29.3.11

Lett blanding

Nå har jeg prøvd å gi denne bloggposten poeng og retning i flere dager, men hodet mitt vil ikke. For det første er det nok litt overarbeidet etter forrige ukes legebesøk og vevufordringer, for det andre er det pollensesong. Så dermed blir det litt av alt og ikke veldig mye av noe - lett blanding.

Kjøttbeinpute nr 2
Jeg sydde en nakkepute til faren min til bursdagen hans - han har progressive briller og ser ikke tv-en klart uten å sitte rett i nakken. Puta er sydd av en duk kjøpt på salg, ganske tykk, svart bomull. Pynten er to knapper trukket med gråstripete stoff.

Før modifikasjon

En ting jeg ikke hadde tenkt på, er at pappa hører dårlig, og at "vingene" kommer opp foran ørene. Jeg er nemlig lyd-var og bruker ørepropper hele døgnet, og synes følgelig det er helt greit med vatt rundt ørene...

Så nå har mamma sydd inn to av vingene, så de ikke legger seg rundt ørene på ham, så håper jeg den blir mer nyttig da!

Vevbok i posten
Den svenske boka jeg kjøpte gjennom antikvariat.net har kommet allerede! Jeg satte over penger på lørdag, og i dag lå den i postkassa. Det får'n si!

Bra er den også. Det er ikke noen teknikkbok, men en samling mønstre spesielt konstruert for små vever med fire skaft.

Og så er det en skrekkelig søt merkelapp i den:


Mange av mønstrene trenger nok noe modernisering, men mye er riktig stilig.

Brikker

Kåpestoff! Me like!
For øvrig: Hvis noen har et eksemplar av "Bordvev. Veving for alle" av Mette Thorsen liggende, er jeg svært interessert i å kjøpe den! Har lånt den på biblioteket, og den inneholder alt man trenger å vite om tangentvever, tror jeg. Og den er ikke til å få tak i, selvfølgelig. 

Nytt strikketøy!
Sånn for riktig å slite ut hodet begynte jeg på et nytt strikketøy i helga.

Det skal bli en genser, basert på Heidi Kirrmaiers Buttercup. Og den er selvfølgelig ikke strikket rett fra oppskriften. Neida, susete og fin som jeg var, måtte jeg jo bytte ut blonden med en annen og flytte den lenger opp. I tillegg har jeg ikke tenkt å lage a-fasong på den, og det blir lange ermer. Og muligens mer blonde nederst og/eller på ermene.


Regel nr én når du gjør om på mønstre: Les gjennom hele oppskriften først. Sukk. Oppdaget plutselig at det skulle økes 20 ekstra masker midt foran, og da var jeg allerede langt forbi blondekanten og midt nedpå puppen. Det hadde blitt nokså snodig, kan du si, så da var det bare å rekke opp til blondekanten og øke maskene der.

"Ring Medallion" - mønster fra Barbara Walker

Garnet er Rheuma Thermal Wolle og jeg strikker på pinne 3,5. Jeg har hatt lyst til å sjekke en stund hvor fort jeg kan strikke glattstrikk på rundpinne etter å ha gjort litt research på hurtigstrikking. Rapport følger senere, men det går i hvert fall ganske radig!


Og ellers?

Caruso har funnet en kasse. Under en sjenk. Fiiint, synes Caruso.


Lillestrøm i morra, ny dose c-vitamin. Håper det har litt effekt, for nå er det som sagt pollen nok til at jeg kjenner det godt gjennom allergimedisinene. Det roer seg gjerne litt etter noen dager sånn i starten, men det er vanskelig å finne noe å spise som jeg ikke reagerer på. Har også begynt med vitamin B6-tabletter, det skal bedre produksjonen av histaminnedbrytende enzymer i tarmen og gjøre det letter å tåle mat med histaminer. 


Nå er det snart tid for rislapper, kjenner jeg - steker opp en liten stabel så jeg har noen å ta med som niste i morgen. Og så lurer jeg litt på om jeg ikke skal forsøke meg på å lage en porsjon laktosefri bringebæris etterpå - må bare telle litt på knappene på hvor mye sukker jeg skal tørre å ha i! 


Og bare så det er sagt: Jeg foretrekker fint vårvær og allergi framfor mere snø nå!

5 comments:

Tingelingeling said...

Fantastisk! Du får jo gjort masse! Ikke minst er jeg imponert over kjøkken aktivitetene som blir til rundstykker og is!! Du verden! Jeg bøyer meg i støvet.. ( bokstavelig talt, det skal vaskes på fredag...) Ha ei fin uke! Klem

Anita Tørmoen said...

Den nye genseren på pinnene ser fin ut:) Så fin plass pus har funnet seg nå da:)

Vibekes lille ullne said...

Også imponert over aktivitet, og det til tross for pollenallergi i tillegg til de andre "morsomhetene".

Hvis du ikke skal ha A-form på Buttercupen er kanskje Grapevine-mønsteret til Kirrmaier bedre? Det har i tillegg noen snasne "waist-shapes" og kan fint kombineres med borden din. Jeg elsker min grapevine i Thermal wolle. :)

Hanne-Kristine said...

Laktosefri bringebæris.... Den oppskriften ville eg satt stor pris på.... Formen min e ikkje i nærheten som din, men melk spyles rett gjennom.... Har forsiktig prøvd med laktosefri melk i feks te, sauser, middager o.l. Is derimot... e håpløst, vi har ismaskin så det er bare å slå meg løs, men eg trenge ein GOD oppskrift først... :oD

Strikketøyet ditt ser ganske spennende ut :) eg følge med.... sjøl så strikke eg på ein rosa liten sak, resten har tatt pause! Eg fekk te forkorta rader og nå e eg heilt hekta. Legger ut bilder på r. Prøvde å blogge, men fekk beskjed om at nettalbummet mitt var fullt! så blogging med bilder går ikkje før eg har KJØPT mer lagringsplass te nettalbummet! Eg e i provosert sjokk... Og veit ikkje heilt ka eg ska gjøre nå...

Men sola skinne fra blå himmel på den nye 1/2meteren med snø, minsteman e lykkelig syk foran barnetv (takk for barnekanaler på tv) og eg har faktiskt funne fram noe sytøy! har ikkje sydd på over 2-3 uker! skal i hvertfall glatte over med strykejernet så får vi se... :)

Nyt dagen og veven, gikk på vev på barneskolen så det er virkelig gøy å følge med :)
Klem hk

Nina said...

Så spennende med den vevboken!

Skulle så gjerne fått sving på veven min jeg og, men tiden strekker ikke til (eller - akkurat nå er det så mye annet jeg har lyst til...)

Særlig kåpestoffet!!!