31.3.12

Jakke til en liten rytter

Her er den stolte eier av forrige kjepphesten fra forrige post i aksjon!


Ikke lett å ta bilder av galopperende sønn, klaget mamma'n, men han er i hvert fall blid!


Her er en litt mer alvorlig, men skarpere, versjon.


Jakka har jeg også lagd, og begge deler måtte testes mens han fortsatt var i pysjen. Moro å lage gaver som blir satt pris på!


Jakka er strikket etter mønsteret Fundamental Top-Down Baby Cardigan, som er et sånt generelt mønster med mange størrelser og mange forskjellige strikkefastheter. Og ganske lite detaljer. Litt snaut med info om størrelsene, synes jeg, det er til en viss grad lagt opp til at du har en unge i riktig størrelse å måle på.


Dessuten synes jeg originalen er veldig vid, så jeg har strikket masketallet til ett år og lengden til to, og det ble ganske passe.


Lommene er selvkomponerte, og litt ulike. Samma hvor mange ganger jeg sydde dem på, ble det ulikt. Det rare er at det er likt når jeg måler, men de SER ikke like ut. Merkelig rart. Til slutt ga jeg opp og håpte at det rettet seg i bruk.


Garnet er Austermann Royal, og disse to nøstene var det jevn farge på, og ingen knuter i, i motsetning til i den forrige jakka jeg strikket i dette garnet. Og da er det jo rett og slett bare et deilig garn. Med både kasjmir og silke i tillegg til merino og nylon, og dessuten kan det vaskes i maskin. Blir ikke bedre enn det!

Og ellers?
Ellers blir armene fortsatt sinna av strikking og lesing og pc-jobbing, og det gjør resten av kroppen også. Jeg kommer aldri til å venne meg til akkurat den delen av MEen, tror jeg - at jeg blir så fysisk dårlig av å bruke hodet. Det er bakvendt og tåpelig og ellers alt som er dumt.

Først må det bli verre....
Så blir det bedre...

Den positive siden ved det er at jeg får mer fysisk overskudd når jeg lar bøkene og pcen stort sett i fred. Så jeg har slitt meg ut på ommøblering i stedet. Det synes nemlig armene av en eller annen merksnodig grunn er helt greit. Så nå har jeg hyller i arbeidskroken, og biblioteket (som var arbeidsrom før) er atskillig tommere.

Og bedre! Fortsatt ikke helt bra, men mye, mye bedre. 

Stoffutvalget er betraktelig redusert - i hvert fall tre søppelsekker skal kastes eller sendes til UFF, og noe skal i kjelleren. Det er lurt å sortere sånt når man er litt sliten i hodet, oppdaget jeg - jeg orket ikke tanken på å gjøre noe med alt det syntetiske og alle småbitene og klærne som skulle syes om, så da røyk det ut en hel haug! Mulig jeg angrer siden, men det får bare være.

Vatring av hyller når man er alene hjemme.

Lappestoffene er i hvert fall ryddige, selv om resten er kaos...

Den andre veggen har fått provisoriske hyller - jeg har planer, men de innebærer at noen kan kjøre meg til Kløfta med bil/henger med plass til 230 cm hylleplater, så det får vi ta når det passer. Her skal papirhobbyer og en del andre materialer få plass, har jeg tenkt.

Når villdyret våkner....

strekker seg ...

strekker seg litt til...

slukner....

og sovner igjen.

I helga blir det å sitte stille, regner jeg med. Og å kjede seg, er jeg redd. Men siden jeg faktisk ikke er helt skutt i dag, kan jeg kanskje, kanskje flette en liten kurv?


GOD PALMEHELG!

3 comments:

BodilE said...

For en nydelig liten (stor!) gutt! Tydelig at gavene falt i smak. Så flink du har vært til å rydde, en kjedelig jobb men veldig greit å få gjort tenker jeg! Kribler litt i ryddefingeren min også, kan det være sola som titter inn sin feil tro? Pytt pytt, hvis jeg overser det går det kanskje over av seg selv :)

Unknown said...

Det er så gøy å se andres hobbyrom med alle ting og tang som ligger i hauger og esker :O) Veldig spennende å kunne gått gjennom andre hobbydamers stæsj. Masse inspirasjon! Du var jo veldig flink å rydde :O) Hyller kan man liksom ikke få nok av...

Helle said...

Har ingen planer om å ta bilder av mitt hobbyrom med det første. Der er det rotete, men det merkelige er at det gjør meg nesten ingen ting. Blir det for ille tar jeg et raid, og har som du planer om flere hyller. Pt ingen førsteprioritet hos Husbonden, så da venter jeg i tålmodighet. Som jeg sier til ham: det kan henne jeg lapper jeansene hans når jeg får nye hyller..:)