28.12.12

Ute av sekken

Da er julegavene sluppet, og forsvunnet i alle himmelretninger, utenfor min kamerarekkevidde. Noen husket jeg å ta bilder av før jeg pakket dem inn, men langt de fleste unnslapp.

Men her er i hvert fall det jeg har å vise fram fra årets julegaveproduksjon:

Kompisvotter.

Svogervotter.

Herrevotter etter eget mønster, mer eller mindre. Jeg prøvde meg på flere forskjellige med ekstremt dårlig resultat (for stor, for lang, stor og lang på en gang...), så da ble det tykt garn og raskt mønster i stedet. Strikket i dobbel pt2/finull på pinne 4,5.




Guttegenseren Campfire i Rowan Felted Tweed, mønsteret er i Mitu. Rask og kjekk å strikke, selv om jeg måtte strikke halve mønsterborden to ganger siden jeg tydeligvis ikke kan telle. Garnet er fantastisk å strikke med - men jeg er litt usikker på slitestyrken. Muligens litt stor, men det ordner seg jo av seg selv (jeg skulle til å skrive "når det er til barn som vokser", men jeg har vel vokst både inn i og ut av en hel del plagg de siste årene, jeg også...).



Og et vevd skjerf til brodern, av babykamelgarn jeg kjøpte da vi besøkte ham i New York. Dette er vevd på den lille Ashford-veven, og ble utrolig mykt og deilig.

Ellers vevde jeg to dameskjerf og flettet en loffarkurv. Og strikket tovavotter. Og maskinstrikket et snurreskjerf. Og lagde pusekalender og ga pappa et vevd skjerf jeg har vist fram før. Ikke noen voldsom produksjon, egentlig, men det har nå holdt meg opptatt en stund, og det er jo noe av poenget. Hvis jeg bare hadde husket å ta bilder av det!

Og ellers?

Ellers ble det jul i år også, upussede vinduer til tross, og alle fikk et sted å spise og sove. Vi var faktisk ferdige i usedvanlig god tid, og hele julefeiringa har egentlig gått som smurt. Veldig hyggelig har det også vært, og maten var god og pakkene mange og harde og nyttige. Blir ikke bedre enn det!

Prinsessene på erten. Eventuelt på madrassene som ligger oppå spisestuebordet
fordi veggene skal males både her og der. Det er seks dager til julaften...

Sliten blir jeg jo uansett, men ikke mer enn planlagt, og et par dager med stol, bok og lappestrikking har gjort en hel del for å rette opp i formen. I går var jeg på Jessheim og handlet litt, og i dag har jeg sydd om de to kjolene jeg kjøpte i går. Ikke verst! I morgen blir det selskap hos gode venner, så nyttårsaften blir nok av den rolige sorten.

Men jammen ble det ikke spiseplass, gitt. Med bilder på veggen og stivpyntet bord og
 en ventende Mikro  som håper det daler litt julemat på pusekatter også. Og det gjorde det jo.

Jeg håper dere har hatt en strålande jul, alle i hopes, og ønsker dere et glimrende nytt år! Takk for alle besøk og kommentarer i året som har gått, så ses vi plutselig i 2013!

6 comments:

Quiltefia said...

Hei!! Godt du har kommet deg gjennom jula du også!!:-) Så mye fint du har strikket!! Likte veldig godt skjerfet i babykamelgarn!! Høres eksklusivt ut!! Katta mi sitter også under bordet å venter!! Fortsatt god mellomjul!! AnneK:-)

Fuglemamma said...

Så mange fine ting. Den guttegenseren var jo superflott. Vel overstått jul.

Helle said...

Så mange flotte gaver du hadde fått laget ferdig til jul. Gjorde unna mine juleinnkjøp 20 desember, så det var en rimelig presis liste for å si det sånn. Men det gikk det også. :)

Fortsatt god jul. :)

LivM said...

Flotte votter, genser du har strikket. Nydelig skjerf!
Ønsker deg et riktig godt nytt år!

Vibekes lille ullne said...

Veldig fine ting du har fått tatt bilde av, så regner med at resten var av samme kvalitet :) Fint mønster på herrevottene! Strikket genser i rowan felted tweed for et drøyt år siden, og den holder enda. Mulig den blir litt mer forsiktig brukt enn en barnegenser. Fin var den uansett.

Godt å høre at jula gikk så bra med gjester og det hele. Vi hadde også gjester og jeg sendte faktisk ut arbeidsliste på forhånd, så alle ble satt i arbeid på forskjellige områder julekvelden. Fungerte faktisk veldig bra.

Ha en fin nyttårshelg! :)

Grethe said...

Så mye fint du har laget.Godt nyttår til deg og dine.