24.3.12

Alt det fine man kan få fra Sørlandet!

Det er ekstremt innbringende å ha mine foreldre på besøk. Det er nemlig mye fint på Sørlandet, og en hel del av det ble med østover til meg. Noe hadde jeg bestilt og betalt selv, noe har jeg arvet, og noe har pappa lagd eller kjøpt til meg, og noe har mamma bakt.

Pil og pileting
Siden jeg ikke har bil, er det ikke så lett å få kjøpt flettepil. Skovstuen sender i posten, men kjenner jeg Posten Norge rett, er det ikke rimelig. Så når jeg fikk muligheten til å sende bestilling med opphavet, gjorde jeg selvfølgelig det.

Pilen er fra Pil i hjertet, som holder til i Søgne utenfor Kristiansand. Sjekk hengestolene hun lager - kanonstilige!


Jeg bestilte pil til å flette kurver av. Og siden jeg ikke vet så mye om pil enda, ba jeg henne plukke ut litt forskjellig. Noe av det ser litt kort ut - men det kan hende det ikke gjør noe, jeg har ikke flettet nok til å vite. Men fargene! Utrolig flotte.


Dette er pil for tusen kroner, og det holder vel til fire-fem kurver, kanskje, så det er ikke noen rimelig hobby, akkurat. Derfor har jeg og en venninne bestilt 50 stiklinger som skal plantes i hagen hennes og bli starten på vår egen lille pileåker.

20 doggpil, 15 Leisterchire dix og 15 Bleu

I tillegg fikk jeg noe annet veldig nyttig når man driver med pil: Bløtekar! To av dem!



Et stort i tre (med epoxy på innsiden, så det er vanntett) til å ha på planterommet, og en halv varmtvannstank som kan brukes ute. Pappa er har fikset disse til meg, alt-mulig-mann som han er. Veldig, veldig kjekt. Vaske ull i dem kan man også. Og andre store ting man skulle finne på ville legge i bløt. Mannen fabler allerede om bueemne.


Dessuten kom pappa over en syl på Stoff og stil, av alle steder, og den er akkurat sånn som man trenger når man fletter kurver. Ideelt sett kunne jeg nok hatt en litt tykkere en også, men dette hjelper masse.


Så nå ligger det litt pil i bløt, bare til en brødkurv og en ninsenkurv, siden jeg fortsatt har litt vondt i armene. Den skal ligge i bløt en del dager, og så har jeg en uke eller to på meg til å bruke den opp, så jeg satser på at det går greit.

Glutenfritt!
Mamma er ordentlig bakstekone, og har tidligere bakt lefser og flatbrød for salg. Og nå har hun bakt glutenfrie lefser og flatbrød til meg! Lefsene ligger i frysen, og skal snart testes, men flatbrødet er allerede testet og (mer enn) godkjent.


Problemet er hvor flatbrødet skal bo... Jeg har ikke noen flatbrødtine, så foreløpig bor det i en pappeske som står oppå printeren så ikke kattene skal legge seg i den. Hadde vært stilig å flette noe, men det er muligens noe ambisiøst med tanke på både form og ferdigheter. Kanskje en papptine hadde vært tingen? Eller flette på en trebunn?

Og så resten
I tillegg har vi arvet en taklampe - litt usikker på om jeg skal trekke den om eller la den være. Den er jo litt styggkul, men det burde heller ikke være så vanskelig å tre den med annet garn. Eller stoff.


Og en stabel gamle stoltrekk. Mamma har vevd nye trekk til spisestua deres, og jeg har fått de gamle for å lage løse trekk til spisestuestolene våre. Ulempen med ting fra 60-tallet er nemlig forkjærligheten for skai... Klamt.


Og ellers?
Ellers fikk jeg bekreftet ved hjelp av gulrotkaka at selv litt eggehvite er nok til å sette meg mer eller mindre ut av spill i to døgn. Neste forsøk blir med bare eggeplommer, det skal funke hvis det er histaminer som er problemet. Jeg har ikke utslag på eggeproteiner på allergitester, så jeg satser på at jeg fortsatt kan lage vaniljeis på eggeplommer. Hvis ikke blir jeg litt amper, kjenner jeg.

Caruso har fanget en kvisthaug...

Så jeg har lest en del de siste dagene, og strikket så mye som armene vil. Og så pusler jeg litt i hagen og litt i kjelleren og litt i drivhuset. Jeg har skrekkelig lyst til å potte opp georginene i dag, og sette dem i drivhuset, og krysse fingrene for at det ikke blir alt for streng frost igjen. I verste fall får jeg vel spandere litt varme på dem, selv om jeg lovte meg selv at det fikk holde å ha varme på i kjelleren.

...og Mikro har mye han skulle ha sagt. 

Men nå roper hagen på meg! Ha en fortsatt fin helg! 

5 comments:

Vibekes lille ullne said...

Det var foreldrene sine det! Så deilig å få besøk som faktisk gjør nytte for seg på mange måter. Veldig flott trekar til pilekvistene! Pilekvist er jo veldig fint til å lage levende gjerde og andre ting og tang i hagen også. Hadde store planer en gang.

Har vært en tur hos naprapat med armen og det er ingen betennelse og den bør nok beveges og helst i andre retninger enn strikke/pc-stilling. Fikk ikke strikkeforbud og den var bedre et par dager etter naprapatens herjinger. Nå må strikkingen begrenses igjen dessverre.

Kos deg i hagen! :)

Åse H. Aa. said...

Må jo si jeg blir litt "varm om hjertet" når jeg leser en sånn blogg!

Kristin Aurdal said...

Nydelig farge på pilen du har fått tak i. Har lyst til lære å flette jeg også, så til høsten kanskje det blir kurs på meg også :-)

Lykke til med både flettingen og pilåkeren.

Strikketine said...

Så heldig du har vært! Håper du får mange timer kos med det nye utstyret ditt! Og at kroppen er med på det også! :-) Kos dere med våren i Nannestad dere, vi har hørt rykter om temp oppunder 20 grader?! Her snør det vannrett i dag! ;-) vi skulle vært på visning både på Åsvegen og i Hurdal i dag! God søndag!

Helle said...

Våren kan være en prøvelse for allergikere hvor vi er mer utsatt for kryssalergier enn ellers. Kan nå reagere på ting som ellers går helt fint..

Så mye artig du setter i gang med. Kjenner at jeg nesten blir litt misunnelig over alle disse fantastiske initiativene.