2.5.12

Gammelmannslue og plantekuvøse

Det virker kanskje litt snodig å strikke luer nå, men tro meg, jeg har sett værmeldingen for helga og var veldig klar for en enkel, sort lue. En sånn som ikke skriker vinter, men ganske diskret kan holde et frossent hode varmt også i mai.

1 rett, 1 vrang i omtrent tusen omganger eller så.
Lua er brettet dobbelt det meste av veien.

Men sånn gikk det ikke. Denne lua er ikke diskret. Den er en gammelmannslue. En sånn som ser ut som en smokk og som gamle menner har oppå toppen av hodet med ørene fri. (Hvofor? Hører de bedre da?)

Ser litt ut som en smurf, kanskje?

Jeg vet ikke riktig hva jeg tenkte på da jeg konstruerte denne, jeg burde jo ha skjønt at den ikke kom til å falle pent på noen som helst måte. Men jeg har rappet en kjøpelue av mannen, og den er minst like stiv, og den drar jeg bare litt ned sånn bakerst og der holder den seg sånn noenlunde. Det gjør ikke denne.

Svært skeptisk. Skeptisk gnom.


Jeg kan selvfølgelig brette den enda mer og dra den ned, men det liker jeg ikke. Jeg vil ha baggy lue. Og det er den definitivt ikke.


Skeptisk. Skeptisk gammel dame med bittelite hode.

Litt usikker på hva jeg skal gjøre med den. Sannsynligvis rekke opp en 10-15 cm og strikke toppen i glattstrikk i stedet. Sukk. Og det hadde virkelig vært kjekt å ha den til helga. Dobbeltsukk. Ikke er det flere fotballkamper før det, heller, så dermed ingen tv-titting til den kjedelige strikkinga. Kanskje jeg må snike meg til en halv episode Lewis for å få den ferdig...

Og ellers?
Ellers har jeg bygd en plantekuvøse i planterommet i kjelleren! Det er nemlig ikke noe sted i huset vårt som holder jevn temperatur over 20 grader. Ingen varmekabler, ikke noe lysrørarmatur over benken, ingen varmtvannstank i et skap. Og en del frø vil faktisk helst ha godt over 20 grader hele døgnet for å spire.


Så dermed har jeg rigget til en sengeskuff med vann i. Oppi vannet ligger det en glassplate, og på den er det festet en 100 watts akvarievarmer kjøpt på eBay. Eller var det 150 watt? Den er i hvert fall kraftig overdimensjonert, siden jeg tenker å bruke den til pilebløting også.


Oppå der er det stablet brødkurver, ærlig og redelig reddet fra containerne på Dal Skog, og oppi der står frøpottene under plast. Høy luftfuktighet og god temperatur. Bør funke enda bedre på stiklinger. Fornøyd! Skal bare finne et litt større plaststykke som går utenpå sengeskuffen også, så jeg sparer litt strøm.


Dagens pusebidrag er Luddes jakt på en elastisk snor med knute på. Det var en hvit mus på enden av snora da vi kjøpte leken, men den er borte, og det gjør visst ingenting. Videoen er litt så som så, men Ludde er nå søt lell. Synes vi, i hvert fall. Og så er hun veldig stolt når hun har fanget snora. Knuten setter hun for øvrig fast mellom tennene omtrent annen hver gang hun har fanget den...


Sånn for øvrig koser jeg meg ute mens det fortsatt er fint vær. Skulle gjerne ha startet med litt skikkelig hagearbeid - flytte og dele planter og sånt - men det er fortsatt litt utenfor rekkevidde sånn formmessig. Men hagemøblene er fordelt utover hagen, og i dag har jeg store ambisjoner om å grave ned en bunke bringebærskudd jeg har fått og som skal bli bringebærhekk rundt badestampen.

Men nå blir det lunsj på trappa! Ha en fin onsdag!

5 comments:

Mari said...

Kjedelig, men det er bra noen tar ansvar og begrenser bruken av lue på pappamåten. Pappaene lar seg jo ikke hindre av at det ikke ser ut i måneskinn.

(hei forresten, jeg har lest her lenge, men er slapp på kommentarene)

Unknown said...

Artig lue :O) Luer er ikke helt enkelt og strikke alltid... spesielt ikke når man lager mønsteret selv og har hodefasong...(...)
Men det trenger virkelig ikke bli SÅ dårlig vær at vi må ha lue på...det er jo så fantastisk ute nå...
Må ha mere sol :O)

Fuglemamma said...

Du er nå en søt gnom du! Og jeg er dypt imponert over plantekuvøsen. Det er så mange hagefolk rundt omkring på bloggene. Jeg har overhodet ikke grønne fingre, og egentlig ingen hage heller, så jeg bare bøyer meg i støvet over de som har, og kan.

Strikketine said...

Du, den lua var ikke så ille! Men kan jeg få minne om Jacques Costeau lua som jeg har forelsket meg i selv om den er kjedelig! Åja, nei den er ikke baggy forresten.. :-)

Men den plantekuvøsen så kjempelur ut! Gjett om jeg gleder meg til blogginnleggene dine utover sommeren når ting står i full flor hos deg!! ;-)

nesinom said...

Nei, den var alt annet enn baggy :) Har utfordret deg på bloggen min hvis du har tid og lyst...
Ha en fin dag!