25.9.11

Himmelsk skjerf og knappesuksess

Det var ikke bare halvferdige ting i strikkehylla mi. Det lå også et ferdig skjerf der, som bare ventet på blokking. Et riktig deilig et, som har tatt uendelig lang tid å strikke, men som definitivt var verdt all innsatsen.


Skjerfet er strikket med mønsteret fra midtpartiet på Det Slitsomme Sjalet, dvs. gratismønsteret My Heaven av Ravelry-designeren Patusha. Jeg la opp 67 masker og strikket noen rader riller. Deretter strikket jeg tre masker rillekant (to hadde holdt), en halv repetisjon i hver ende (inkludert midtmasken i diagrammet), og fem hele repetisjoner i midten.



Det strikkes mønster på begge sider, og det er rillestrikk. Ikke noen hvilerader, med andre ord, men det gikk lett å lære seg utenat, så det gikk greit etter en stund. Dessuten er sjalet er likt på begge sider.


Garnet er Cashmere 28/4 fra garnudsalg.dk, 80 % lammeull og 20 % kasjmir. Nok kasjmir til å gjøre det florlett, og nok til at det krøller... Men jeg prøver å rette og riste det ordentlig ut hver gang jeg tar det av meg og å brette det pent sammen. Garnet har 700 meter pr 100 gram, men overhodet ikke sytrådfølelse. Etter vask "blomstret" det også flott, og ble luftigere.


Ikke så lett å blokke sånne store skjerf. Først var det bredere og kortere, men jeg syntes ikke mønsteret fløyt riktig i lengderetningen, så jeg tok det opp og lagde det smalere og lengre.

Alt i alt er jeg strålende fornøyd, med den dype, støvete lillafargen, mønsteret som er litt mid-century-aktig, størrelsen, det lette, varme garnet og i det hele tatt.

Ravelry-side her.

God knappegjetning
Sånne skjerf kan jo ikke bare bli hjemme på stas, så i går fikk det være med på Oslotur sammen med gode venner. Nøstebarn og Bentes på Bjølsen var blant det som sto på programmet.

På Nøstebarn ble det litt ull/silke-garn, og litt totråds merino. Dessuten passer undertegnede rett inn i største barnestørrelse langermede ull/silke-trøyer, så da ble det en av dem også.

Bentes en liten og veldig, veldig full butikk, med garn fra mange leverandører - Garnstudio, DSA, Dale, Permin og sikkert flere jeg ikke husker. Det ble litt garn til en gave jeg planlegger, og så ble det knapper.

Uten noen av plaggene med meg var det jo litt på lykke og fromme jeg plukket ut tre sett, jeg har ikke hatt for vane å være veldig flink til å huske farger. Men denne gangen satt det, gitt!

Knapper til Emelie:


Og til Buckwheat:

Skrekkelig dårlig bilde, men de passer bra, altså!

Og til drømmegenseren:


Ikke verst!

Og ellers?
Mens jeg var borte i går, fikk mannen slipt og lakket gulvet under den kommende ovnen, sparklet over det gamle hullet i pipa og tatt ned isolasjonen rundt pipa på loftet. Og støvsugd hele huset. Imponerende innsats! Bare synd det ligger et sånt deilig støvlag i hele stua...

Så i dag blir det støvtørking på meg, og mer lakking, vasking og maling på mannen. Nå er jeg ikke så god på sånne lukter, så jeg satser på å holde meg i hagen en del. På tide å få inn noen potteplanter snart også, og kanskje begynne å rydde og møblere litt i planterommet i kjelleren, som nå er ferdigmalt og har dør!

Gjæsp!

Kommende uke (og neste) er det ferie fra balansenøkkelkurset. Har ambisjoner om å komme meg til byen likevel, for å ta avstøpning til formstøpte ørepropper. De kan man nemlig bruke helt tette filtre i, og hvis jeg ikke hører en lyd, bør vel mannen kunne snekre hyller i kjelleren?

Sove mer? Ja?

Nyt søndagen etter beste evne, folkens!

4 comments:

Vibekes lille ullne said...

Dånefint skjerf! Aledeles lekkert både i farge og mønster! Er aldri så lite misunnelig for jeg synes sånne skjerfprosjekt er så umulige å strikke, men skulle gjerne hatt ett. Litt rart etter alle sjalene jeg har fullført?

Fint vær å være ute i hagen på flukt fra lyder da. Ha en flott søndag! :)

Anita Tørmoen said...

Kjempelekkert skjerf:)

Helle said...

Fantastisk skjerf du har laget. Må bare bøye meg i støvet i beundring for hvilken innsats og tålmodighet som må ligge bak et slikt arbeide. Fargen passet godt til mønsteret, så det tipper jeg blir en av høstens favoritter.

Sisselshverdag said...

Så nydelig sjerf. For en tolmodighet sier nå jeg, du er kjempeflink :D

Ha en flott uke :D