opp med å lage mitt eget mønster, som vanlig.

Dette er første gang jeg strikker jakke fra toppen og ned, og i hvert fall første gangen jeg lager ovenfra-og-ned-mønster, så det var jo et eksperiment, kan du si.

Jeg startet med å bla gjennom mønsterboka mi opp-ned, for å finne et blondemotiv som så bra ut når det sto på hodet. Mønsteret heter ikke Pine Cone, så vidt jeg husker, men det minner om kongler, synes jeg, og i hvert fall med den fargen. I det hele tatt minner jakka meg om furuskogen ved sandstranden Sjøsanden utenfor Mandal, det er noe med det litt stive lingarnet som minner om taregress og furustammer.

Jakka ble selvfølgelig for løs i halsen, jeg vil tro at det er den klassiske nybegynnerfeilen på ovenfra-og-ned-mønstre. Men jeg sydde inn en garnstump på innsiden av linningen og strammet til litt, og det holdt, så da sier jeg meg fornøyd.

Og jakka ser ut til å gjøre jobben sin: Den gir akkurat passe litt ekstra varme til en frossen sjel. Så nå er jeg klokkeklar for mørke, kjølige Kretanetter - juhu!

Tekniske spesifikasjoner for garngeeker på Ravelry.

My Pine Cone Beach Cardigan is done! So named because it reminds me of a pine forest close to a beach we used to visit when I grew up. 


I ended up making my own pattern after all, as usual. This was my first attempt at knitting top-down. Not to mention my first attempt at designing a top-down knitted item. 


It fits reasonably well, and it does what it is supposed to do: It gives me just that little bit of extra warmth. Chilly Cretan nights: Here I come!


More info and tech spec on Ravelry.




Ny norsk garnbutikk på nett!
Vibeke skrev om Fiber and Art i forrige uke, og tipset om at denne nye, norske nettbutikken hadde tilbud til følgere på Fjaseboka.

Slikt må man jo støtte opp om, så jeg meldte meg inn og sendte sporenstreks en bestilling. Og fikk sporenstreks svar. Og betalte, og fikk pakke så fort at jeg lurte på om hun hadde lagt den i postkassa mi sjøl, og ikke involverte det kongelige norske somlepostvesen i det hele tatt.

Og her er det mye gromt å finne! Ikke bare farger hun garnet selv, hun selger også garnfarge, håndteiner og annet karde- og spinneutstyr samt Knitter's Loom fra Ashford, som jeg har siklet på en god stund...

I tillegg holder hun kurs i garnfarging med syrefarger, så hvis det er noen andre på Romerike eller i Oslo som har lyst til å være med... Minst seks, maks ti deltakere. Ikke forskrekkelig dyrt, heller.

Nuvel, jeg holdt meg noenlunde i skinnet og bestilte en hespe Sildre, som er sjalsgarn, og en hespe sokkegarn, Vandre. Hun var dessverre utsolgt for garnet med det aller kuleste navnet, nemlig Tusle, som er et uforsterket sokkegarn. I tillegg benyttet jeg sjansen til å skaffe meg en håndtein, for det har jeg tenkt på en stund.

I got a tip off about the new Norwegian web shop Fiber and Art - and of course had to support such a fine, local initiative. The lace and sock yarn is hand dyed, and I also ordered a drop spindle - I've been wanting one for quite a while.

Hva lager man av dette?


Helgen ble altså brukt hos svigermor og samboeren i Töcksfors. I tillegg til å drasse hjem alt de hadde i butikkene der, fikk jeg med meg en pose garn svigermor hadde kjøpt for å strikke kjole til sin kusines lille sønnedatter. Nå har hun ikke helse til å strikke den likevel, så hun ga garnet til meg.

Jeg har lyst til å lage noe til den opprinnelig tiltenkte mottakeren av dette, men hva? En kjole eller jakke, tror jeg, men jeg er sterkt i tvil om fargene.

Den grønne som er ment å skulle være bunnfarge synes jeg er ganske voldsom, og ikke er jeg veldig glad i lilla heller. Kanskje jeg kan spe på med noe rødt? Lyseblått? Får ta en runde i garnlageret og se hva jeg har. Det er i hvert fall masse garn av god kvalitet, så noe skal det nok bli av det.

I really could do with some good suggestions as to what to make from this yarn... Meant to be a girl's dress, but I find the green rather too bright. Could I combine it with red? A pale blue? For a yoke on a cardigan, perhaps? We'll see. Or not...                        

Nei, nå skal de nye kontaktlinsene ut, det er helt sikkert! Og i morgen skal jeg sy glidelås i Søster Tomten, håper jeg.

No comments: