25.5.12

En grom dag!

Her sitter jeg og skriver på verandaen - klokka er åtte, det er 25. mai, og det er 25 blanke varmegrader. Deilig. Dagen har jeg brukt i "teltet" mitt, som foreløpig er rigget til med fiberdukvegger festet med klesklyper. Holder unna en del pollen, det også, og holder varmen inne... Så jeg har flettet med pil mens svetten silte.

Flettetelt!

Men jeg klager ikke! Jeg er dypfryst mesteparten av året, og selv om varme også er slitsomt, er det mye mindre slitsomt enn kulde. Jeg satte opp parasollen før morgenduggen hadde forsvunnet helt, så det holdt seg faktisk litt fuktig og kjølig for både pilen, pusen og meg de første timene.

Kjølig og godt med våte pilebunter i skyggen, synes Caruso.

Dagens, og de neste dagenes, prosjekt er å bli flink på å flette stjernebunner. Så da blir det lave skåler, fat og blomsterkurver, tenker jeg.

Bunnen - nesten ferdig.  Ombestemte meg og flettet den litt større etterpå.

Jeg har som vanlig lagt i bløt alt for lite pil, siden jeg er så redd for å ikke rekke å bruke den opp før den blir dårlig. Dermed var ikke utvalget riktig så stort som det burde vært, og det påvirket både valgene og kvaliteten mens jeg flettet.

Stakene er satt i og reist, og kimningen er flettet så stakene har noenlunde jevne mellomrom.

En del av pilen hadde fått mye løs bark, jeg vet fortsatt ikke helt hvordan jeg skal unngå det. Kanskje har det ligget i vann for lenge, kanskje burde jeg skiftet vann, kanskje lå det for tett, kanskje har det noe med kvaliteten på pila å gjøre. Kanskje er det noe helt annet.

Fransk sideflett underveis.
Jeg fletter på et hjemmelagd pizzafat som snurrer,
 kjøpt på loppis for nesten ingen penger.
Skal finne en krakk i morra i stedet for den bøtta...

Så skåla er både flisete og litt skakk. Men jeg lærer masse, masse hver gang jeg prøver, så på den neste skåla håper jeg å gjøre andre feil enn jeg har gjort på denne. Hovedgrunnen til at den er skakk, er for eksempel at pilekvistene jeg brukte til kimning øverst og nederst, var for korte - dermed kom alle skjøtene oppå hverandre, og skåla ble høyere på den ene sida.

Høyest på høyre side. Men fargene liker jeg!

Men ikke så verst rund. Og nokså passe til fletteverktøy.

Så flettetreningen fortsetter i morgen, håper jeg!

Og ellers?
Ellers får jeg ny vev til uka! Ikke den jeg skrev om sist, den var helt unektelig for stor, men en annen, mindre en som passer meg bedre. Venninna mi visste nemlig om noen som nettopp hadde fått en liten vev, og kanskje ønsket seg en litt større, så da får hun den vi så på i går, og så får jeg hennes! Og hun har til og med tilhenger og kan kjøre vever hit og dit til uka!

Nok et bilde i serien "Mann med katt på skulderen".
Mini me begynner å bli en dreven papegøyekatt. 

Jeg vet ikke så mye om denne heller, annet enn at den er omtrent en meter bred og 80 cm dyp, har fire skaft og sannsynligvis seks trøer. Og det høres akkurat ut som det jeg trenger. Da får jeg plass til veven uten å nødvendigvis måtte ommøblere hele arbeidshjørnet (men det gjør jeg nok etter hvert uansett), samtidig som den er stor nok til at jeg kan veve nærmest hva jeg vil på den.

Dermed er hun klar for å utvide repertoaret,
og bli en pus som sitter på vesker.
Kanskje hun vil sitte  

Lauritz' skjebne har jeg ikke helt bestemt meg for enda, enten får han bo på biblioteket og være vev nr to, eller så får jeg selge ham for omtrent så mye penger som jeg har brukt på utstyr til ham. Jeg har lyst på en liten "rigid heddle loom" som jeg kan ha i fanget når jeg er sliten, en som jeg kan veve et skjerf av gangen på uten å måtte styre med skikkelig renning og treing og alt man må gjennom på en stor vev.

Så det har alt i alt vært en riktig strålende dag. Att på til har jeg vært på biblioteket etter bøker, spist en is på vei hjem, og grillet pølser og drukket folkølcorona og jeg er fortsatt ikke helt skutt. Tror jeg. Mulig jeg bare er en smule oppspilt, det finner jeg ut i morra.

Det heter at "you can measure the heat of the day by the length of a cat".
Caruso gjør sitt beste for å demonstrere nesten 30 varmegrader.

Men man kan jo ikke annet enn å være fornøyd med livet når det byr på sånt vær og sånne dager!

Håper du får en strålende pinsehelg, uansett om hvilken ende av landet du er i og hvilket vær du har!

3 comments:

MayM said...

GOd pinsehelg til deg også. Så flink du er blitt til pilfletting. Er virklig imponert :-)

Åse H. Aa. said...

Lykke til med ny vev! Håper den blir grei for deg! Høres ut som du begynner å bli like tent på veving som jeg var for 20 år siden da jeg begynte på kurs. Fikk ikke sove om nettene når jeg kom hjem fra kurskveldene. Hodet bare fortsatte "å veve og veve." Og fremdeles er det gøy!

Unknown said...

Vakre, lange, varme pusen :O) Den pileflettingen ser kjempe artig ut. Og nydelige farger.
Kjekt med det teltet i hagen, og jeg skjønner godt at det kan bli varmt :O)
Ha en skikkelig god pinse!