29.3.12

Min første kjepphest

Jeg har sikkert hatt mange kjepphester i overført betydning opp gjennom åra (jeg kommer bare ikke på noen nå), men jeg kan ikke huske at jeg har hatt en bokstavelig en. Jeg har i hvert fall aldri lagd en før.

Men her er den: Min første kjepphest!

Vanskelig å ta bilde av kjepphest når man er alene hjemme...


Den er selvfølgelig ikke til meg, men til en liten gutt jeg kjenner som fyller to år og er veldig glad i hest. Favoritten er en fjording kalt Maja, så selvfølgelig måtte kjepphesten også være blakk. Den fikk riktignok mørk man, men tilbakemeldingene på morrakvisten i dag tydet på at den falt i smak likevel.

Halvferdig hest. Fortsatt blind og døv, men den kan spise. Og knegge.

Hesten er lagd av en ullsokk fra Europris. Det hadde sikkert vært stiligere med seletøy i skinn, men jeg kunne ikke motstå fristelsen til å bruke hestetømmemaskinen min (en liten strikkemølle, omtrent som en strikkelise med sveiv) til å lage, vel, hestetømmer. Bissel burde den nok også hatt, men det ble så vanskelig når den ikke har munn som kan åpnes.

Gimpet man

Manen er gimpet, eller gaffelheklet, med mange tråder restegarn fra mormorlageret og lagt dobbelt og sydd fast. Ørene (som er litt små) er av filt klippet som kvarte sirkler som er rynket sammen og sydd fast. Øynene (som er litt skakke) er sånne ferdige sy-på-øyne, og munnen er bare sydd på og tvers gjennom hodet.


Hestehodesokken er knytt fast på en bit (godt brukt) kosteskaft med vanlig husholdningshyssing - det satt overraskende godt fast, faktisk. Inni hesten er det litt filt tapet fast rundt enden av kosteskaftet, så det ikke skal bli for skarpt.


Så da er det bare å ri inn i solnedgangen!

Og ellers?
Ellers mistenker jeg at pc-lesing er en sterkt medvirkende årsak til at armene mine ikke vil bli bra. Jeg har lest mye på både pc-en og den nye telefonen (ved hjelp av gratis-appene fra Kobo og Kindle - da kan man nemlig kjøpe og lese e-bøker uten å ha lesebrett. Kjekt. Og billig.), og jeg strammer armene på ett eller annet uheldig vis mens jeg holder på.

- Syns du at du får det til? Ludde hjelper matmor med montering.

Dessverre bruker strikkingen de samme musklene eller nervene eller hva det nå er som verker (sannsynligvis ikke senebetennelse, så det er sagt), så nå leter jeg etter alternative aktiviteter. Andre aktiviteter ser nemlig ut til å gå mye bedre. Broderi, kanskje? Kjepphest var fint å lage, der var det mange forskjellige ting å gjøre, så armene fikk variasjon. Og så har jeg faktisk vevd litt på barneveven, og så rydder jeg litt og sår og prikler og diller i hagen.

Et øyeblikks søskenidyll foran ovnen. Det varer ikke lenge av gangen...

Men i hagen blir det vel snart kaldt igjen, så en av dagens oppgaver er å pakke inn planter i drivhus og kaldbenk med duk og bobleplast for å se om det holder mot kulda. Hvis ikke må det ned i kjelleren igjen...

Håper du har en fin torsdag, hvor enn du er i verden!

5 comments:

Åse H. Aa. said...

Så flott kjepphest, Linda! Du er så utrolig kreativ! Synd ikke mormor får oppleve at du faktisk bruker mye av det hun tok vare på gjennom årene...

Unknown said...

Så søt hest :O) Og nok en gang; nyyyydelige puser :O) Ser at teppet får hard medfart... Her går det på trappetepper, ryer, sofa, stoler... Det som kan brukes blir godt brukt... :O)

Sisselshverdag said...

Herlig hest :D

BodilE said...

Kjempefin liten fjording det der! En flott gave til en liten hestefrelst gutt! Det er så få av dem så det gjelder å oppmuntre dem for alt det er verdt :)
Og to nye ting jeg ikke har hørt om før, hestetømmemaskin og gimping? Spennende!

Svigermor said...

Det var et flott stykke håndarbeid! Må si jeg er stolt av å ha en så dyktig og kreativ svigerdatter!