16.12.12

Småkaker uten alt

Vi har ikke noen voldsom tradisjon for julekaker hos oss, men mammas havregrynstopper hører liksom med. De siste årene har jeg måttet klare meg uten, siden de inneholder både egg, sukker, hvetemel og rosiner som jeg tåler dårlig. Mel og rosiner er det greit å bytte ut, men egg og sukker har vært vanskeligere. Sukker har jeg gitt opp å bytte ut i denne typen kaker (og jeg tåler litt). Men nå har jeg funnet en eggerstatning som funker!

Havregrynstopper uten nesten alt! 

Anne Spurkland er min reddende kakeengel. Hun skriver bloggen Frie kaker, har utgitt en bakebok med samme navn, og kommer stadig opp med nye, lure måter å lage kaker på, basert på solid kunnskap om matkjemi og et åpent sinn.

Jeg har bakt mange, mange porsjoner av Studentmuffinsene hennes (lett modifiserte), og eplekaka basert på samme oppskrift. Det geniale med disse er at de bruker kikertmos i stedet for egg (og gluten). Og tro meg, det smaker ikke kikerter. Det smaker bare veldig gode kaker. De siste ukene har hun testet kikertmos som eggeerstatning i småkaker, og jeg heiv meg på eksperimentet.

Kakehummus - eller kikertegg


Ferdig oppdelt og klare for frysen - ett "egg" pr pose. Nå kan det bakes!

Så her er en omtrentlig oppskrift på gluten- og eggefrie havregrynstopper. Bruker du melkefri margarin, er de også melkefrie og veganske. Vær obs på at om du skal lage disse til en cøliaker eller melkeallergiker, må du bruke glutenfrie havregryn og vaske alt av utstyr veldig, veldig grundig hvis det brukes til melk eller glutenholdig mel til vanlig.

Kakene er litt tørre og smuldrete å sette (det er mulig en spiseskje vann eller to hadde hjulpet), men de blir fine når de er stekt.

HAVREGRYNSTOPPER


Ca. tre brett

200 g margarin
3 del sukker
140 gram kakehummus (eller som det heter i fryseboksen min - kikertegg)
6 dl (glutenfrie) havregryn
4 dl lys, glutenfri melblanding, f.eks. Toro lys kakemiks eller Semper finmix
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
2 dl rosiner eller tranebær

Rør margarin og sukker hvitt. Ha i kikertmosen. Bland i resten. Deigen blir ganske tørr og smuldrete.


Ta litt deig i hånda, klem den lett sammen og sett på stekeplate med bakepapir. Stekes på 200 grader, omtrent ti minutter.


Kakene er veldig myke når de tas ut av ovnen, men de tørker fort til normal småkakekonsistens. Oppbevares i kakeboks, og holdbarheten ser god ut så langt.

Hva mener du med at jeg ikke liker sånne kaker? Det vet jeg vel ikke før jeg har smakt!

Nå har den geniale Anne lagt ut oppskrift på krumkaker uten egg også, og de håper jeg å teste før jul! Hvis krumkakejernet jeg fant i kjelleren, virker. Hvis det er et krumkakejern.

Og ellers?

Ellers har vi fått ryddet og ommøblert og herjet så det er både sitteplass og soveplass til julens gjester, så nå føler jeg meg litt roligere.

Mikro mener spisebordet er best som klatretårn.
 Vi var ikke helt enige, og har flyttet bøkene ut i gangen i stedet
i påvente av ferdige hyller på det kommende biblioteket.

Julegaveproduksjonen går noenlunde etter planen (dvs etter plan b, siden det ser ut til å hvile en forbannelse over herrevottene mine i år), og i kveld er det julekonsert med Alle kan synge-koret i Oslo konserthus som står på planen.

Mikro mener litt om julegaveproduksjonen også.

Julesnøen er på plass, kakelinna er her så vi slipper å fryse nesetippen av oss, og det ser i det hele tatt ut som jula er i rute og kommer som den skal i år også.

Ha en fin siste adventsuke!

3 comments:

Unknown said...

Så bra at du fikk til havremakronene, Linda! og alt det andre! Moro å lese! Er jo glad vi får sitte ved spisestuebordet på julekvelden! gleder oss!

Anne S said...

Morsomt å se at ideen med kakehummus funker. Og supersmart å fryse ned passe store "eggporsjoner" av kakehummus!
Anne S

Helle said...

Her går det i mors krumkaker, berlinerkranser og mandel-biscotti (med Cognac) som de faste julekakene. Om noen ønsker noe annet kjøper jeg det på baker'n. "Heldigvis" har jeg innsett mine begrensede husmorkvaliteter. Denne julen har jeg også innsett at om jeg skal overleve frem til jul så må alle presanger kjøpes ferdige. Men må innrømme at jeg sååå gjerne skulle hatt tid og overskudd til å lage egne presanger som du gjør.

Ha en fortsatt god 3.advent. :)