25.12.11

Syltynt

Her kommer første julegave! Det var også den første jeg lagde i år, så tidlig som i april.


Mønsteret falt jeg for med det samme det kom ut, dette var et sjal jeg MÅTTE strikke. Og siden jeg litt tidligere hadde fått et nydelig, passende garn i posten, var kombinasjonen klar. Garnet var kjøpt med tanke på julegave til mamma, og dette sjalet passet bra, syntes jeg.

Det er Jared Flood som har designet sjalet, som heter Rock Island, og mønsteret kan kjøpes hos Brooklyn Tweed.


Konstruksjonen er sånn at du strikker ytterkanten først (og ja, den er uendelig lang. Og det er nesten umulig å lære mønsteret skikkelig utenat.), og deretter plukker opp masker og strikker rillestrikk- og blondetrekanten i midten. Den innerste delen gikk veldig radig, selv om dette er sytråd på tynne pinner.

Jeg passet på å blokke det på Toms kontorgulv mens
han var bortreist. Hadde ikke fått plass noe annet sted...

Garnet er Lace merino tencel fra Lunayarns, jeg skrev en del om det da det kom i posten. Det er 800 meter pr 100 gram, og ganske tynt tvunnet, så dette er tynn tråd. Fargen heter California Raisin.


Garnet er 50 % merinoull og 50 % tencel, som er et viskosefiber lagd av cellulose. Det betyr at garnet er blankt og fint, men ikke veldig elastisk. Likevel syntes jeg det gikk helt greit å strikke denne typen sjal av det, andre blondemønstre hadde kanskje vært verre. Garnet luktet sterkt av ullvaskemiddel da jeg fikk det, og farget veldig av ved vask, men ellers likte jeg det godt.


Jeg glemte å veie sjalet, men det er ikke i nærheten av 100 gram. Alt i alt et lett og tynt og behagelig sjal, som varmer sånn passe til innebruk. Og mamma sier at hun liker det, og det er jo aller viktigst!

Ravelry-side her.

Og ellers?
Tidenes roligste jul, og sånn ser det ut til å fortsette.

Ferdig dekket. Med krøllete duk og upusset sølvplett.
Sjå kor æ bryr mæ.

Vi hadde så god tid på julaften at vi tok en times pause før vi begynte å lage middag, og etterpå satt vi ved bordet og tvinnet tommeltotter til vi syntes det var sent nok til å åpne gaver (da var klokka nesten syv). Etterpå så vi den siste Harry-Potter filmen, som vi hadde to av etter å ha åpnet gaver.

Og det var ikke det eneste vi fikk dobbelt av i år, jeg endte opp med to doble vaffeljern og tre par brodder! Men alt som er til overs ser ut til å kunne byttes, heldigvis, så da blir det enda flere gaver siden. I tillegg fikk jeg überkomfortabel flanellspysjbukse av mannen, noen hyggelige smågaver og en haug med penger til nytt kamera! Både gleder og gruer meg til å finne ut hva slags vi skal kjøpe...


Men årets beste: Ukulele! Den havnet på ønskelista sånn litt som et innfall, men jo mer jeg har tenkt på det, jo mer har jeg faktisk hatt lyst på. Og når man har musikersvoger, får man jo et ordentlig instrument også, ikke bare leketøy.


Så i formiddag har jeg lært å spille sanger i c-dur, dvs. at jeg kan en seks-syv akkorder noenlunde skikkelig. Jeg får holde meg i c-dur et par dager til, så jeg vet de sitter før jeg utvider. Og det er moro! Selv om jeg har rytmesans som en halt ku og stemme som en sau med halsbetennelse. Og etter hvert ganske ømme fingertupper.

Løper ikke å gjemmer meg lenger, jeg nei! Nå kommer jeg og skal være med!

Kattene var meeeget skeptiske i starten, men nå virker de mest nysgjerrige.

Resten av jula skal også foregå i rolige former, muligens et par veldig uformelle besøk, men ingen selskaper. Ikke har vi noen planer for nyttårsaften heller. Så det kommer nok flere julegaveposter snart, tenker jeg, sånn innimellom all ukulelespillingen.

Håper dere hadde en hyggelig julekveld, kos dere videre med hva dere skulle ha av planer, så håper jeg ingen blåser bort de neste to dagene.

Fortsatt god jul!

7 comments:

Quiltefia said...

Hei!! Det var et vakkert sjal!! Litt av en jobb, men så hyggelig å gi bort!! Det høres ut som dere har hatt en perfekt julaften!! Forsatt god Jul!! AnneK:-)

BodilE said...

Ditt Rock island var nydelig! Kjempefin farge. Er helt enig ang den kanten, den var evig lang og umulig å lære seg utenat.
Mange fine gaver du har fått, og så ukulele! Skal si du er en tusenkunstner!
Fortsatt god jul :)

LivM said...

Et aldeles nydelig sjal. Jeg har også strikket det og fristes til å lage et til. Lykke til med ukulelen!

Anonymous said...

Så nydelig sjal! 800 meter på 100 gram er tynt! Du er utrolig tålmodig :) Lykke til med ukulelen og fortsatt God Jul. Klem :)

StickLena =KnitLena said...

Jared Flood gör mycket fina mönster! Har frestats av dem i många år men aldrig gjort något...
Sjalen ser fjäderlätt ut, tänk en varmsommardag med lite vind..färgen är helt underbar!

Ulla-Bella said...

Nydelig sjal, og en rolig jul er godt:)

H. said...

For et utrolig nydelig sjal. Det må virkelig ha krevet en god del tålmodighet - respekt!

Så kult å få en ordentlig ukulele i gave. Og det instruksjonsheftet så helt fantastisk ut! Lykke til med øvinga:)