3.11.12

Genser for frosne dager

Jeg sverget tidlig på at jeg aldri skulle strikke Skappelgenser (hvis alle andre vil ha noe, vil ikke jeg ha det), men da jeg satt her og hutret med min dårlige termostat for noen uker siden, tenkte jeg at nå hadde det jammen vært deilig med en sånn lodden genser... Så da ble det genser med Dorthe-aktig garnvalg, men en modell med litt mer fasong.

Veldig snodig smil, det der. Jeg er under gjennomsnittet fotogen selv på gode dager,
og i går var ikke noen god dag, sånn smilemessig sett. 

Mønsteret heter Redy, og er laget av fallmasche/Ankestrick, som har designet masse stilige gensere og jakker, bl.a. mandel og Walnuss. Strikket fra toppen og ned, på pinne 4,5, så dette har gått radig.

Garnet er én tråd 1-tråds Snældan fra Yarnia.com, og én tråd Air fra Du store alpakka. Litt seigt å strikke med sånt loddent garn, synes jeg, og definitivt ikke moro å rekke opp, men lodden alpakka nyser jeg i hvert fall ikke av, i motsetning til angora og en del kunstfiber. Entrådsgarnet gjorde at genseren vrei seg en del mens jeg strikket, men det rettet seg greit i vask.

Nok et lett anstrengt smil. Se på genseren i stedet....

Og genseren er i hvert fall varm nok, selv om den er veldig lutfig og mye tynnere enn Skappelgenseren. Den ble litt bedre etter å ha vært i bruk en dag, da hadde fluffen lagt seg litt, og det hjelper faktisk å ha noe under. Dessuten er vrangen ut, så den er litt mindre lodden på innsiden, og det hjelper også. Men den er fortsatt så varm at jeg ikke kan røre meg stort i den før svetten begynner å sile.

Men på dager som i dag, når jeg bare sitter stille og er sliten og frysen, er den helt perfekt!

Og ellers?

Ellers avsluttet jeg de siste ukenes maraton med bursdagsfest for en venninne i går. Sånt koster, men du verden, så hyggelig! Men nå er kalenderen velsignet blank de neste to ukene, og sånn skal jeg prøve å holde den.

- Hva er det du driver med, Ellevilde?

Heretter skal flettinga få førsteprioritet - helst et par hele dager i uka - og resten får innordne seg etter det. Veving, søm og maskinstrikking blir innimellom, og strikke og lese blir det nå visst nok tid til. Julegavene er jeg godt i gang med, men jeg skulle jo gjerne hatt litt ekstra å selge også, når jeg bare får epla-butikken opp og gå.

- Hvem, jeg? Ikkeno'!

Men akkurat i kveld og i morgen blir jeg akkurat her - med bok på pcen og strikketøy mellom hendene. Og noen ganger er akkurat det helt allright.

Ha er fortsatt fin helg, godtfolk!

2 comments:

GreteH said...

Flott genser, og MYE finere enn Skappelgenseren, synes jeg.

Helle said...

Må si at det var en mye bedre versjon en skappel-genseren, og synes at du ikke yter genseren din rettferdighet ved å sammeligne den med den litt formløse varianten.

Fargevalget var også godt, den kledde deg. :)