16.5.12

Kom strikkelyst og treng deg på...

... her skal du motstand finne! For sånn løselig å sitere Solan Gundersen.


Strikkeproduksjon så langt i mai måned: En lue. Jeg strikket riktignok mesteparten av den to ganger, siden den ble en rar gammelmannslue på første forsøk. Dessuten har jeg rukket opp et sjal jeg hadde strikket en del på, men ellers er det dårlig stelt. April var litt bedre, men ikke imponerende på noen måte.

Potensiell strikketidstyv: Skal bli strandveske,
syes i bundet løp med sjøgress og renningsgarn.

Jeg har fått vondt i overarmer, skuldre og nakke av å strikke de siste par månedene, og tenkt at da må jeg vel bare la være å strikke, men nå begynner jeg å lure på om det er noe muffens her. Jeg gjør jo masse annet med armene som jeg ikke får vondt av! Kanskje det er problemet, at jeg vever og fletter så mye at jeg ikke har tid til å strikke? Eller kanskje det bare er strikkelysten som mangler?

Det siste rimer egentlig ikke helt, for i hvert fall to av prosjektene jeg strikker på, har jeg skikkelig lyst til å få ferdige, men sånn for sikkerhets skyld har jeg begynt på noe nytt.

Nytt og spennende: sommerjakke i Lerke, mønster fra Garnstudio.

Og lagt til side en del vinterstrikk som kan få marinere over sommeren og plukkes fram i august. Og funnet fram sommerstrikk som ble lagt til side i høst. 

Lintopp påbegynt i fjor. Bør være ferdig til ferien, tenker jeg.

Så nå får vi se, da, om det blir noe mere strikking framover, eller om denne karen tar all oppmerksomheten.


Lauritz har fått fine nye nylonsnorer, og nylonhovler. Er han ikke kjekk? Nå skal det vel bli bare fryd og gaman, tenker jeg.

Gjett hvilken som er lettest å tre...

Nå er jeg vanligvis ikke noen stor fan av nylon, men akkurat når det kommer til snorer som skal vare, og hovler som skal dras frem og tilbake... Da er det helt greit med nylon. Nå gjelder det bare å få bestemt seg for hva som skal være neste vevprosjekt! Tenker jeg strikker litt mens jeg tenker, jeg. 

Og ellers?
Vi fikk høstet masse pil på søndag. Og kjøpt masse billig, tørr, usortert pil. Og avtale om å komme tilbake og høste mer til vinteren. Og tror du ikke dama selger både strikkegarn, vevgarn, ull, skinn og vevutstyr også! Så da ble det litt av hvert med hjem, gitt.

Ikke noen sak å høste pil når man har så engasjerte og blide hjelpere!

Ellers er det 17. mai i morra! Vi pleier ikke akkurat å feire så stort - den vanen forsvant et sted mens vi studerte og stort sett måtte bruke dagen til å lese til eksamen. Men det blir kanskje en liten tur bort for å se på tog, og jeg har lagd is i dag og har planer om en eplekake uten alt, og kanskje får vi litt besøk.

Tror kanskje Ellevilde synes at han sønnen hennes breier seg litt. 

Det høres i grunnen ut som en akkurat passe plan, synes jeg. Full fart ute og bom stopp hjemme de siste dagene betyr at det hoper seg opp med ting jeg gjerne skulle ha gjort, ikke minst i hagen, og jeg har store forhåpninger til hva jeg kan rekke i helga. Som vanlig. Hvor realistiske forhåpningene er, gjenstår å se!

Da er det bedre å sitte på pergolaen med halen gjennom sprinklene.

Ønsker dere alle en flott nasjonaldag i morgen, og en ekstra hilsen til lillebror som har bursdag!

1 comment:

Unknown said...

Eplekake uten alt...? :O) Kan ikke være så enkelt med mat intoleranse i våre dager. Alt mulig er jo fullt av alt mulig...
Og den røde jakken du holder på med...fantastisk! Nydelig nydelig rødfarge :O) Det er jo inspirerende og begynne på nye ting, og rødt er vakkert :O)
Ha en strålende 17 mai med is og kake og besøk :O)