16.2.11

Gode forsetter

Brolegger veien til helvete, heter det. Nå klarer jeg ikke på noen måte å holde forsettene mine, så da er jeg vel trygg?

Innkjøpsstoppen har nemlig gått ad dundas. Nuvel, heller den enn meg. Og vi snakker i det minste kvalitetsgarn.

Alpakkasilkeherlighet
Etter å ha strikket sjal i Drops Baby Alpaca Silk ble jeg lettere besatt av tanken på å ha en jakke i denne herligheten - dermed ble det bestilt syv nøster fra To Damer rett før det var slutt på intro-tilbudet.

Fargen er en lys grå-grønn-blå, ikke nevneverdig lett å ta bilde av...


Bildet fra Drops:
Ikke helt riktig det heller. Men fargen er veldig fin, altså!

Jeg ser for meg en løs jakke strikket på store pinner, litt posete i snittet og med smal, strammere kant nederst og på ermene. 3/4 lange ermer, tror jeg.

Har trålet raveleriet etter et mønster som noenlunde likner det jeg ser for meg, men ingenting er likt nok til at det er bryet verdt å kjøpe mønsteret og gjøre om.

Så da må jeg lage mitt eget. Det liker jeg jo, men det er mye jobb og jeg har en jakke til under utvikling allerede - og denne skulle jeg jo helst ha begynt på med det samme!

Merinosilkeherlighet
The Plucky Knitter farger garn i midtvesten et eller annet sted - og selger herlighetene sine på Etsy. Jeg følger med både blogg og Facebookside for å få med meg når hun oppdaterer butikken, for her går det unna. Når hun oppdaterer i helgene, om ettermiddagen lokal tid, er ting borte på under femten sekunder.

Men i går var det oppdatering midt på dagen på en ukedag, dvs. seks om kvelden her, og da gikk det ikke fullt så fort. Dermed fikk jeg sikret meg en hespe som er så lekker at jeg altså mistet pusten da jeg så den.

Bilde fra The Plucky Knitter
Jeg mener, se på dette! 2 ply lace weight, 80 % merino og 20 % silke. 875 yards, som skulle bli noe sånt som 800 meter. *Sukk*. Leter etter den perfekte sjalsoppskriften, ja.

Canadaherlighet
I tillegg har jeg sendt en bestilling til Canada med moren til en venninne. Man kan jo ikke si nei når hun spør om hun skal ta med garn til oss? Hun skal på besøk rett rundt hjørnet for Urban Yarns, som har MASSE. Vi er litt usikre på hva som er å finne i butikken, nettsiden deres virker noe ufullstendig, så dette blir spennende. Jeg har bedt om lokalt garn, ikke så mye vits å ta med Garnstudio hjem fra Canada, liksom.

Lima
Forhåpentligvis får jeg endelig garn som passer til Starsky, i hvert fall, Diamond Luxury Collection Lima i fargen Cranberry Flare, og så håper jeg på noen hesper sokkegarn fra lokale garnfargere som Indigo Moon og Fleece Artist.




Flere brutte forsetter


Et annet forsett var deltakelse Anne på landets julegavesamstrikk. En julegave i måneden gir god samvittighet og en lystigere desember, heter det. Målet mitt var for så vidt ikke julegaver per se, men å etablere en gaveboks/overskuddskasse som jeg kan ty til når det kniper.

Den observante leser vil nå påpeke at det allerede er midtveis i februar, og det har ikke dukket opp noen gaver her enda.

Det er riktig.

Til gjengjeld slår jeg til og donerer intet mindre enn tre ferdige og avlagte prosjekter til gavekassen. De var riktignok tiltenkt meg selv i utgangspunktet, men siden jeg er bitteliten og de fleste mønstre er skrevet for folk flest, ender det med et og annet feilskjær sånn rent størrelsesmessig.

Så ned i gavekassa med to luer og et sokkepar:






Andre brutte forsetter
I tillegg er det jo altså gaver under produksjon.

Og alle mine gode forsetter til tross: De blir ikke ferdige i tide. I hvert fall ikke alt.

Den ene er tung å strikke og lar seg derfor i liten grad tvinge fram, den andre er så kjedelig at jeg har brukt mesteparten av de siste to dagene på nettet i stedet for på å strikke. Og da er jo noe av poenget borte. Men det er strikkekafe og bilturer i vente denne uka, så akkurat den skal jeg nok få ferdig. Resten får komme når det kommer.

Dagens hjelper

Demonstrerer omvendt moral a la Hakkebakkeskogen:
Mat man har fått i skåla smaker vondt,
men mat man har fanget ærlig og redelig (i komposten), smaker godt! 

Programmet for uka er fortsatt optimistisk, med strikkekafe, gårdsbesøk, veterinær og loppemarked, så får vi se hvordan det går etter hvert. Formen fortsatt brukandes, og i går klarte jeg til og med å spise en liten pakke kikerter til kvelds uten alt for omfattende represalier! Så da kan jeg spise kikerter neste uke også... Er litt lei av diett nå, for å si det pent. Spesielt siden apoteket ikke klarer å skaffe fordøyelsesenzymer for meg, og magen er bare tull og tøys uansett.

Men det er lite produktivt å tulle det til nå som jeg har vært så flink så lenge, så jeg bliter tenna sammen rundt rårisen og kjøttdeigen og sellerirota og tygger tappert videre!

Ellers er det snart 75 centimeter snø her nå, i følge Yr.no, og fortsatt daler det. Jadda. Vi håper å grave oss ut til 17. mai eller der omkring, takrashaugene sperrer snart utsikten fra vinduene.

Ha en fortreffelig uke videre, snø eller ikke! Jeg skal holde meg innendørs med strikketøyet en stund til, tror jeg nok.





4 comments:

Anita Tørmoen said...

Ditt nye garn ser fristende ut:) Garnet du har kjøpt på Etsy ser lekkert ut, og det blir nok et fint sjal av det.

Vibekes lille ullne said...

Etsy-garnet er som nevnt helt nydelig! Virker rimelig vanskelig å få tak i da. Godt jeg ikke visste om at To damer solgte alpakka/silke-garnet på tilbud, for da hadde nok garnstoppen røket. Nå kan jeg fortsatt pusse glorien, enn så lenge :)

Blir nok en nydelig jakke og du er kreativ og ryddig i hodet som klarer å tenke ut eget mønster!

Anonymous said...

Hei :).

Ikke bare du med brutte løfter. Jeg synes det var gode bidrag du kom med i gavekassen. 3 stykker :).

Selv har jeg ikke kommet noe særlig på vei, januar forsvant, og nå er det plutselig bare litt igjen av februar,, heldigvis har jeg fått arbeid på pinnene nå, så det kommer på bloggen etterhvert. Gleder meg vilt til VM på ski, og ikke bare for sporten! Det er tid for strikking på høyt gir :)

Ha en fi kveld :)

elle-melle said...

Så mye fint garn du får tak i! Jeg er en sinke når det gjleder å bestille på nett, jeg liker nemlig både å se på og føle på garnet før jeg kjøper.
Det der med en julegave i måneden er jo ikke noe en MÅ, jeg klarer skjelden å få det til, men når året er omme pleier det å være mer en 12 ferdige gaver i kurven min likevel. Jeg har heller ikke laget ferdig noen julegave ennå, verken for januar eller februar.