28.6.11

Jakke for langfingrede individer

Enten du nå fra naturens side er utstyrt med lange lemmer, eller rett og slett har vondt for å la din nestes eiendom i fred - jeg har strikket jakken for deg!


Skulle du få lyst på et eple, for eksempel, og synes det er litt flaut å spise frukt, kan du slippe eplet diskret opp i ermet og nyte det i ensomhet et annet sted.


Nå er det bare det at jeg slett ikke er langlemmet, jeg prøver etter beste evne å betale for det jeg tar og jeg tåler ikke epler, så jeg har aldeles ikke bruk for en ekstra langermet jakke.


Strengt tatt er det ikke ermene som er for lange heller, det er jakka som er for vid over ryggen og slakk rundt skuldrene.


Sånn kan det gå når man tukler med mønstre og garn og strikkefasthet. Jakka er en ekstremmodifisert utgave av Walnuss, strikket i mye tynnere garn (Baby Alpaca Silk fra Garnstudio) og på tykke pinner. Veldig myk og komfortabel, som planlagt, men fullstendig uten hold. Og når konstruksjonen er sømløs fra toppen og ned...


Riktignok ville jeg ha en litt romslig og løs jakke, men dette ble i overkant. Planen var hele tiden å hekle striper i sidene og ned ermene for å stramme opp, og det fungerer for så vidt, men den er fortsatt for løs over skuldrene og ryggen.


Første redningsforsøk blir å hekle litt der også, men kanskje ikke i kontrastfargen. Om det ikke virker, får jeg prøve å finne noen som passer den og liker fargene, så kan jeg strikke en annen til meg selv. Og om det ikke virker, rekker jeg den opp og strikker den på nytt! På tynnere pinner og med sømmer over alt hvor det er fornuftig å ha sømmer.

Og ellers?
Strikkefestival er ikke bare slitsomt for kredittkortet, så det har blitt god tid til lå strikke og å pønske på hva alt nygarnet skal brukes til.

Sol er lyst, synes Mikro

I dag er det løfte om brukbart vær, så da blir det kanskje litt utestrikking, og muligens litt luking eller drivhusforberedelser hvis jeg orker. Den halve kubikken med grus jeg ville ha under hellene i drivhuset har nemlig ballet på seg til bli duk og subbus i hele oppkjørselen og kjøkkenhagen, så det blir litt å forberede...

Ikke er det helt sikkert at vi får kjøpt drivhus denne uka heller, uten egen bil er vi avhengige av andres, og det er ikke alltid kabalen går opp. Men det kommer!

I morgen tror jeg kanskje, kanskje at jeg skal våge meg til Oslo etter kjolefôr og sko. Kanskje.

Fin tirsdag til dere alle sammen!

4 comments:

Vibekes lille ullne said...

Arg! Jeg har begynt på Walnuss sin søster Mandel i samme garnet! Nå synes jeg jakka så riktig fin ut på deg da, litt lange armer bare, og det liker jeg jo. Droppet midlertidig opplegg på skulderlappene mine og plukket opp masker i steden, det hjelper kanskje mikroskopisk? Tenkeboksen neste!

Hvis du hadde tatt Osloturen i dag, kunne du kommet på strikkekafé! :)

BodilE said...

Så synd at jakka ikke passet, for den så veldig fin ut! Jeg strikker på et sjal, Cladonia i det samme garnet, og det er utrolig mykt og deilig, men ser for meg at det kan sige ja. Trikset med å hekle oppstrammingssømmer var både dekorativt og smart, håper det funker i ryggen.
Sånne hus og hage prosjekt har en tendens til å balle på seg :)

Cloudberry said...

Synd den ikke passet deg. Håper du får fiksa det for det var en lekker fargekombinasjon! Selv syns jeg det er godt med litt lange ermer som jeg kan varme hendene inni ;)

Helle said...

Det kan være et sjansespill å avvike for mye på garn og strikkefasthet i forhold til mønster. Sa synd at den ikke ble som du hadde tenkt, det ligger som kjent både mye tid, arbeid og penger i et strikkeplagg.