27.4.12

Sommersokker med eksperimentkile

Enda et enkelt prosjekt av pinnene. Jeg lover stadig vekk meg selv at jeg skal lære meg å strikke enkle sokker på maskin, og så kan jeg heller strikke de fancy med huller og fletter for hånd.


Men når det kommer til stykket... Det er så kjekt å ta med seg et par enkle sokker å strikke på bussen eller i bilen, eller når hodet ikke orker noe annet, og så blir det et enkelt sokkepar til.

Nå har jeg omsider kommet dit at jeg ikke trenger oppskrift på enkle sokker lenger. Jeg strikker tå-opp, to av gangen, og regner ut hæløkning og -felling etter hvert som jeg prøver sokkene på.


Denne gangen hadde jeg lyst til å øke til kilen under foten i stedet for på siden, for det har jeg sett rundt forbi og synes det ser så stilig ut.


Jeg var litt usikker på akkurat hvordan jeg skulle øke, så det ble litt utprøving. Den første halvdelen av maskene er økt på hver side av midtmasken, men det så ut til å bli en "hump" under foten, så den andre halvdelen er økt på utsiden av forrige økning, altså med like mange masker igjen til kanten hver gang. Det ser bedre ut, og blir nok løsningen neste gang.


Og denne typen økning (eller felling, hvis du strikker fra toppen og ned) gir virkelig sokker som sitter godt på foten. Jeg har ganske lav vrist, så jeg øker ikke så mange masker, og sokkene sitter perfekt over både vrista og buen under foten, og ikke en krøll å se.


Nå mistenker jeg at disse kommer til å utvide seg etter hvert, de er nemlig strikket av sokkegarn med en del bomull i. Cotton sock fra Regia, nærmere bestemt, og det inneholder 34 % bomull, 41 % ull og 25 % nylon. Det er veldig mykt og godt, men det blir spennende å se hvordan det holder seg i bruk.

Pinne nr 2 og 48 masker, flere detaljer på Ravelry. Og siden jeg har små og smale føtter og liker trange, korte sokker, får jeg et par av 50 gram med god margin.

Og ellers?
Ellers er jeg sliten og litt sur i dag, for jeg følte meg så fin da jeg våknet. Så begynte jeg å lage frokostblanding, som jo virkelig ikke er noe stort prosjekt, og så kjente jeg at formen sank rett gjennom gulvet og jeg måtte sette meg ned og gjøre om på alle planene for dagen. Grumpf. Heldigvis var müslien allerede i ovnen, så den ble i hvert fall ferdig selv om jeg må droppe butikken og priklingen og alt det andre jeg hadde tenkt å gjøre i dag.

Jeg tror Ellevilde vil ned...

Men, men, det er sånn det er. Hvis jeg er heldig, kommer det seg litt etter lunsj, eller kanskje etter middag, eller i hvert fall ganske sikkert i morgen. Hadde jeg ikke hatt en kropp som gjorde sånne rare ting, hadde jeg jo vært på jobb nå, og da hadde jeg ikke fått lagd ost før i morgen likevel, forteller jeg meg selv.

Mens dette likner mer på min plan for dagen.

Langhelg er det uansett i vente, og finvær fra i morgen! Det blir gromt!

Håper du får en finfin helg!

6 comments:

Nina said...

Flotte sokker!:)
Jeg synes du skal gjøre som pus jeg, legge/sette deg ned og gjøre bare ingenting :)
Sola kommer imorgen, og da skal du se alt blir mye lettere :)
Ha en så fin dag som du kan :)

LivM said...

Sokkene dine ble flotte og det var smart hælkile!Riktig god bedring.

Vibekes lille ullne said...

Fine sokker da, og jeg begynner å få sansen for tankeløse strikketøy innimellom de mer krevende, både små og store. Kjenner til den følelsen ved uventet sviktende form, men en fordel at det er i dag da. Siden det skal bli fint vær i helgen og da er du sikkert bedre! :)

Sisselshverdag said...

Vil bare innom og ønske deg en fin helg jeg :D

Helle said...

Deilige sokker du har strikket. Får nå endelig håpe at de beholder fasongen når du har lagt såpass med arbeid i dem.

Best å lytte til kroppen. Hadde arbeidet 50-60 timers uker litt for lenge nå, hvor ryggen plutselig sa stopp... Måtte si til sjefen at nå måtte jeg faktisk gå ned til 37,5t uker igjen. Vet ikke helt hvordan det skal gå for sjefen ble litt svett (har tendenser til å kunne bli arbeidsnarkoman og hadde antageligvis jobbet meg ihjel om jeg ikke hadde familie..). Ganske paradsoksalt med tanke på at jeg egentlig ønsker å jobbe 60 % og ha 40 % til kreative sysler.. Nei livet blir ikke helt som man planlegger.

Mona said...

Fine sokker! Kos deg med boka og jeg håper du føler deg bedre snart :)