23.5.12

Mysteriet med den forsvunnede strikkemojo er løst!

I følge gamle inkakalendere er det jo slett ikke usannsynlig at verdens undergang nærmer seg, og jeg kan bidra med nok et faktum som tyder på at verda ikke står til påske: JEG STRIKKER ET SJAL JEG HAR STRIKKET FØR. Og ikke nok med at jeg strikker samme mønster to ganger, jeg strikker det samme to ganger på rad! Helt frivillig! Fordi jeg har lyst!


Et nytt Platochek er altså på pinnene. Men denne gang i tynt lingarn, egentlig beregnet på veving, så uttrykket blir veldig annerledes enn med ullgarn. Jeg så en dame på en blogg som strikket med vevlingarn, og fikk så lyst til å prøve. Ser lovende ut!

Sommer er fint! Vi kan leke ute i stedet for å strikke inne!

Dermed tror jeg faktisk også at jeg har løst mysteriet med den forsvunnede strikkemojo - det var rett og slett god gammaldags sommerstrikketørke. Jeg skjønte det bare ikke fordi det ikke var varmt enda. Og løsningen var dermed så enkel som å strikke lette sommerplagg i sommervennlige garn - bomull, lin, viskose og silke - og å innse at det ikke blir strikket fullt så mye om sommeren.

Nesten ett erme ferdig på årets sommerjakke!

Kanskje det der med sommerstrikking ikke har så mye med varme å gjøre? Selvfølgelig er det noe med at det er varmt å sitte med ullplagg i fanget, men jeg kjenner at jeg ikke engang har lyst til å veve med ull.

Kanskje har det like mye med lyset å gjøre, med følelsen av et annet liv og en annen rytme, at dagene varer lengre og at det er mer å finne på. Ulljakker hører liksom til i lampelyset om kvelden, med fyr i ovnen og mørkt ute, når man ikke orker å gjøre noe annet enn å kose seg og vente på våren.

Sommertoppen har også vokst siden bildet ble tatt.

Men nå holder jeg på med tre lette, fine sommerprosjekter, og prøver å disiplinere meg selv til å sitte pent i stolen min og strikke en time eller to hver kveld. Ikke bare fordi jeg gjerne vil strikke mer, men også fordi hodet mitt og kroppen min trenger at jeg skrur av noen timer før jeg skal legge meg. Og da er det dumt å veve, eller flette kurver, eller stelle i hagen, eller sitte med bøker og programmer og planlegge nye vevprosjekter og flettekurver. Strikking er bedre for slitne kropper og hoder, tross alt.

Og ellers?
Ellers ser det dårlig ut med tanke på å roe seg ned i kveld - jeg er nemlig i forhandlinger om ny vev. Vet ikke så mye enda, venter telefon i løpet av kvelden. Ny er veven selvfølgelig ikke, jeg aner faktisk ikke hvor gammel den er, men den er veldig, veldig billig og forhåpentligvis i bedre stand enn Lauritz. Og så er den på Eidsvoll, og det er jo ikke så langt unna. I tillegg er den betydelig større, og det er jo en utfordring. Men utfordringer er til for å løses, har jeg hørt, så hvis veven svarer til forventningene, skal det alltids bli ei råd med plass. Trur eg.

Diiiiger parasoll! 

I går var jeg på Jessheim på første gang på flere uker og klippet meg og handlet byen tom. Så nå er jeg blant annet den stolte (og lett nervøse, når det blåser,) eier av en gigaparasoll. Den skal utstyres med gardiner av pollennett, og være min lille ME-hule i sommer; til hvile, strikking og kurvfletting. På sikt hadde det kanskje vært en tanke med en markise på boden, så jeg får et lite "fortelt" å sitte og flette i om sommeren?

Hyggelig dette, men her skjer det jo ingenting...

Formen er litt så der, men det er mest fordi jeg ikke klarer å sitte stille når det er så fint vær. Trøster meg med at jeg i det minste får muskler av å herje rundt i hagen, selv om jeg blir nokså andpusten og skjelven og rar og slett ikke blir i bedre form. Men når bare denne vevhistorien er avgjort, da skal jeg jeg hvile, altså.

Hmmm. Synes jeg har hørt meg selv si dette før...

Tror jeg tar turen ned denne veien, jeg. 

Men nå håper jeg den dama med veven ringer snart - jeg får i hvert fall ikke slappet av når jeg sitter her og hopper!

Og så kan jeg jo stoppe litt her og sjekke utsikten? 

Ha en fin onsdagskveld, folkens!


5 comments:

MayM said...

Blir spennende å se om du får deg ny vev :-) Flott parasll til din lille Me hule har du også fått deg, Der får du det nok fint:-)

Heidi/kattemor said...

Så flott at strikkelysten har kommet tilbake da, får sende et kast over til meg også. For min strikkelyst er borte...

Herlige disse kattene dine, kjenner meg godt igjen.(har 6 av dem)
Og så må jeg jo si at du har en utrolig flott blogg, morsomt å følge med på hav du holder på meg.

Unknown said...

Den pusen har noen mesterlige poter altså :O)
Og det sjalet blir jo nydelig. Tror jeg hadde gått helt i surr med så tynt garn og store masker og hull...Hadde nok bare blitt en klump til slutt :O)
Så spennende med enda en vev. Mange jern i ilden :O) Men sommeren...hva gir den oss ikke av energi :O)
Håper damen har ringt...

Lise said...

Man må ordne seg så man får en super sommer! det gjelder å utnytte den mest mulig. Her er det kombinasjon av parasoll og markise, og det anbefales. ;)

Dragen said...

Håper vi får se bilde av begge skjerfene når dette er feridg. Så vi kan se både likheter og forskjeller :)

Det ser ut til at kattene dine trives veldig godt på skuldrenen til far. :)