29.10.13

Litt mer om armstrikking

De siste månedene har jeg utforsket armstrikkingens muligheter, og siden jeg skal armstrikke på tv på fredag, tenkte jeg å oppsummere litt om hva jeg har funnet ut.

Jeg har ikke klart å finne ut hvor armstrikkingen kommer fra. De første videoene på YouTube er to-tre år gamle, og er stort sett lagd av produsenter av kjempetykt garn. Så for rundt år siden, omtrent samtidig som jeg oppdaget Simply Maggie og hennes oppskrifter, tar det virkelig av. Jeg vil tro at et økende utvalg av super bulky-garn har bidratt?


En morsom versjon av armstrikking er den italienske designeren Andrea Brena, som strikker og hekler med filler, mange sammen, og lager stoltrekk, sittesekker og tepper. Jeg har prøvd så vidt, men det var skrekkelig tungt å hekle, og strikkinga får jeg ikke tett nok, synes jeg. Men jeg skal prøve mer!

Krukka og jeg har prøvd oss på litt forskjellig. Det eneste garnet vi finner i Norge som er tykt nok, synes jeg, er Drops Polaris, og det finnes få steder og bare i noen få farger. Ellers har jeg brukt opp garnet jeg kjøpte hos Fadeninsel i Berlin i fjor.


En ting vi har strikket (og solgt) en hel del av, er smale halser i dobbel Polaris. Disse lager vi med provisorisk opplegg og "syr sammen" (dvs. drar tråden gjennom med fingrene) med maskesting, så de har ingen søm. Veldig varme, og deilige å kunne dra over hodet også.



Jeg har også strikket ymse skjerf for å teste forskjellige strukturer. Mesteparten av disse har jeg rekt opp til halser og boleroer, men jeg har i hvert fall funnet ut at det går helt fint å strikke rillestrikk. Dobbel perlestrikk fungerer for så vidt greit, men det var så smått vanskelig å holde orden på rette og vrange masker - ikke så lett å se hva som var på raden under.



Et par boleroer har jeg også strikket, og de er jeg faktisk veldig fornøyd med, spesielt denne lilla. Den er strikket sideveis, og er litt oval, med færre masker ytterst i ermene og så økt/felt mot kroppen. Jeg har økt en maske mer nede enn oppe, så den sitter overraskende godt på, og er deilig varm. Den er strikket i garnet fra Fadeninsel.



Jeg har også prøvd å strikke med dobbel Hubro og å tove det etterpå. Det ble for stivt til skjerf, men skal nok bli en veske, tenker jeg. Helst før fredag. Neste gang skal jeg sy sammen sidene før jeg tover, men jeg ante jo ikke hvordan dette kom til å oppføre seg, så jeg bare strikket opp to nøster og heiv det i maskinen. Har lyst til å prøve å tove Polaris også, det er entrådet og mye løsere spunnet, så det oppfører seg nok annerledes igjen.

I det hele tatt er det mye jeg fortsatt har lyst til å prøve å strikke med armene. Får jeg strikkemaskinmotoren opp og gå, skal jeg sette den i gang med å "strikke garn" - tykke hestetømmer som kanskje kan strikkes videre på armene. Eller hekles til matter? Ville vært en god måte å bruke restegarn på, i hvert fall. Ser også for meg at ullfiller kunne vært kult, fra gamle tepper og tovede gensere. Også har jeg lyst til å prøve å strikke putetrekk av kardebånd i ull, og kanskje tove dem lett. Det blir sabla dyrt, men kunne nok blitt stilig. Så det er mye som skal prøves fortsatt!

Og ellers?

Ellers skal jeg altså være med på Nasjonal strikkekveld på NRK på fredag, med et lite innslag om armstrikking. I hvert fall hvis jeg får flybilletter og sånt snart, for det har jeg ikke. Det ringte en dame og avtalte flytider og hotell og i det hele tatt for en stund siden, men jeg har ikke sett noe til billettene enda. Får ringe i morra og etterlyse hvis de ikke dukker opp... Men jeg gleder meg til å forkynne armstrikkingens gleder!

Hva mener du med at jeg er stor mons - se her, jeg er jo akkurat passe!
Lokalet vi håpte på, skar det seg med i første omgang, i hvert fall. Rommet vi hadde hørt om, var ikke ledig likevel, og nå er hele bygget stengt for renovering av ventilasjonssystemet, så hvem vet hva som skjer der. Så vi leter videre... Om du mot formodning skulle vite om noen som har et ledig rom et sted i Nannestad - i en låve, et stabbur, uthus eller annet - tar vi gjerne i mot tips! Vi trenger strøm og isolasjon, ellers er vi ikke så kresne så lenge det er billig.

Jeg prøvde å legge akrylteppet øverst, men Mini me har god smak og gravde seg sporenstreks ned til det håndvevde ullteppet...

Og bilen er det heller ingen gode nyheter om. Ikke noen konkret dårlig enda, heller, men denne avisartikkelen handler om makan bil som vår, og sannsynligvis med samme problem, så det lover jo ikke så godt, akkurat. Men vi får se, det er håp i hengende osv.!

I dag har jeg lagt i vann pil til fuglematere og zarzokurver som skal flettes før neste marked, som er Før nettene blir lange på Huser gård 16.-17. november. Det er jo ikke så lenge til, så nå planlegger vi storproduksjon de neste to ukene. Litt julepynt må vi jo ha med!

Og ellers går livet sin ujevne gang, og det er vel sånn det skal være. Masse planer, varierende med krefter, men jeg er grei med meg selv og er fornøyd med alt jeg rekker. Nå er det på tide å veve litt igjen, tenker jeg!

Ha en fin uke videre!

2 comments:

elle-melle said...

Nå skjønner jeg litt av hva armstrikking er, da jeg leste du skulle armstrikke på TV lurte jeg på hva det var - har aldri hørt om det før. Spennende, men det så fryktelig tungt ut. Håper billettene dine kommer og så må du ha masse lykke til!

Quiltefia said...

Så gøy!! Jeg må si jeg er litt imponert over NRK som lager program om strikking...... Jeg tror jeg må prøve armstrikking!! Lykke til!! Skal se på!! Anne Kari :-)