6.8.13

Hurtigsøm

Jeg har kjøpt mye rart verktøy oppigjennom. Dingser og maskiner, liksom-smarte duppeditter og fancy innretninger. Noe bruker jeg mye, annet har blitt liggende i skapet. Men er det en ting jeg ikke angrer på å ha kjøpt, så er det overlockmaskinen.

Det er utrolig kjekt å kunne sy i jersey - jeg bruker tross alt ikke så mye klær i vevde stoffer til hverdags. Og når man er både liten og ellers litt uvanlig i fasongen, er det faktisk ikke alltid like lett å finne jerseyklær som passer heller. Men så kjapt og greit det er å sy dem selv! 

Jeg har funnet et par plagg jeg liker fasongen på og kopiert dem. Ikke noe hokus-pokus så lenge det ikke er verken innsnitt eller glidelåser eller annet fancy. Noen av kopiene har blitt litt trangere enn originalen, muligens fordi jeg foreløpig ikke har heeelt oversikten over hvor mye stretch det er i hvilke stoffer og hva det har å si for størrelsen. 

Først to helt enkle topper etter mønster av en singlet fra Lindex:


En i et viskosestoff jeg har hatt liggende noen år, kjøpt som ferdigklippet tremeterslengde på den stoffbutikken jeg aldri husker navnet på bak Oslo Spektrum. Kantene er rett og slett overlocket og deretter brettet inn og sydd fast med stretch-sting på den vanlige maskinen. Fungerer greit på stoffer med såpass god fall som dette.


Og en grå en i viskosejersey fra Stoff & Stil. Denne har fått håndtegnet mønster på etterpå, men det har jeg ikke bilder av. Neongule kanter, helt enkelt.

Og så ble det en stripete genser, etter mønster av en utslitt sak jeg kjøpte for et par år siden. 


Oversized med flaggermusermer som smalner skikkelig, i en jersey fra Stoff & Stil, med en del mer polyester enn jeg vanligvis kjøper. Men jeg så ikke før jeg kom hjem hvor stor andelen faktisk var, og siden den er så vid under armene, går det faktisk greit. Faktisk så greit at jeg har bodd i denne siden den var ferdig. 


Også her er kantene bare overlocket, brettet inn og sydd ned, men dette stoffet er ikke så mykt som det andre, så kanten nede har en tendens til å krølle seg litt opp. Neste versjon blir med tvillingnål og bredere oppbrett, tenker jeg. 


Strandkjolen havner glatt i kategorien hurtigsøm: Løselig basert på en jerseykjole jeg har fra før, med løpegang foran og bak og snor gjennom. Kjekk å hive utenpå bikinien på vei til stranda, og deilig myk og varm å ta på igjen etter et litt i overkant forfriskende bad. 

Overlock er kjekt å ha også til vevde stoffer. En superenkel og veldig praktisk strandveske ble det av en rest markisestoff fra Stoff & Stil. Maljer fra Clas Ohlson og lintau fra en stoffbutikk i Grønnlandsleiret i Oslo.





Denne har vært i flittig bruk, eneste problemet er å forhindre at tauendene rakner. Tape-løsningen jeg improviserte i full fart som kriseløsning før ferien har nemlig ikke holdt. 

Ellers har jeg sydd litt "skikkelige" ting også, men de får komme i et innlegg for seg selv. 

Og ellers?

Ellers har vi vært på Sørlandet på slektstreff i helga, det var morsomt. Omtrent femti etterkommere av min fars farfar og farmor var riktignok en god del færre enn forrige gang, men mange av de som kom, har vi liten kontakt med ellers. Og at folk kom både fra Sverige og Danmark var selvfølgelig ekstra hyggelig.

En skikkelig Sørlandsdag ble det også tid til, med fisking og bading med mannen og brodern. Her ved Sjøsanden i Mandal, mens tordenværet ruller litt lenger inn i landet. 

I morgen satser vi på en snartur til svigers i Sverige, før det braker løs med pakking og forberedelser på fredag og så stand på Jessheimdagene på lørdag. Det er første gang de prøver seg med markedstorg på Rådhusplassen, og Krukka og jeg og noen til har selvfølgelig kastet oss med. Vi krysser fingrene for godvær og kjøpevillige kunder!

Caruso synes han har vært mye alene de siste ukene, og sørger for å klistre seg riktig godt inntil matmor. Han er i hvert fall tam nok.

Og for første gang på i hvert fall tolv år skal jeg ikke på Øyafestivalen. Det er ikke så rent lite vemodig, men det hadde altså ikke gått i år, med august så tettpakket av annet program jeg heller ikke vil gå glipp av. Noen ganger må man simpelthen velge...

Men nå er det på tide å finne senga for slitne damer, selv om akkurat denne dama har sovet til og fra det meste av dagen i dag. Vi endte nemlig opp med å ta toget østover i går, siden bilen til lillesøster viste seg å være slett ikke frisk og måtte bli igjen sammen med lillesøster for å få behandling av motordoktor-pappa. Og tog kan være ganske slitsomt, for ikke å snakke om kjedelig, spesielt når toget er smekkfullt, den lovede nettforbindelsen forsvinner etter ti minutter og ett eller annet rart dunker bak hodet ditt hver gang toget bremser. Men i morgen satser jeg på finfin form igjen!

Ha en fin uke, alle sammen!

2 comments:

Quiltefia said...

Hei! Så morsomt at du syr så mye! Og at overlocken står til forventningene!! Jeg tror jeg må finne fram min igjen!! Skikkelig kosekatt du har!!:-) Anne Kari

Strikketine said...

Wow, så produktiv du er med symaskina! Flotte hverdagsplagg og så gøy å sy de selv i en fei!

Håper det gikk bra på Jessheim? Blir det høstmesse i maura? Og når?
God helg!