19.2.12

Bursdagsvotter

Men ikke til meg, selv om jeg faktisk har bursdag i dag. Vottene er forskuddsbursdagsgave til pappa, som har bursdag i slutten av mars, og da trenger man vel ikke votter mer. Ikke før til høsten igjen, i hvert fall. Så han fikk dem så fort jeg fikk strikket dem ferdig.

Og dette er skikkelige pappavotter. Størrelse XL og enda litt til. Mønsteret er Night River Mittens, og for en gangs skyld har jeg strikket i originalgarnet, nemlig Létt-Lopi. Like fullt måtte jeg trikse en hel del med masketallet. 




Ikke bare skulle vottene være bredere enn den største størrelsen i mønsteret, jeg strikket faktisk også strammere enn den oppgitte strikkefastheten. Det må være første gang noensinne, og skyldes nok først og fremst denne lille lure dingsen: 




Jeg har lagd den selv, og den gjør det mye lettere for meg å holde orden på hvilken tråd som skal over og under. På disse vottene har jeg hatt den mørke tråden først på fingeren, så det er den dominante. Skal jeg strikke mønsteret igjen, tror jeg kanskje jeg heller ville latt den lyse fargen dominere, jeg synes den forsvinner litt. 


Sånn for øvrig var mønsteret greit, litt uvant å legge til såpass mange masker etter tommelkilen, men det fungerte nå. Tuppen på votten er også veldig butt, og jeg har til og med spisset den noe mer enn i mønsteret. Tommelkilen er av den amerikanske varianten, på siden, og gjør at høyre og venstre vott er like. 

Mens jeg strikket disse syntes jeg de så vanvittig store ut. 


Men når pappa har dem på, ser de helt passe ut. 


Dette er arbeidsvotter, og de er skikkelig tykke og gode, strikket på 5 mm pinner. De kommer nok også til å tove seg godt ved bruk. 

Og ellers?
Ellers har jeg altså bursdag i dag. Vi feiret med middag og gjester i badestampen i går, og kanskje blir det litt etterpålag og fyr i stampen i kveld også. 

Caruso soler seg...

Og flyter utover...

Jeg fikk glimrende presang, og i dag har gratulasjonene haglet inn. Jeg liker å ha bursdag på Facebook! Penger har jeg også fått, fra både foreldre og svigerforeldre, og jeg har planen klar: Deilig, tykt laken i ull skal bestilles fra ulldott.no, og så skal jeg til Jessheim en dag og kjøpe meg en liten støpejernsgryte til å steke yummi glutenfritt brød i. Og en tur innom Heiti Potturin for å kikke på Einband (tynt islandsk garn). Jeg gleder meg til alt sammen!

Mens Mini Me utfordrer autofokusen på nykameraet.


På de fleste bildene vinner Mini Me. Hun er rett og slett for kjapp.

Men gjester og middag og litt øl og mye varmt vann kommer ikke helt gratis, så det blir en stille og rolig dag her i dag. Så får vi se når jeg er tilbake i marsjfart - eksperimenterte litt med maten i går, og er spent på konsekvensene. 

For øvrig skal bursdagen brukes til strikketøy og lagkonkurranse i skiflyging. Den siste skal jeg bare se på, altså.  

Ha en fortreffelig fin søndag, folkens!

9 comments:

BodilE said...

Gratulerer med dagen! :D
Og gratulerer til pappan din også som får så fine votter, de så kjempegode og varme ut! Bra den dingsen din virket også, jeg har bare prøvd en sånn ferdig kjøpt en, og det ble bare tull.
Ha en fortsatt finfin dag og god tur til Heiti Potturin, ser ut som hun har kjempe mye fint der! Synes sånne fiskeskinnprodukter ser veldig spennende ut også!

Quiltefia said...

Hei!! Gratulerer med dagen!!:-) Den butikken hørets spennede ut!! Jeg har lett etter butikker som selger Lopi garn. Har en jakke på lista som jeg gjerne vil begynne på!! Jeg har handlet noe på en nett-butikk i Vestfold, og det finnes en på Bislett, men hun tar seg godt betalt..... Ha en fin bursdag!! Anne K

Helle said...

Gratulerer med dagen! Litt feiring må til, også får du som du sier heller ta det litt med ro etterpå. Det er flere av oss som kan bli litt utmattet etter heftig feiring... :)

Kjempefine votter, heldige Pappa.

elle-melle said...

Gratulerer med dagen!
Det var da en usedvanlig smart liten "holdestyrpåtrådendings" du hadde funnet på!
Vottene så deilige ut og med det garnet er de garantert varme også;(

Vibekes lille ullne said...

Gratulerer med dagen igjen! :) Misunnelig på den stampen kjenner jeg, høres koselig ut med stamp-feiring! Skikkelig solide og fine pappavotter og utrolig smart dings. Det holder vel ikke med binders, som er det utvalget som finnes av ståltråd her i huset? Høres ut som gode gaveplaner, kunne tenkt meg alt sammen jeg også.

Har vært litt laber på kommenteringsfronten i det siste, det går bort en del tid til jobbing, oppladning og hvile. Likevel går det overraskende bra tross alt.

God uke med god hvile og formstigning etter feiring! :)

Beate said...

For en nydelig pus du har! Og stilige votter du har strikket!
Og forresten, Gratulerer med dagen. Håper du har hatt en flott dag!

Monstermønster said...

Gratulerer med dagen! Håper den var bra!

Anita Tørmoen said...

Så flotte votter:) Gratulerer!

Strikketine said...

Vel overstått! Vi hadde bryllupsdag på bursdagen din da, 7 år siden bryllup i Holter kirka! Vottene så kjempefine ut, artig mønster med de brutte stripene.