20.2.11

Problemløseren Fagus og en hodetilpasset lue

Den første hemmeligheten er ferdig og sendt og mottatt og åpnet og skrytt av, så da kan jeg jo vise den fram!


Jeg har hatt liggende et grønt sokkegarn (Vandre) fra Fiber and Art en lang stund, og prøvd å bruke det flere ganger uten å bli helt fornøyd. Det er løst tvunnet og veldig lite elastisk, og passer dermed dårlig til sånne pintrange sokker som jeg liker.

I tillegg lette jeg etter et mønster som gikk fort og var lett å strikke, siden den i utgangspunktet tiltenkte hemmeligheten til min mors 65-årsdag viste seg å være atskillig tyngre å strikke enn planlagt og dermed ikke på noen måte ferdig i tide.


Fagus ble svaret. Sjalet er ganske nylig lagt ut for salg på Ravelry, og er det tredje mønsteret fra Ann Lundblad.

Underveis var jeg ganske skeptisk, siden grønn rillestrikk med sprettent garn på tykke pinner så mest ut som kruspersille, men det flatet pent ut etter blokking, takk og lov. Enkelt og morsomt å strikke, og et riktig pent lite sjal når det ble ferdig. Litt langdrygt mot slutten, og det er vel ikke uten grunn at mønsteret sier:

Bind off when you are:
A: running out of yarn
B: satisfied with the size of the shawl
C: bored with knitting the same thing over and over again

Noen endringer har jeg gjort, detaljer er å finne på den åpne Ravelry-siden til prosjektet.
Pent dandert på fryseskapet. 

Formstrikket lue
Jeg liker godt luer som poser seg og henger litt bakover, men ofte blir det mye lue i nakken, og så spretter lua opp og står som rett ut bak i stedet.
I et forsøk på å få til en lue som faller penere, har jeg formstrikket en stripete sak med kortrader. Lua er halvparten så lang bak som den er foran, og siger dermed godt bakover.

Jeg lar min nye, spissnesede venninne demonstrere:


Strikket i Easy og Alfa på p 7. Fargene er sånne som jeg liker, og dermed umulige å ta bilder av. Flere fakta på Ravelry

Og appropos sånne farger - det blir umulig å ta bilder av det nye sjalet jeg har begynt på, også: 


Dette er en ganske grønn, kompleks petroleumsaktig blåfarge. Jadda. Men sjalet er Taj Mahal av fantastiske Kitman Figueroa, og det er en fryd å strikke!

Dagens hjelper

Sørger for at mamma blir liggende der hun er.
Ellers er det sol og skitkaldt, Gubben har reist til Sverige for å besøke mor (hun er ikke svensk, altså, hun bare bor der) og jeg strikker. Og strikker. Og gjør litt annet, faktisk, for nå nærmer det seg en form som likner på noe.

Dietten er jeg så lei av at jeg holder på å sprekke. Nå har jeg begynt på en liten antibiotikakur som skal etterfølges av probiotika, så får vi se om det på noe vis kompenserer for de fortsatt uteblivende fordøyelsesenzymene. Håper!

Nyt de siste timene av helga, og lykke til med uka som starter i morra! VM er det snart, også!


5 comments:

Anita Tørmoen said...

Kjempeflott sjal du har strikket til din mor:) Den formstrikkede lua ser bra ut. Godt at du har din lille hjelper så du ikke blir fristende til å gyve løs på noe og bruke opp energien:)

Solveig said...

Nydelig sjal!

Vibekes lille ullne said...

Oj, oj, oj så fine sjal! Fagusen ble virkelig flott og den nyoppstartete må jo bli superlekker. Er det det nyinnkjøpte eksklusive garnet?

Smart lueløsning, det er jo nettopp det som er det geniale med å strikke. Tilpasning etter eget behov, ingen masseproduserte løsninger :)

Jeg begynte på Gossamer i hvitt, men det var ikke tingen. Trenger noe med farger, så nå er jeg litt i tenkeboksen. Tar med inspirasjon herfra :)

Godt at formen er bedre! :)

Nina said...

Fantastisk lekkert!!!!

Og så klarer du å ta de flotteste bildene av kattene dine! Vær Tussi er ikke like medgjørlig, faktisk litt kamerasky :-)
Ha en kjempefin uke!
Hilsen Nina

Åse H. Aa. said...

Sjalet hadde nydelige farger og "konsistens selv om det ikke kommer så godt fram på bildene, synes jeg. Hilsen fornøyd 65-åring