12.11.11

Sliten pil og sliten meg

På tirsdag tenkte jeg optimistisk at denne uka rekker jeg en bloggpost til før helga, siden jeg ikke skal på kurs og føler meg finfin. Det holdt noenlunde ut onsdag, men utover dagen torsdag ble det veldig klart at jeg har gått uten et par av medisinene mine en stund, og at de virker. Hurra! for alt som virker, men det blir lite blogging når man plutselig er tilbake på "Linda tåler ikke mat, hun", og blir slappere og slappere for hvert måltid.

Så nå er jeg tilbake på "minimumsmat" og store doser c-vitaminer, som hjelper til å holde histaminnivået i kroppen nede, og mandag er det legetime og nye resepter og kanskje noen nye ting å prøve nå som jeg er nokså sikker på at histaminer er en viktig brikke også i hvor utmattet jeg føler meg.

Det blir noe helt annet med pil,
som er mer ujevn og dessuten smalner mot tuppene -
ikke så "maskinaktig" og perfekt som peddig.

Men før jeg klappet sammen, rakk jeg faktisk å flette en polsk brødkurv i pil. Ikke noe veldig vellykket prosjekt, men det var ikke på langt nær så tungt som jeg fryktet å trekke til pilen, så det blir nok flere etter hvert - med nybløtet pil, og ikke sånt skrammel som jeg har liggende på verandaen nå. Jeg eksperimenterte også litt med fasongen, men syntes det var vanskelig å få de tynne delene til å ligge i ro.


Den er nokså ujevn. Er det ikke rart hvordan det er umulig å se før man ser den på bilde? Jeg beholdt den ganske flat, den kunne vært mer skålformet hvis jeg hadde trukket den mer sammen.


Og når man går nærmere, ser man veldig godt hva som skjer med bløt pil som har ligget for lenge.


Barken flasser av. Som også er noe av grunnen til at jeg ikke trakk den mer sammen.

Nå har fatet tørket, så jeg skal kanskje prøve å skrape eller plukke det litt reint for løs bark, men ellers blir det et sånt "ikke så farlig med"-fat til verktøy og ting som bare ligger og slenger.

Men vi hadde det moro mens vi lagde det!


Veldig moro. Selv om denne stjerna (heller) ikke er riktig. Vi fikk det til på tredje forsøk. Det er nemlig to ulike ender på pil, i motsetning til peddig, som er lik hele veien.


Resten av den bløte pilen får jeg se om jeg klarer å lage fuglematere av, eller noe annet som kan bo ute og som det ikke er så nøye med. Hvis ikke den mugner før jeg er på beina igjen.

Det har uansett vært mye moro for penga allerede, og jeg har mer i boden som kan bløtes opp når jeg er litt mer forutsigbar i formen og har litt mindre tett program. Etter nyttår, for eksempel.

Fersk blogger!
Et raskt tips om en helt skinnende ny håndarbeidsblogg: Vigdisvirus!

Jupp. Jeg har knabba profilbildet ditt.

Vigdis er en venninne som har gjenoppdaget håndarbeidets, og spesielt strikkingens, gleder i høst, og dessuten oppdaget Elizabeth Zimmerman, Ravelry og alle dere hyggelige bloggmenneskene, og nå vil hun gjerne bli en av oss. Ta godt i mot henne! Hun er allerede i gang med å strikke plagg etter eget hode, så dette blir spennende å følge.

Hun er å finne på http://vigdisvirus.blogspot.com/, og ligger selvfølgelig også i blogrollen til venstre her.

Og ellers?
I formiddag var jeg en snartur på Høstmarkedet oppi veien, der flere flinke venner fra strikkekafeen hadde bord, og hamstret litt glimrende julegaver og litt ekstra til meg selv. Jeg virker sånn noenlunde fram til lunsj, nemlig. Og så har det hjulpet litt med vitaminer og å være ekstra forsiktig med maten. Ellers tar jeg det med ro, strikker og leser Evi Bøgenæs-bøker og klapper katter og fyrer i ovnen.

Pen og alvorlig Luddepus tråkker matmor helt oppunder haken.
Viktig å komme nærme nok, altså.

I morgen er planen noenlunde den samme - i det minste blir det snart ferdige julegaver av sånn form. Og så får jeg litt uhøytidelig besøk, og så kommer rockemannen hjem i morgen kveld. Det blir også helt greit. Det synes sjefsmasematronen Ellevilde og de andre firbeinte også.

Mandag er det altså legetime, og guleroten er påfølgende garnhandling i Lillestrøm med Vibeke. Det blir stas! Så er det bare å krysse fingra for at medisinene mine er på lager i Norge, og ikke må bestilles inn fra USA...

Så sier jeg god natt! og takk for i aften, som Poppe synger hver påske. 

3 comments:

Vibekes lille ullne said...

Aldri så galt osv. Veldig bra at du har funnet noe du blir bedre av, og typisk å finne det ut med å bli verre. Håper det virker raskt når du får tilskudd av det du skal igjen også håper jeg du ikke blir helt skutt etter legetimen i morgen.

Formen her er ikke så verst og jeg skal bare sitte i en hvilestol i morgen og få i meg væske (gjennom hånda riktignok). Blir artig å treffes og å besøke Mauds garn på Lillestrøm. Sees! :)

BodilE said...

Det er jo bra du finner ut at ting virker da, selv om det skjer "the hard way".
Håper dere koser dere i Lillestrøm, selv om det er på "fiendens territorium" ;)
Jeg har så lyst på en av de Christel Seyfarth-kittene de har der. Men det blir litt for dyrt for meg. Kanskje en dag!

Trude H said...

Så godt å høre at du merker bedring, Linda! Det er virkelig viktig å få bekreftet - det blir lange måneder og år når ingenting skjer.

Du blir rå på kurvfletting - brått dukker det opp en bestilling herfra:)