25.6.12

Ukas beste overraskelse - Pride March

Nå hadde jeg egentlig ikke tenkt å skrive mer før jeg kom hjem, men gårsdagen ble så hyggelig at jeg er nødt til å skrive litt. Og vise noen bilder.

Vi visste at det var NYC Pride Week mens vi var her, men hadde ikke egentlig planlagt å få med oss noen arrangementer. Men så skulle vi på en bokhandelrunde i nabolaget i går, og gikk rett på starten av The March, den årlige gay pride paraden.


Først ute var Gay Riders, og lydnivået i gata nådde nye høyder mens publikum jublet og motorsyklene ruste. Dermed var gåsehuden et faktum, og vi ble stående å se på. Kameraet var selvfølgelig igjen hjemme, så alle bildene er tatt med telefonen over hodet, stående på tå.


NYC Pride March har vært arrangert årlig siden 1970, og er mer et demonstrasjonstog enn en glitterparade. Det er organisasjoner som marsjerer, med paroler og flagg og selvfølgelig musikk.


Og dette var overraskende sterkt. Vi ble stående å se i over en time, og flere ganger med gåsehud og tårer i øynene. Jubelen og applausen fra publikum var også fantastisk, og de politiske parolene høstet stort sett mer applaus enn de litt mer lettbeinte.



Aller mest applaus fikk lokale politikere, politi, brannvesenet og militære.







Og da det kom en bil med homofile fra US Army forbi, kom både tårene og gåsehuden. Fram til september i fjor var det nemlig ikke lov å være åpent homofil i hæren.


Det var en senator jeg har glemt navnet på:


Og selvfølgelig Governor Cuomo, som sørget for at New York i fjor ble en av seks stater i USA der homofile kan gifte seg. Sammen med ham gikk par som har giftet seg i de elleve månedene som har gått, og nå var det ikke lenger tvil om at jeg hadde tårer i øyekroken.



Så lykkelige mennesker skal du lete lenge etter. I det hele tatt var hele paraden preget av optimisme og feiring, selv om det også var ganske krasse paroler, spesielt mot kirke og pave. 


Men selvfølgelig var det også dansing, bling og musikk og glade mennesker.



Det er enda flere bilder og videoer, har du lyst til å se på dem, finner du dem her.

Da vi ble slitne, gikk vi og spiste på Big Daddy's Diner ved Union Square. Så surret vi en lang stund på Barnes and Noble, og da vi kom ut igjen, holdt marsjen fortsatt på! Men vi var sårbeinte og slitne og nøyde oss med en tur på Strand etter brukte bøker.

Kvelden ble avsluttet på britisk pub i Brooklyn - en av de få stedene i denne byen med en bakgård det er lov å røyke i. Man kan selvfølgelig diskutere hvor fornuftig det var, dagen før vi reiser, men så har aldri fornuft vært min sterkeste side. Veldig hyggelig var det derimot unektelig.

Men nå er eventyret snart slutt. Om noen få timer setter vi oss på flyet, og i morgen tidlig er vi hjemme. Det skal bli helt greit, men jeg kommer til å savne New York...


3 comments:

Dragen said...

Tenk å være så heldig å "ramle over" en så sterk opplevelse :)

Jeg ble inspirert av bloggen din i dag og var så heldig at svarordet jeg fikk på sommerprofilordet mitt kunne tolkes som heder til de homofile :)

Tenk at det bare er fire år siden det ble lov for de homofile å gifte seg i orge. Det er egentlig en skam at vi var så sent ute.

Dragen said...

God reise gjem igjen forrsten :)

StickLena =KnitLena said...

Tack för att du delar med dig!