18.3.11

Fredagsferdig

Uka har vært preget av strikkemessig uro. Garn er kjøpt uten mål og mening, prosjekter startet og forkastet, planlagt og påbegynt.

Da er det greit med noen timer der man rett og slett ikke får gjort stort annet enn å strikke på det man har med seg. Onsdag var det Lillestrømtur og intravenøs c-vitamin, og det hele tok en del lenger tid enn jeg hadde trodd. Heldigvis holdt det med strikketøy, men neste gang skal jeg ha med lesestoff og vannflaske og være godt bespist på forhånd.

Ferdig!
Det lille jeg har gjort ferdig er en liten sommerhatt og et par babysokker til en liten jente som ankom vennekretsen for noen dager siden.


Som vanlig synes jeg lua ser stor ut og sokkene små, men vi får håpe det passer sånn omtrent på likt og omtrent i sommer en gang.

Hatt


Mønsteret til hatten er gratis og finnes hos Miss Aine. Det strikkes fram og tilbake og sys sammen til slutt.

Garnet jeg har brukt, er et nytt bekjentskap for meg, nemlig Rowan Purelife Revive, et resirkulert garn av silke, bomull og viskose. Nokså stivt, som jo også var poenget siden det skulle bli en hatt, men jeg tror nok det blir mykere med bruk. Garnet er spettete, og i lyse sommerfarger. Billig var det ikke, men til sånne småting passer det jo utmerket, og det virker å være et veldig behagelig sommergarn.

Sokker


Sokkene er også strikket etter gratismønster. Dette er av Valery Johnson, heter Baby Janes og finnes til nedlasting på Ravelry. Fire størrelser, fort-fort å strikke med en liten rest garn.


Enda et nytt garnbekjentskap, dette. (Gikk litt berserk i nyhetshyllene hos Ull og saker på mandag...) Rowan Lenpur Linen, denne gang, en viskose/lin-blanding. Veldig mykt og behagelig, og med strikkefasthet på 22 masker på 10 cm (samme som det andre), går det rimelig radig også..

Både hatten og sokkene er pyntet med perlemorsknapper fra knappeskuffen min, og er dermed av uvisst opphav. Kanskje de bodde her før vi flyttet inn, kanskje jeg har klippet dem av ett eller annet gammelt plagg. De passet i hvert fall perfekt!

Ravelry-sider for hatten og sokkene.

Og ellers?
Ellers har jeg altfor mange prosjekter på pinnene (*host* ti *host*), virrer som en desorientert humle fra strikketøy til strikketøy og har mest lyst til å starte 25 til. Så jeg har utvidet ravelry-køen min kraftig, fra å inneholde de neste tre-fire prosjektene til å inneholde nesten alt jeg har lyst til å strikke. Får se om det hjelper...

Strikketralle av typen sprengfull

De siste strikkebøkene fra storinnkjøpet skulle vært i hus, men er for øyeblikket borte et sted mellom Lørenskog og Nannestad... Men det er visst fortsatt godt håp om at de dukker opp, så det er bare å prøve igjen, sa damen på Kiwi. Ja, ja. Det blir i morgen, tror jeg, for nå snør det som bare det, og jeg har tenkt å bli inne!

Ny pc er derimot i hus, og jeg forsøker å venne meg til trygdestandard på dingsene mine etter å ha vært grundig bortskjemt gjennom jobben til nå. Foreløpig ser det i grunnen helt greit ut, og ikke minst er den lettere og mindre og ikke så varm, så det går faktisk an å ha den på fanget. Stort pluss!

Ellevilde - en sky av pels

Planene for dagen begrenser seg til klesvask og lett kjøkkenmanikyr, samt å mote seg opp til årets mest intese sportshelg, med sesongavslutninger for alt som er av vinteridrett samtidig som tippeligaen starter. Jeg holder jo bittelitte grann med Vålerenga, og er skrekkelig spent på årets lag etter sølvet i fjor!

Nei, første runde i vaskemaskinen er straks ferdig - det er vel bare å komme i gang!

GOD HELG!

3 comments:

Solrun said...

Hihi. Åh, den som hadde en sky av pels boende hos seg :)

Anita Tørmoen said...

Flott garselgave. Håper både lua og skoa passer:)

Nina said...

Så nydelig barselsgave! Blir nok noen veldig fornøyde foreldre! Og atter ett flott kattebilde, min Tussi er visst litt kamerasky, får aldri noe skikkelig bilde...