24.8.11

Jakke i siste liten

Jeg tenkte det var på tide å vise fram den blå sommerjakka før jeg pakker den bort for høsten... Neida, den kommer sikkert til å bli brukt mer i år, men akkurat i dag føles det litt i overkant høstlig ut her.

Dette var altså den tredje jakka for sommeren, etter den svarte hurtigjakka og den rare grønne jakka. Denne gikk ikke så fort, men den er heller ikke rar. Den er ganske fin, egentlig.


Mønsteret er Belvedere av Debbie o'Neill, fra favorittmagasinet Knitscene. Ikke ofte jeg faktisk strikker noe fra magasinene jeg kjøper, men Knitscene er unntaket. Det varierer veldig om det er å få tak i på papir her på berget, så nå kjøper jeg det som pdf hos Interweave i stedet.


For første gang på lengelenge har jeg faktisk fulgt mønsteret nærmest til punkt og prikke, og til og med strikket jakka i flate deler - ermene også. Vi snakker blondemønster og bomull-lin her, så regner jeg med at den kommer til å sige en del etter hvert, og da er det godt å ha sømmer som gir litt hold i jakka. Og det gikk greit å sy, egentlig. Sidene heklet jeg sammen.

Praktisk talt usynlig sidesøm. Heklet i ytterste maske.

Det er en og annen feil i fellingene, dvs. jeg har ikke felt mønsteret likt langs alle raglankantene, men det synes overraskende lite nå som jakka er ferdig.

Raglansøm med "matress stitch". Vet ikke hva det heter på norsk...

Garnet er som sagt bomull-lin fra Drops, kjøpt superkjempebillig hos hverdagsliv.no da de skulle slutte med garn. Litt stivt er det jo å strikke med, men det gikk egentlig veldig greit.


Knappene er fra en gammel herrefrakk - arvet etter svigerbestefar, tror jeg.

Alt i alt er det en fin og praktisk jakke, som varmer når det trengs og er luftig ved behov. Og jeg håper som sagt å få brukt den litt i høst også...

Mer på Ravelry, som vanlig.

Og ellers?
I går sa det stopp. Ikke noe annet å vente etter de siste ukenes aktivitetsnivå, men jeg blir litt sur likevel. Det var fint vær og varmt og jeg ville dille i hagen og bestakk hodet med et par ibux og kroppen med løfte om hvile i dag, men det holdt ikke, gitt. Etter lunsj var det takk for seg og rett ut i horisontalen. Men jeg sovnet ute, i hvert fall, og fikk egentlig gjort masse før det var stopp.

Kamuflert Mini Me lever farlig -
akkurat der jeg setter ned beina for å reise meg...

I dag regner det, så da er det like greit å være inne. Håpet var å begynne å rydde ut av hyllene som skal inn på arbeidsrommet, men det får vente. Høsten er lang og det blir alltids regnværsdager nok. Mannen er på Hamar på skole hele dagen og huset er velsignet stille etter et par tilfeller av flyvende frokost i morges, servert av Mikro. Tuuuusen takk. Det var virkelig ikke nødvendig. Sukk.

Men nå skal jeg finne fram et strikketøy og høre ferdig Percy Jackson and the Lightening Thief. Så kanskje formen er bedre i morgen? Jeg tror det. Dette kjennes ikke ut som det kommer til å vare. *krysser fingrene*.


Håper uka har vært snill med deg så langt - nå er det ikke så lenge til helg!


PS: Hvordan kan det ha seg at jeg plutselig strikker på to jakker og en genser på pinne nummer TRE?!? Og har planer om en til? Dette kommer jo til å ta hele vinteren...


8 comments:

Åse H. Aa. said...

Den jakka var fin! Fikk nesten lyst til å strikke maken..

Vibekes lille ullne said...

Jakka ble veldig fin og jeg er dypt imponert over hekling av sidestykker og pene raglansømmer. Abonnerer på Interweave knits men lurer på å konvertere til Knitscene jeg også, flere fristelser.

Krysser fingre for rask formstigning. Jeg blir også kjempesur og lei når formen faller, selv om det er selvforskyldt og delvis forventet. Det er noe jeg aldri venner meg til, å bli straffet for aktivitet på den måten. Sukk! :-/

Jakker på pinne tre blir fint da - tilslutt. Ingen fugler her i huset, bare sovende katt i sofaen på heltid. Virker som hun tror det er viner?

BodilE said...

Jakken ble veldig fin! Er det denimblått det garnet? Ser ut som en veldig fin blåfarge. Smart å hekle det sammen, et triks jeg vil skrive meg bak øret!
Setter du ikke pris på flygende frokost altså? :)
Synd formen din sa stopp, får håpe det ikke varer så lenge!
Pinne nr 3 tar tid, men det blir jo veldig fint til slutt! Dessuten så vil jeg si du har en klar unnskyldning til å begynne på noe med tykkere pinner, så du har noe å variere med :)

Umulia said...

Utrulig fin jakke.

Anita Tørmoen said...

Ennå en fin jakke fra dine pinner:) Kjempeflott farge har den også. Uka har hittil gitt meg en stor haug med bøker å sette bokbind på - men jeg tror det roer seg snart!

elle-melle said...

Du imponerer!
Jakka var virkelig flott:)
Jeg har ikke strikket jakke til meg selv på flere år. Klarer liksom ikke begynne på noe så stort. Jeg må ha noe som blir ferdig før jeg har begynt liksom, - tålmodigheten min har fått seg en alvorlig knekk skjønner jeg.
Håper formen din bedrer seg raskt - det finnes ikke noe så surt som å ikke kunne det man vil!

Nina said...

Så flott jakken din ble!! Og den ideen med teltet var jo helt topp! Og ser enda lenger nede at du har fått tak i en håndtein fra meg - så koselig!
Bare pass på å senke skuldrene og puste innimellom :-) Lett å bli stiv i nakken hvis en ikke passer på!

Nina said...

Så flott jakken din ble!! Og den ideen med teltet var jo helt topp! Og ser enda lenger nede at du har fått tak i en håndtein fra meg - så koselig!
Bare pass på å senke skuldrene og puste innimellom :-) Lett å bli stiv i nakken hvis en ikke passer på!