8.9.13

Kurvmagerskolen, modul 3

Jeg blir alltid glad av å flette. Det er noe med rytmen, bevegelsene, å se formen vokse fram (enten den nå blir som du vil eller ikke...). Og å flette i May Toves fantastiske verksted blir jeg enda gladere av. For denne gangen var vi hos Pil i hjertet, som også tidligere har levert pil til kurset, og jeg er altså dødmisunnelig på det verkstedet. Men tror du jeg husket å ta bilder av det? Neida. Men det er en del bilder på Facebooksiden deres, der kan du også se de fantastiske hagegyngene man kan gå på kurs og flette der.


Og Kurvmagerskolen var bra, som vanlig. Oppgaven for denne modulen var kurver med oval bunn og avrundede sider, og det likte jeg veldig godt å flette. Bakvendt nok liker jeg best kurver med rette sider, men jeg liker best å flette de organiske med runde sider. Det er nok først og fremst fordi jeg foretrekker å sitte med kurven i fanget eller mellom bena, da har jeg mer følelse av kontroll med formen enn om jeg har kurven stående på et bord foran meg.



En annen fordel med å være på verkstedet hos Pil i hjertet var utvalget av ferdigbløtet pil. Med romslig kjølelager og fryseboks å velge i, ble det masse forskjellige farger denne gangen.

Forsøk på å la farger og mønster overdøve bulker og søkk. 

Den første kurven hadde litt dårlige staker, så formen er så som så. Men farger og fasong og mønster sånn ellers er jeg veldig godt fornøyd med, og det kan godt hende det blir flere av denne typen. En god og romslig kurv er det også.

Fortsatt litt eggeform, men det kommer seg!

Den gule pila i sidefletten er virminalis, vanlig fransk sideflett med en liten kile øverst. Deretter en tynn, brun kimning av rød amerikaner-pil, før det er et felt med dobbel fransk sideflett med tilbakeslag, flettet i grønn L. Dix. Kanten er en fire bak en-kant, og hanken er en tauverkshank.



Kurv to var et litt spesielt prosjekt. Jeg hadde med meg en gammel peddigkurv som min oldemor plukket fioler i da hun var liten, dvs. for godt over 100 år siden. Denne ville jeg prøve å lage en større versjon av i pil, spesielt med tanke på kanten øverst.


Kurven ble flettet helt i grønn pil (L. dix), siden det er en lang, slank og fleksibel pil. Stakene måtte være lange nok til å lage både tvinnekanten øverst og flettekanten nedenfor. Kurven ble noe større enn planlagt, men det ble mer enn trangt nok å flette kanten, så det var nok like greit.

Kanskje ikke eggeform denne gangen, men helt symmetrisk er den ikke. 
Jeg er overmåte fornøyd med at jeg klarte å finne ut på egenhånd hvordan kantene var flettet. Tvinnekant/madeirakant har jeg lagd før, så det var greit nok, men sånne flettekanter har jeg ikke så mye erfaring med. På lørdagskvelden satt jeg og plundret og plundret og fikk det nesten til, men bestemte meg til slutt for at det var for sent på dagen og satte den bort til dagen etter.

Originalen
På søndag skulle Agnete (læreren) hjelpe meg å finne ut av hvordan det var flettet, men da skjønte jeg det plutselig helt av meg selv, gitt. Det hjelper å være uthvilt! Eller, så veldig uthvilte var vi vel egentlig ikke, etter thaimat og generøse mengder øl dagen før. Kanskje det hjalp å sove på det? Uansett, plutselig satt den.

Kopien. Jeg lot endene gå ut under fletta i stedet for oppå. 
Kanten er ikke spesielt pent flettet, men til å være første gang jeg prøvde, synes jeg ikke det ble så verst. Originalkurven har hatt lokk i tillegg til hankene, så det er mye mulig jeg fletter lokk til den grønne også. Hanker av noe slag skal det i hvert fall bli.


Til slutt flettet jeg et lite brødfat for å få trent på en kimning man legger nederst på kurven når den skal ha rette sider og ikke slitekant. Og så fikk jeg prøvd meg på å lage fem bak to-kant også, som blir litt bred så man har noe å holde i.

Deilige, gule viminalis-pilen!

Dette ble mye teknisk fletteprat, og det ble det selvfølgelig mye av på kurset også. Det er jo derfor vi er der, for å treffe andre pilenerder!

Wenche og Gro (som også fletter på Roven) har funnet seg firbent selskap til rekene. 

Men jammen har vi det ikke sosialt og hyggelig sånn ellers også, og nå begynner vi jo virkelig å kjenne hverandre. Det var snakk om for en tid tilbake å flytte kurset til Østlandet, siden de aller fleste av oss bor her, men vi var vel skjønt enige om at det er godt å reise bort, være sammen og bare tenke pil hele døgnet i fire dager. Luksus, er det!

Og ellers?

Ellers er formen slett ikke så gal. Helga forløp noenlunde uten de store formmessige utfordringene, og selv om det har vært nokså slapt her den siste uka, har jeg slett ikke vært dårlig. Jeg blir bare giddalaus og rastløs og skrekkelig slapp når jeg er sulten, og det er jo mye, mye bedre enn å være helt utslått hele tida.

Borte! 
 Så jeg har farget litt garn og peddig og småsydd litt på kåpa jeg holder på med - tråklet den sammen og justert litt på snittet. I går satte vi 20 liter øl til gjæring og vasket huset (dvs. mannen vasker. Jeg tørker støv.), og da var jeg vel egentlig nokså ferdig etterpå. Men godvær og varme skal man ikke la gå fra seg i september, så det ble grilling og ølling i teltet i hagen hele kvelden. Deilig!

Tittei!
Og i dag har jeg og en venninne vært i Asker på et gartneri som skulle flytte og fylt bilen med hosta.


Omtrent 30 planter hver - til 100 penger hver seg. Og en del plastkasser og potter gratis. Sånt kan man like! Så nå blir det hostahekk langs kanten bak huset så fort jeg er sprek nok.

Ha en fortsatt fin helg!

No comments: