22.11.11

Et nøsteapparats endelikt

Tidligere i høst var det noen som kommenterte på et bilde av nøsteapparatet mitt, og lurte på hva slags det var. Jeg har tenkt helt siden da at jeg skulle skrive litt om det, for jeg er veldig glad i det, men jeg har liksom ikke kommet så langt.


Og nå er det for sent. Det har tøyset litt de siste par gangene jeg har brukt det, og i går var det mer tøys enn nøsting, og jeg måtte innse at det er slutt. Det er muuulig at papirgarnnøstingen i forgårs ga det nådestøtet.


Synd, spesielt siden jeg likte det godt, og spesielt siden jeg ikke har hatt det veldig lenge. Ikke mer enn halvannet år, faktisk. Riktignok var det ikke veldig dyrt, men jeg hadde jo håpet at det skulle vare lenger enn som så.

Apparatet ble kjøpt hos Maud's garn, mens de fortsatt holdt til på Skedsmokorset, og venninna mi kjøpte makan. Hennes sluttet å virke tidligere i høst. Så det blir ikke flere av den sorten på meg, for å si det sånn. Dessuten skrangler og bråker det.


Det jeg har likt med dette, er at det nøster mye større nøster enn de vanlige nøsteapparatene som står på skrå. Å kunne nøste nesten 200 gram Evillagarn på ett nøste, det er kjekt. Dessuten matcher det garnvinna mi.

Gromt garn i gromt nøste.

Men ikke når apparatet har begynt å nøste litt sånn der det føler for å nøste - litt på nøstet og litt på utsiden og litt på innsiden... Det er armen som beveger tråden som har blitt slarkete, og det går faktisk ikke an å åpne apparatet for å se om det kan fikses. Hmpf. Jeg liker at ting kan åpnes og fikses.

Gromt garn i teit nøste.

Så nå har jeg bestilt nytt. Jeg fant omsider et apparat som skal kunne lage store koner - opp til en kilo! - så da ble det det. Fra AKEB. Spennende! Håper det ikke er kjempedigert og skrangler...

Hva mener du med  "bare grått, blått og brunt"?
Jeg ser da i hvert fall ett rødt hespe her!

For jeg trenger nøsteapparat. Dette er ikke alle hespene en gang...

Og ellers?
Ellers er det fortsatt rolig her etter helgens utskeielser, men jeg satser på å være i marsjfart til Oslotur og kurs i morgen. Hvis ikke blir det tusletur og mange pauser. Det går, det også. Men jeg skulle gjerne kjøpt brød på Bakefri, og sett etter peddig og en litt mindre trillebag, og... Men da må jeg altså være i litt bedre form enn i dag. Men det kan jo godt hende at jeg er!

Veldig heldig Mini Me får mat på "senga".
Veldig sur Ellevilde fikk ikke.


I morgen drar dessuten mannen på langtur, og skal rocke Spania og Portugal i halvannen uke med The Goo Men. Det blir rart å være så lenge alene, men jeg både skal på besøk og får besøk, tror jeg, så det går nok greit. Han får fylle stua med ved i kveld, og så satser vi på at det ikke blir noen voldsomme snøfall.

Men i dag er det huslig pusling som står på planen - sengetøyskift og vanning av blomster. Og kanskje lage litt hjemmelaget müsli? Og strikking av julegaver, selvfølgelig. Helt grei plan, det.

Hejdå!

3 comments:

Vibekes lille ullne said...

Nøstemaskin er et must! Skjønner ikke at jeg har klart meg uten det og garnvinde noen gang. Siden jeg var litt usikker på hvor mye garnvinden ville bli brukt da jeg kjøpte, gikk jeg for et billig "paraplystativ" i metall. Skikkelig vaklevoren sak, som gjerne hekter seg fast i garnet. Skulle gjerne hatt ett i tre, men så lenge det jeg har fungerer så spørs det vel.

Mye garn å hespe og sannelig bra du fikk kjøpt et rødt hespe. :) Jeg nøster stort sett opp når jeg skal bruke det, ellers får det ligge i hespene sine.

Får håpe det blir bytur på deg i morgen. :)

BodilE said...

Sånt nøsteapparat har jeg også, foreløpig virker det (bank i bordet). Jeg fikk både nøsteapparat og garnvinde i julegave for noen år siden, gjør livet med garn mye lettere! Håper du blir fornøyd med det nye når det kommer!
Garnlageret ditt ser omtrent ut som mitt, måtte smile når jeg så det! Er veldig svak for grå og brune nyanser, og så har jeg en og annen fargeklatt innimellom.
Morsomt at han skal ut på turné, må si jeg aldri har hørt om dem før, men nå ble jeg nysgjerrig på musikken!

Ann-Christin said...

Hei på deg :) fant bloggen din hos Lilljekonvall, så nå fikk du en ny følger i dag..skal bli kjekt å følge deg..du får ta en titt til meg du også om du vil, og kanskje blir du en følger av min blogg også ;) Ha en fin kveld! hilsen kommer fra Ann-Christin.