8.1.12

Sjal med røde blader

Jeg vet ikke helt hvordan det har gått til, men det har faktisk hopet seg opp her med ferdige ting jeg ikke har blogget. En genser og en jakke er ferdige for lengst, men ikke tatt bilder av, og i tillegg til dagens sjal har jeg også en vest på det nærmeste klar. Den trenger bare et bad og noen knapper.

Men man må jo starte i en ende, og jeg begynner i den jeg kan ta bilde av uten å sminke meg og stelle håret. La meg derfor presentere: Pumpkin Patch Shawl - altså gresskaråkersjal.


Nå er vel ikke fargen her helt gresskar, så på Ravelry har jeg døpt min versjon det noe uspennende Red Leaves Shawl. For det er det jo.

Jeg ønsket meg et stort og luftig og skikkelig ullent sjal til, siden jeg liker så godt Stripe Study-sjalet. Så kom jeg over noen nøster Spire på salg (utgående kvalitet fra Gjestal, dessverre), og så fant jeg mønsteret, og så strikket jeg veldig fort i starten og veldig langsomt på slutten. Ikke bare fordi radene ble lengre, men den aller ytterste borden var nokså konsentrasjonskrevende.


Mønsteret er av Anna Richardsson, og kjøpt på Ravelry, som vanlig. Stort sett gikk det veldig greit å strikke, selv om både symbolene og forklaringene var ganske forskjellige fra de jeg er vant til. Jeg liker godt fasongen med to "ryggrader", som gjør at sjalet ligger godt utover skuldrene uten å stramme. Godt og varmt under jakka, og stort nok til å ta over fanget som pledd hvis du fryser inne.


Originalen er strikket med tykkere og enda tykkere garn (to forskjellige, altså), men jeg ville som sagt ha et tynt og luftig et, så jeg har strikket Spire på 4 mm pinne. Omtrent to og et halvt nøste, som skulle bli i underkant av 600 meter.


Å blokke dette monsteret var et kapittel for seg selv. Sjelden har jeg vel plukket ut og justert nåler så mange ganger, men helt symmetrisk ble det ikke. Det synes ikke når sjalet er i bruk, så jeg blåser i det.


God hjelp hadde jeg også. Jeg tok sjansen på å blokke på spisebordet, siden ingen av kattene hadde vist interesse for å ligge der på månedsvis, men Ludde skjønte at det var fint nytt teppe på... Men hun kvesser i hvert fall ikke klørne på platene, i motsetning til Mini me.

Og ellers?
Ellers klør jeg i hele kroppen etter å sette i gang en skikkelig nyttårsopprydding. Men kroppen sier at vi først må betale for dietetiske og kognitive utskeielser i mørketida, så da får vi vente. Dessuten holder jeg på med en bok jeg slett ikke klarer å legge fra meg i tide, og svimer rundt i konstant hjernetåke. Så den må jeg nok rett og slett bare se og få lest ferdig!

I går hadde vi hyggelig svigerbesøk, og de hadde med seg "ny" tv til oss! Så dagens prosjekt er å forsøke å kamuflere det faktum at en 37" tv tar halve stueveggen. Det er fint med stor tv, det er bare litt uvant i den lille stua. Men med litt omhyggelig dandering av bilder og denslags skal jeg nok få den til å forsvinne i hvert fall litt.


Ukeplanen er småtett - strikkekafé i morra (håper jeg!), tannlegen tirsdag og sannsynligvis veterinær fredag for årlig vaksine og sjekk av de fem søte små. Det skal bli mer enn nok, tenker jeg. Ellers skal jeg strikke. Og lese The Wise Man's Fear.

Caruso har funnet en kniv.... Oups. 

Men nå nærmer det seg innspurten på Tour de Ski, og selv om jeg ikke akkurat har trua, så får jeg vel få den med meg. Fortsatt god helg, og en god ny uke!

6 comments:

MayM said...

Så nydelig sjalt ditt ble. Likte det veldig godt :-)

LivM said...

Et aldeles nydelig sjal. Lykke til med ferdigstillelser videre!

Trude H said...

Hva du får til:) Det sjalet ble vakkert - spesielt mønsteret i ryggen.
Forresten - du skrev om at du strikker en blå sky, for noen dager siden. DET gleder jeg meg til å se ferdig - for et nydelig garn!

God uke til deg, og de nydelige pusene, selvfølgelig!

Helle said...

Du er jo bare helt rå på å strikke sjal.

TV-en har en tendens til å ta mye av stuen. Vi har 2 TV-er hvor vi har satt den minste i kjelleren for nettopp: sport på TV. (og ungdommen):)

Maria said...

Takk for hyggelig kommentar på bloggen min :-)

Det er en egen skrivestil i disse ME-blogginnleggene våre. En underliggende tone av den irriterende redselen for å ta i for mye. Og å godt begrensningene. Det er godt å gjøre gode ting, ting man ser resultater av. Og sånne resultater, da! Et fantastisk strikkesjal! Gratulerer med vel gjennomført!

Unknown said...

Nydelig sjal og nydelig rødfarge .-)