20.8.12

Dette er ikke en potteskjuler

Men det ble jo en brukbar brødkurv? I finværet i går hadde jeg lyst til å sitte ute og flette, og siden pila akkurat ikke var klar, ble det en runde med peddig og eksperimentering.


Jeg har kikket på sånne tvinnefat en stund. Det nærmeste jeg har kommet en beskrivelse av hvordan det gjøres, er i Husflidens håndbok "Korgarbeid" fra 1961. Og gamle, norske strikkeoppskrifter fremstår som fyldige i forhold til beskrivelsene i denne boka.


I teksten står det bare at man fletter som vist på bildet. Og det er jo ekstremt informerende, synes jeg... Men jeg ville nå prøve, uansett. Jeg har kikket på mange bilder av ferdige kurver, og hadde en viss ide om hvordan det skulle gjøres.


Målet var altså en potteskjuler. Men det ble det altså ikke. Jeg skjønte for så vidt nokså fort at det kom til å bli et fat eller en kurv, men jeg skjønte ikke før etterpå hvorfor det ikke ble en potteskjuler. Men jeg skjønte i det minste hvordan gangen i selve flettinga gikk, så neste gang blir det rettere sider.


Jeg skjønte heller ikke helt hvordan foten skulle flettes, så det ble også litt på måfå. Ikke fikk jeg til den evinnelige flettekanten denne gangen heller. Men kurven virker, den, så bortkastet arbeid var det jo ikke.


Den andre brødkurven, den som var ment å være brødkurv, ble atskillig mer vellykket. Så godt som rund og så godt som symmetrisk!


Og ikke minst: Med perfekt flettekant. Til slutt ga jeg opp å forstå forklaringen i boka, og fulgte instinktet i stedet. Mulig det skulle gjøres annerledes, men nå går det i hvert fall ikke an å se hvor jeg har startet og sluttet å flette, og da er jeg fornøyd.


Et lite gryteunderlag ble det også, av pil og peddig.


I dag sitter jeg ute og fletter pil, selv om været ikke er på langt nær så hyggelig som i går. En kurv er klar for kant og håndtak - som er det jeg virkelig trenger å øve på nå - men jeg måtte ta en liten pause. Etterpå, eller kanskje i morgen, blir det fuglematere og muligens en kurv til.

Og ellers?

Ellers er det ikke så mye annet enn fletting og hvile det handler om. To uker i dag til jeg reiser, og torsdag er det to uker til kurset begynner. 28 timer kurs på fire dager blir heftig, og jeg trenger alt jeg kan få av både hvile og trening (og træler på fingrene) før jeg drar. Vurderer å sette i gang bløtekaret med akvarievarmer i kjelleren så jeg skal få bløtet opp nok pil fort nok.

Varne, sol, kurvfletting og katt med magen i været - stort bedre blir ikke en augustdag.

Andreprioritet er å få vevd ned skjerfrenningen på Laura før jeg drar, så vi kan sette opp nyveven når jeg kommer tilbake. Laura skal få nytt hjem hos naboen til en venninne, og det hadde vært kjekt å få henne ut før den nye skal på plass. Det er litt over ett skjerf igjen å veve, så det er ikke så mye, men det var det der med tiden... 


Mikro er engasjert, men ikke spesielt hjelpsom kurvflettekatt.
Formen er ikke helt på topp enda, men det kommer seg. Jeg mangler noen medisiner, som vanlig (tomt hos leverandør - ingen vet når de kommer igjen), men ellers går det greit. 

Mens Caruso er skummel zombiekatt i sola.
Men nå er det på tide å kaste seg ut i kantfletting og håndtak, tenker jeg! Håndtak har jeg strengt tatt aldri lagd, bare sett på bli lagd, så det blir spennende.

Ha en fortsatt fin mandag!

3 comments:

Quiltefia said...

Hei!! Så flott fletting!! Enig i at bildet var en mager oppskrift!! Ha en fin uke!! AnneK:-)

Vibekes lille ullne said...

Nydelige kurver! Du har jo virkelig fått dreisen på det nå. Utrolig at du fikk til fletting etter bilde i boka. Måtte humre litt av det "gjør-det-selv-bildet". Er det mulig? Det blir sånn ca som å ta bilde av en halvferdig genser og skrive gjør som vist på bildet.

Spennende med kurs som nærmer seg. Her har formen vært så bra at jeg virkelig har følt at jeg er på bedringens vei. Men, så har jeg selvfølgelig overdrevet aktivitetene, så nå er jeg nede i kjelleren igjen. Sukk! Å sånn går no dagan. :)

Helle said...

Jeg ser jo at du virkelig begynner å få taket på flettingen, og gleder meg til å se hva du kommer til å få til etter endt kurs. Det er jo veldig spennende å begynne på noe nytt, og hvem vet, kanskje vil det gi deg energi og ikke bare ta?
2 uker igjen til mitt tegnekurs begynner, - teller ned dagene.. :)