1.8.13

Smått til småfolk

Det ventes småfolk både her og der i vennekretsen, og det er jo en ypperlig anledning til å teste nye mønstre og teknikker, både på strikkemaskiner og nye symaskiner.

Første dose tøy gikk til bestevenninne Stine som hadde termin i går, men som fortsatt venter på ei lita snuppe.


Den vordende mor beklaget seg over mangelen på babytøy med hodeskaller, og da måtte "tante" selvfølgelig trå til og ordne den saken. Et litt tåkete spøkelse ble det også, trykket på med sjablong og stoff-farge.


Djevellue må vel passe fint inn i samme tema? Denne er etter mønster fra Garnstudio, strikket i tynn alpakka fra DSA. Minste størrelsen, og jeg strikket på tynnere pinner, men litt større enn planlagt ble den likevel.


Og så måtte selvfølgelig de nye symaskinene testes. Først på en bunke gulpekluter sydd av gamle håndklær, noe jeg regner med at man aldri får for mye av når man har baby.


Så skulle jeg prøve meg på "ordentlige" ting. Mønster ble tegnet av herfra - kjekt med gratis mønster, men jeg var ikke veldig imponert over detaljer og passform. Men til hverdags funker det vel uansett.


Kustoffet og det grå i buksa er fra Stoff & Stil, ribbekant fant jeg i lageret. Trykknapper hadde jeg også, faktisk.


Strikkemaskinen har også fått kjørt seg, og det ble en liten jakke i sokkegarn på grovstrikkeren. Kjekt med superwash til babyer, tenkte jeg. Kantene er i malabrigo, og er strikket for hånd til slutt. 


Vertskapet vårt i ferien har også smått å sy til - en fra før på snart fem, og en som etter planen kommer om en måneds tid. 


Så da ble det matchende genser og bukse til storebror og nykomlingen.


Mønster fra et gammelt nummer av Ottobre, grønt (økologisk, faktisk) stoff fra Stoff & Stil, glidelås fra mormorlageret og ribbekanter fra loppis. Denne modellen liker jeg veldig godt, selv om jeg plundra verre med å få sydd på glidelåsen på utsiden. Jeg ville nemlig at den gamle retroglidelåsen skulle synes som en del av "pynten". På originalen er det usynlig glidelås, men det er det ingen i nærheten som selger, og jeg glemte å kjøpe på Stoff & stil.


Guttegenser, også fra Ottobre, med påtrykket astronaut. Ermene er egentlig mørkegrå, samme stoff som buksa i ku-settet over. Kjekt mønster, enkelt og greit å sy.

Og ellers?

Ellers har jeg begynt å tegne egne grunnmønstre, etter å ha sydd et utall for store plagg i sommer. Jerseytopper og sånt går fint, men så fort det skal være fasong på ting, går det galt.

Første forsøk - med en hel del feil. 

Og etter å ha fått hjelp av en venninne til å ta skikkelige mål av meg selv, skjønner jeg jo hvorfor - jeg er enda mindre enn jeg trodde! Og selv om de minste størrelsene i ferdigmønstrene burde passe i vidden, er jeg uansett for kort for dem.

Fine syboka! Litt mer overkommelig enn den gedigne amerikanske bibelen jeg har om mønsterkonstruksjon fra før.


Men bevæpnet med ny sybok blir det å tegne mønster selv, og bruke ferdigmønstre som utgangspunkt for form og detaljer - og for å få beskrivelse av fremgangsmåte, siden jeg ikke er så veldig dreven på finsøm.

Hvor mange kattehoder er det plass til i en liten skål?
I morgen drar vi til Sørlandet på slektstreff - og krysser fingrene for oppholdsvær på lørdag. Det blir en hyggelig slutt på sommeren uansett, tenker jeg, snart venter jobb for mannen og hverdag for oss begge. August er pakket full av aktiviteter for min del, så nå gjelder det å trappe ned på øl og grillmat og få magen og formen tilbake på plass. Det har vært en fantastisk sommer, men nå skal det faktisk bli godt med rytme og måtehold igjen - det skal jo bli en glimrende høst også!

Håper du får en fin start på august, du også!

3 comments:

Quiltefia said...

Hei!! Så mye fint du har sydd!! Morsomt med hodeskaller på babytøy!! Jeg har også sydd en del tøy til meg selv, men jeg er så avhengig av mønstre. Det at du nå lager grunnmønstre er sikkert lurt. Mønstrene fra S&stil er jeg ikke så imponert over. Men alt i alt er det veldig tilfredstillende å sy ting selv!! Ha en fin helg! Nå er ferien straks ferdig for mn del også......AnneKari:-)

Strikketine said...

Så flotte klær! Heldige foreldre og barn! Veldig kjekt med sånn buksedress til krabbende krabater!
Ja, ein sommar kan ikkje vara evig- heldigvis! ;-)

Riktig god helg!

Fuglemamma said...

Jeg er veldig imponert over alle som syr klær selv. Det er noe jeg aldri har fått til. Fine barselsgaver du har produsert!