16.11.11

Nøttekurv til Nøtteliten

I dag skulle jeg egentlig vært i Oslo på kurs. Men siden jeg var i kanondårlig kan-nesten-ikke-stå-på-beina-form i går, bestemte jeg meg for å bli hjemme. Og våknet selvfølgelig i dag og var mye, mye sprekere enn i går. Men jeg ble hjemme likevel, vel vitende om at Oslotur i dag sannsynligvis ville bety like dårlig form i morra som i går, og det orker jeg ikke hvis jeg kan slippe.

Så jeg har brukt formiddagens gode timer til å flette en nøttekurv. Nøttekurven skal henge litt inni et kratt bak huset, tror jeg, der det er lett å finne veien tilbake til trærne hvis det dukker opp skumle puser.


Da jeg sto opp i morges, satt nemlig Mikro på pusetv-plassen ved vinduet og kikket ut.


På et ekorn, som hadde våget seg opp i fuglemateren som henger rett utenfor vinduet. Og rett utenfor verandaen.


Greit nok sted å spise hvis du kan fly din vei når kattene kommer, men det kan jo ikke Nøtteliten, og jeg er ikke sikker på om det kan hoppe direkte tilbake til nærmeste tre, heller. Og med ekorndreperne Ellevilde og Mini Me i husholdningen, syntes jeg slett ikke at ekornet burde ta sånne sjanser. Ikke forsvant det når det så meg og Mikro, heller, selv om jeg kakket på vinduet. Dumme dyret. Jeg orker ikke flere døde ekorn i gangen, så da får ekornet få mat et annet sted. Dermed: Nøttekurv.


Jeg kom over siden til Råhaugegård Pil for et par dager siden, og fant kurver lagd etter samme prinsippet som fatet jeg lagde på kurs, kalt Zarzo-kurver. Glimrende! Enkle og raske å lage, og ikke noe styr med bunn og staker og herjing.

Så jeg dro inn litt av den slitne, nå frosne, pilen som har ligget ute aaaalt for lenge, og knotet i hop noe som egner seg helt greit til å henge ute i et tre, for å si det sånn.


Hjelp har jeg hatt, også. Mer enn jeg trengte. Men den er jo så søt....


Ujevnhetene skylder jeg i stor grad på dårlige materialer - og kanskje litt på meg selv. Jeg kunne nok ha kikket på bildene en gang til, og skjønt at jeg skulle stramme buene mer for å få en mer lukket kurvfasong på kurven. Men det er ikke så farlig for Nøtteliten, tror jeg, han/hun er nok mest opptatt av innholdet. Som for øvrig kommer til å være nøtteposer, frukt, meiseboller og annet vi kommer på å legge ut.

Og ellers?
Ellers var jeg altså hos legen på mandag, og fikk nye resepter og nye beskjeder og vi var godt fornøyde begge to med at histaminproblemene mine endelig ser ut til å lette. Blant nyvinningene jeg skal teste, er b12-tabletter til å legge under tunga, så jeg slipper å reise til Jessheim en gang i uka for sprøyter. Det blir godt, siden den ukentlige Osloturen egentlig er mer enn nok for meg.

Etterpå var Vibeke og jeg på Maud's og tok for oss av restene av Evillagarnet. Det vil si, jeg var vel med god margin den grådigste, som vanlig, jeg handler jo som om jeg aldri får se en garnbutikk igjen. Men jeg har planer for nesten alt, altså! Bortsett fra det røde, men det har jeg kikket på så mange ganger, og nå var det bare den ene hespa igjen, så da måtte den bli med meg hjem.



En snartur innom Lillestrøm sysenter var vi også, men der klarte vi å la være å kjøpe noe. Og så var vi på kafé, og jeg spiste fantastisk mat jeg slett ikke tålte, men det snakker vi ikke høyt om. Hyggelig var det!

Men nå er det tid for lunsj, så får vi se om formen holder seg når kroppen har måttet slåss med en runde til med mat. Det er ikke så sikkert, for å si det sånn. Men medisiner er bestilt og på vei, så nå blir det snart bare gaman og glede!

Vi avslutter herfra med noen rimfrostbilder. Nannestad er nemlig et glimrende sted for rimfrost. En tidligere kollega pleide, når jeg klagde over at det var mulig med femogtjue minus og tett tåke, å påpeke at jeg bor oppå Norges største grunnvannsreservoar. Det er vel derfor flyplassen ligger her, eller? Men nydelig rimfrost, det blir det.




Og inne foran nyovnen er det varmt. Eget teppe til monser har vi også.


Hejdå i tåka!

5 comments:

Vibekes lille ullne said...

Oj da, føler meg litt medvirkende til gårsdagens dårlige form, men jeg lagde ikke maten i det minste. Veldig hyggelig var det, og jeg angrer på at jeg ikke var grådigere med garnkjøp. Det var jo så billig. Spørs vel hva de har igjen om tre uker, når jeg skal ha ny tur til LHK.

Jeg overlevde tålelig bra, kom meg til og med en tur på strikkekafé i går. Ellers må jeg si ekornet lever et farlig liv hos dere, så det er godt du har omsorg for den, med nøttekurv. Skikkelig fin ekornmater, håper ekornet har vett til å bruke den.

Da håper jeg formen er på fortsatt oppadstigende! :)

BodilE said...

Så heldig nøtteliten er som får egen kurv på sikkert sted, da blir han nok glad! :)
Mye fint garn i fine farger! Liker de brune og grå nyansene spesielt godt.
Vakkert med rimfrost! Er veldig deilig i skogen også nå, all gjørma er frossen så hundene holder seg sånn noenlunde rene og pene også :)

Signe said...

Så utrolig flotte kurver!!!

Frøken Olsen said...
This comment has been removed by the author.
Frøken Olsen said...

Nøttekurv for nøtteliten. Herlig konsept. Heldige ekorn som har noen som tenker HMS for gnagere.