4.5.12

Lett oppvarming

I kveld skal jeg på kurvflettekurs! Og i morgen. Og på søndag. Skummelt med så mye program tre dager på rad, men kjære vene, som jeg gleder meg! Drømmen er å lage en litt høy håndarbeidskurv med lokk, så får vi se om jeg får lov til det.


Mens jeg ventet har jeg lagd et fat til. Pila jeg brukte, var ikke helt optimal, men det ble sånn noenlunde.


Fatrepertoaret mitt er nå på tre forskjellige modeller, som igjen kan varieres, så nå er jeg i grunnen klar for å lage noe med kanter på. Og hank.


Nå er det måte på hvor mye det er å si om et sånt lite fat, og dessuten kan det bare fotograferes fra så mange kanter, så jeg fyller på med noen bilder fra hagen. Er det ikke deilig med vår!

Omphalodes verna - vårkjærminne. Sprer seg som rakker'n, men det er bare fint.

Kuleprimula av den veldig rosa sorten.

Primula 'Vanilla sky', sådd fra frø for noen år siden. 

Det er så fint med dårlig hukommelse -
jeg blir så glad når jeg ser hvor mye fint jeg plantet i fjor!
Men jeg husker ikke hva den heter...

Mere løkplanter. Chionodoxa ett eller annet 'Alba'

Og masse mer narsisser satte jeg også ned i høst.
Dette er 'Jetfire', tror jeg.

Bringebærhekken! Skjermer mellom stampen og naboen.
Skal få støtte av stolper og ståltråd etter hvert.

Timian har sådd seg selv i tuten på en halv kaffekjele.

Og ellers?
Så nå sitter jeg her og hopper og forsøker å slappe av og samle krefter til i kveld og resten av helga. Planen var jo å hente seg inn hele uka, men så ble det fint vær, og da er det så vanskelig å sitte stille, og så ble det masse pollen, og da blir jeg sliten og rastløs og klør i hele meg samtidig som jeg sovner hver gang jeg har spist (i hvert fall når jeg spiser ute, og det gjør jeg jo når det er fint vær), så jeg er strengt tatt ikke spesielt uthvilt.

Hvorfor står du bare der oppe på verandaen?

Det får gå som det går. Det er enda seks uker (tror jeg) til vi reiser på ferie, så jeg skal nok få henta meg inn.  Men jeg håper jo å få gjort litt annet enn å sitte stille også, så veven er ferdig tredd med en skjerfrenning, det er planer om storhandling av vevutstyr til uka, og så har jeg jo masse pil i boden og peddig hengende i taket og håper på flere kurver etter hvert.

Jeg vil jo ha kos!

Krysser fingrene for bilder av ferdig kurv på søndag!

Ha en fin helg, alle sammen!

6 comments:

H. said...

Riktig god helg til deg også! Lykke til på kurs.
Veldig flotte planter - likte bringebærhekken spesielt godt:)

Fuglemamma said...

Så spennende med kurvfletting. Og klart den katten må få kos! Lykke til i helga, håper formen holder.

Unknown said...

Så gøy med kurs! Alltid en vitamin innsprøytning, selv om man blir aldri så sliten :O) Og det var da veldig så mange nydelige planter du har. Allerede... Her går det nemlig veldig tregt med sånt noe...for jeg synes ikke det er spesielt artig og vanne hele sommeren ;O) Men noe må en jo nesten ha etterhvert... Og den pusen din har da en voldsomt flott krave. Lurven mister både krage og nickers om våren... Puser..sukk...

Vibekes lille ullne said...

Krysser fingre og tær for et supert kurs som gir mer enn det tar. Du skal se det går bedre enn forventet. Det har jeg opplevd, så det går an. :)

Mye blomstring i hagen hos deg og jeg er imponert over hvor mye du får til i hagen og med frøsåing!

Her må det helt klart plantes mer løk til høsten, foreløpig er det bare en tulipan i blomst. De 99 andre kommer straks etter.

God helg! :)

Rebekka said...

Oi så spennende med kurs i kurvfletting. Det kunne jeg godt ha tenkt meg å være med på.
Så heldige dere er som har hatt så fint vær da. Her har det bare vært regn, snø, surt og kaldt. Nå har heldigvis solen tittet fram, men de store tempraturene lar vente på seg.5 grader og nysnø i fjellene, ikke mye å hoppe for :o)
Ha en fin helg :ø)

Helle said...

Du får stadig utvidet repertoaret ditt med hensyn til teknikker innenfor håndarbeid. du kunne kanskje holde kurs for andre når du blir frisk?

Ser nesten ut som om våren har kommet litt lenger hos dere enn hos oss, ennå jeg vet vi ikke bor så altfor langt unna hverandre - på Romerike? har omtrent ikke peiling på navnet på en eneste plante, men deler dem inn etter farger... Blir sikkert flinkere etterhvert.