23.9.12

Jomfruskjerf

Den første renningen på nyveven måtte jo bli en skjerfrenning. Derav tittelen - disse skjerfene er på ingen måte forbeholdt jomfruer. Forhåpentligvis blir ett av dem så bra at pappa kan få det i julegave, og siden jeg er som snytt ut av nesa på ham, kan vi vel fastslå at han ikke ville kvalifisere til jomfruskjerf i bokstavelig betydning.

Fineste pappalagde veven. Med innebygd lys! 

Det er alltid spennende med første renning på ny vev. Så lite veverfaring som jeg har, er det jo noe utrolig at dette er fjerde gangen jeg trer en ny vev, men denne veven har altså kommet for å bli. Noe navn har den forsatt ikke fått, det er kanskje vanskeligere å vite hva nye vever heter enn gamle?

Kontramarsj sett ovenfra.

De andre vevene jeg har tredd er av den enkle sorten, med skaft som heises opp/ned direkte, eller henger i buksestrikk og  knytes ned med ett sett veksler. Nyveven, derimot, er fancy og har kontramarsj og dobbelt sett veksler. Det har jeg aldri knytet ned før...

Mange tråder. Mange plugger.

Det var ikke så vanskelig som det så ut til, egentlig. Det vil si, det var ikke så vanskelig å knyte sammen riktig trøe og riktig veksel, men det verre å få riktig høyde på alt sammen. Skaftene skal være i riktig høyde, og alle vekslene skal være i vater, og trøene passe høye. Og det skal bli skikkelig skille....

Bra skille.

Ikke fullt så bra skille. Men det går!

Etter noen runder med justeringer, krabbende rundt foran og bak og under, var alt noenlunde på plass. Og etter enda litt prøving og feiling og tips fra mor og vevende venninne, ble skillet også akseptabelt. Så da var det bare å veve i vei!


Skjerfene har renning av flerfarget Evilla 6/1, så stripene kommer av seg selv. Ganske fornøyd med hvordan bredden på sikksakkene går opp med bredden på stripene - det var mest flaks, egentlig.

Har fått låne spoleapparat - det går fort, det. I hvert fall i forhold til å bruke drillen...

Innslaget er ensfarget lysegrått Evilla. Sikksakkmønsteret er en likesidet kypert, og jeg har lagd det selv med hjelp av gratisprogrammet WeaveDesign.


Telle riktig har jeg tydeligvis ikke lært, for det var to tråder for lite i renninga. De er hengt opp med s-krok og litt vekt på. Det funker helt fint, det er bare litt klønete å huske å flytte kroken etter hvert som jeg flytter fram renninga.

Aller fineste vevtralla! Lenge siden jeg har virkelig
falt for noe fra IKEA nå, men denne bare måtte jeg ha.
Jeg har allerede vevd over en meter på det første skjerfet (håper det blir tre), og koser meg stort!

Og ellers?

Ellers har jeg holdt et rimelig høyt tempo den siste uka, alt tatt i betraktning. Og det har straffet seg i helga. Sånn er det bare. Målet for neste uke er å ligge et sted midt i mellom sist uke og den før, i håp om at det er et mer bærekraftig nivå på sikt.

Tyven, tyven skal du hete, for du stjal min stol igjen...

Frostnettene har kommet for alvor, og jeg har reddet grønnsaker og potteplanter. I morgen håper jeg å få tatt opp dahlia og begonier, de står svartsvidde i pottene sine og har ikke noe mer ute å gjøre i år.

Trøtte snupper kan ligge på fanget i stedet.
Selv om det er vanskelig å lukke øynene når det blinker så fint i strikkepinnene...

På fredag flettet jeg en kurv, og jeg håper jeg rekker en i morgen også, jeg begynte så vidt på bunnen i dag, men det var så kaldt ute...Jeg har dessuten hatt hyggelig besøk av en meddeltaker fra kurvmagerskolen i dag. Vi har forhåpentligvis knekt kantkoden og lest og sammenliknet det vi har lært på kurs med fremgangsmåter i diverse bøker og planlagt samfletting utover vinteren. Kos!

Hold den stille, da...

Strikke gjør jeg også litt av - på torsdag var Projo hos det lokale husflidslaget, og jeg klarte selvfølgelig ikke å holde lommeboka lukket. Eller å vente med å begynne på det nye garnet. Så nå er jeg ferdig med en lue i myke, fine Malabrigo Rios, nærmere presentasjon kommer når jeg får tatt noen bilder.

Kapitulerer og legger hodet på Malabrigo-puten.

Men nå er det på tide å veve litt før jeg tar kvelden, tenker jeg! Håper du har hatt ei strålande helg, og får ei glimrande veke!




6 comments:

Sisselshverdag said...

du er så flink med den vevinga di :D Skikkelig imponert over hva du får til. Skjønner ikke bæra av begrepene, men det ser perfekt ut for meg :D
Gikk noen kroner i lodd torsdag, men det ble ikke me no garn hjem, klappe meg selv på skuldra :D

Sees sannsynligvis onsdag. Klem så lenge :D

Annik-Snor said...

Så fint det ble, flott med stripene

Quiltefia said...

Hei og gratulerer med ny vev!! Håper du får masse glede av den!! Det er en ganske ukjent verden for meg, men all forming er gøy!! Søte de kattene dine!! Ha en fin uke!! Annek:-)

Vibekes lille ullne said...

For en nydelig vev! Sier som AnneK at dette er en ukjent verden, men den ser sabla flott ut og genialt med lys. Mulig det er lys på alle, men genialt er det uansett. Veldig imponert over alt du får til for tiden med kurvfletting, kurs og diverse vever. Justering av aktivitetsnivå blir visst aldri lett. Du får skjele litt til kattene, de ser ut til å ha full kontroll. :)

Ha en fin uke! :)

Unknown said...

Guriland så flink du er til alt mulig! Også som du produserer! Og veven var utrolig fin... Skulle gjerne hatt en slik en, selv om jeg ikke vever...et lite kunstverk i stua :O)

Mayen said...

Flott vev du har fått deg,liten og nett ;o) Å få skafter og trøer i riktig høyde( og ofe vinkel) er det absolutt mest slitsomme med å sett opp veven.. Særlig hvis stumpen er blitt litt bredere så det er vanskeligere å krype under å feste og flytte, her har tyngdeloven gjort sitt! Kos deg masse med vevingen fremover ;o)