6.5.11

Tykt og tynt og andre loppefunn

 Det er mye fint å finne på loppemarked! Spesielt når loppene kommer fra en folkehøyskole som skal kvitte seg med vevutstyret sitt... Det er jo synd at de må, men fint for meg. Damen som solgte, fortalte dessuten at de skal selge mye mer, så det var bare å følge med i lokalavisene på øvre romerike.

Og i morgen braker det løs igjen. Best å holde seg ajour, så her er noe av det jeg fikk rasket med meg forrige helg:

 Fire lange filleskytler med tykt ullgarn.

 En del spoler med syltynt bomullsgarn, og noen av dem er lin. Fint til renning!

 Et veldig rart ullgarnnøste i en pose. Det er to farger sammen, og beregnet på å trekke ut av åpningen uten å åpne posen. I følge lappen inni posen er det 313 meter kamgarn, pakket av LS. KJ hos Sellgren  & Co. i Trondheim, 15. oktober 1963!

 Masse tynt bomullsgarn. Disse hespene ser noenlunde ryddige ut, og kan sikkert brukes som de er tenkt.


 En pose til med tynt bomullsgarn. Her er det noe av hvert, så noen av hespene klipper jeg sikkert opp og bruker som tykt innslag i stedet for å prøve å nøste opp virrvarret.

 Interessant garn: Norsk cellullgarn fra Solberg. Regner med at det er et cellulosegarn, altså en tidlig versjon av viskose.

Ikke alt er garn, og jeg var dessuten på flere loppemarkeder forrige uke. Her er noen andre funn:

Potteskjulere til å henge opp. Nå skal plantene få luft under føttene og jeg få tomme bord å fylle med andre ting. Og ja, de i midten skal få nye snorer.

 Kanonfin skinnveske! 15 kroner. En stund siden den har vært i bruk - jeg fant en tiøre oppi.

 Svenske eventyrbilder av John Bauer. Fylt i en pose med noen bøker og en del annet - ti kroner til sammen

Emaljekjele helt uten hakk - denne skal vi farge garn i! Nå har vi to rimelig store gryter, samt at jeg hamstret litt siler og tenger. Løs kokeplate har jeg også, så første og beste finværs- og godformsdag skal verdens kjedeligste, beige kaunigarn til pers.

Mer ble det også, bøker og duk og gardiner og en skrekkelig søt klypepose.

Ikke så veldig spennende å se hva andre har kjøpt, kanskje, men jeg håper det kan være en oppfordring til å støtte det lokale korpset eller idrettslaget og ta en tur på nærmeste loppemarked. Om ikke annet kan du jo kjøpe vaffel og kaffe?

Og ellers?
Jeg ser ut til å ha sluppet noenlunde helskinnet fra onsdagens c-vitaminrunde, bank i bordet. Slitsomt mens det sto på, bevares, og nokså slått ut med influensafølelse resten av dagen, men i går var jeg i grunnen bare slapp, og i dag ser ut til å være kanskje litt bedre. Jippi! Pøser på med c-vitaminpiller også, det skal visst hjelpe med en nedtrapping etter den intravenøse.

Planene for dagen og helga er nokså løse og ulne, og godt er det. Med unntak av onsdag har jeg sittet stille i stolen og strikket hele uka, så nå begynner ryggen og nakken å bli litt rastløse.

Mini Me har planen klar for helga: Solstripe. Og kattevask.
Samme som forrige helg. 

Stabelen med Evillagarn fra onsdagens raid (presentasjon kommer!) ligger og venter på nøsting.

Jeg håper å spinne litt i kveld, og kanskje bestemme meg for neste renning på veven. Heller mot løse sommerskjerf med effektgarn i renningen, men det er mulig det blir et par putetrekk først mens jeg venter på en grovere vevskje (skal komme til uka, lover Husfliden. Vi får se).

Det hadde vært veldig fint å komme igang med å så grønnsaker, for der er jeg sent ute, men såjorda er i kjelleren så den må jeg ha hjelp til å få opp igjen. Og en del av plantene der nede kunne med fordel kommet opp i "drivhuset" også.

Også er det jo loppemarked! To stykker rett i nærheten, ett stort og ett lite.

Lurer du på om det er noen i nærheten av der du bor, sjekk http://www.loppemarked.info/. Litt varierende fra fylke til fylke hvor oppdatert den er, men noe er det stort sett å finne.

GOD HELG!

4 comments:

elle-melle said...

Loppemarkeder er gøy, men slitsomt. Du hadde funnet utrolig mye fint. Jeg har aldri vært på et loppemarked hvor de solgte garn, det må ha vært spennende å lete etter godbitene:)
Emaljekjelen var kjempefin, nesten for fin til å bruke til garnfarging, men sikkert veldig lurt. Skulle ønske jeg kunne litt om farging av garn. Kanskje det blir mitt neste læringstema!

Ønsker deg en super helg!

Anita Tørmoen said...

Så mye fint du har kjøpt. Håper det snart starter her også. Det gamle garnet ser jo bare herlig ut!

Sisselshverdag said...

Har du fått medeg at det er loppemarked på Heimskringla lørdag og søndag?
Kanskje jeg tar en tur i morgen(lørdag)

Kos deg med loppefunna dine :D

Ha en hyggelig fredagskveld :D

Cloudberry said...

Så mye fint du fant!! Mange lekre hesper med garn.
Er så moro å komme over sånne funn :)