15.1.12

Garn å vinde og garnvinde å vinde garnet med

Egentlig feller jeg den blå skya jeg begynte på i romjula. Men siden jeg har felt to ganger allerede, trengte jeg en pause fra tredje forsøk. Det ser faktisk ut til å bli det siste, så sant jeg har rukket opp nok og har nok garn. 


Så da tenkte jeg at jeg ganske raskt skulle vise fram gromfangsten fra strikkekafé på Projo i går! Garnvinden sto øverst på ønskelista, og jeg er mycket nögd. 


Svensk kvalitet, solid og pen og snurrer akkurat passe trått for nøsteapparatet. Den lille vinda jeg hadde fra før, snurret nemlig for fort, så garnet løkket seg og hang seg fast i nøsteapparatet. Og i garnvinda. Som dessuten manglet en liten del og var fikset med blå elektrikertape.


Forseggjorte detaljer er jeg svak for...


Garnet på vinda er en av dagens utskeielser på garnfronten. Det er Projo Merino Sock, og skal bli en hemmelighet. 


Ellers kjøpte jeg et hespe blå Malabrigo Sock til neste guttebaby som måtte finne på å vise sitt åsyn i vennekretsen, og et ekstra hespe babyalpaca - jeg har ett fra før, og fant ut at jeg vil ha et stort sjal av dem.


Og så måtte jeg nesten begynne på nytt og passende strikketøy til turen... Color Affection er i gang, og jammen ble det ikke med et ekstra nøste turkis Projo Merino Lace til det også - jeg tror jeg må holde det dobbelt. Foreløpig ser sjalet mitt ut som på bildene, men snart skal jeg begynne på kortradene, så da blir det spennende å se om jeg har gjettet riktig på konstruksjonen. Men fargene! Og garnet! Det må jo bli bra.

Og ellers?
Ellers strikket jeg Color Affection i hele går kveld, for rillestrikk var det eneste hodet og hendene kunne bli enige om etter biltur og strikketreff med 26 blide damer. Kjempehyggelig var det, men litt sliten blir jeg jo. 

I dag har jeg strikket ferdig den blå skyen, med unntak av nevnte felling, som jeg planlegger å få unna etterpå. Og sett skiflyging. Resten av sporten måtte jeg droppe, men skiflyging var jo et godt valg, synes jeg, med dramatisk seier til Anders Bardal og i det hele tatt.

Caruso og Ludde følger med på Mini mes kleshengerfangeregenskaper.

I morgen skal jeg strikke mer. Tirsdag også. Andre planer har jeg ikke. 

Håper du har hatt en fin helg - det har jeg!

4 comments:

MayM said...

haha,,,så fint garnvinden virker som den skal. Veldig irriterende slike redskaper når de bare lager krøll :-)

Helle said...

En sånn garntvinde står også øverst på ønskelisten min. Husbonden sukker tungt hver gang jeg ber ham om å rekke meg en hånd, men får jeg ham til å snekre en til meg..? Tror jeg må anskaffe en slik etter at shoppingstoppen er opphevet. :)

Kjenner meg igjen med at det går fint å klare seg på mindre inntekt. Fikk inntekten min halvert for noen år siden i forbindelse med sykdom. Det gikk overraskende greit som du sa, man ble bare veldig mye mer bevisst på hva man brukte pengene på. Det foruroligende er at vi like blakke ved lønning selv om jeg er tilbake i full jobb...

Vibekes lille ullne said...

Bittelitt misunnelig (eller veldig) på den garnvinda. Superfin og noe helt annet enn mitt paraplystativ i metall. Misunnelig på nytt, fint garn også og strikkekafe.

Blir spennende å se om du klarer å finne ut av oppskriften, eller om du må vente til februar. Ser lovende ut.

BodilE said...

Color affection ser veldig lovende ut! Liker fargene du har valgt.
Den garnvinda ligner veldig på min, og jeg er veldig fornøyd med den. I tillegg til å være svak for ull og sånt, digger jeg ting av tre. Da blir det så "realt" på en måte :)