6.1.11

Tovenovise kan melde om vellykket første tøffeltoving

Men flaks var det!

Jeg har aldri tovet noe med vilje før, og har vært skeptisk til mengden garn og arbeid som går inn i prosjekter som, etter min oppfatning, ofte mislykkes.

Men så fryser jeg så fælt på føttene...

Drops sine mønstre på tovede tøfler har fristet i lang tid, spesielt dette, og da jeg for en gangs skyld fikk rasket med meg noen nøster Eskimo fra byen, tenkte jeg at det var på tide å prøve. Den som intet satser, osv.

Så jeg satset mine tre og litt til nøster med Eskimo, tungt å strikke var det, men på et par kvelder klarte jeg å trykke ut disse nydelige vidunderne:

Fyrstikkesken skal demonstrere proporsjonene
Gigantiske!

Så var det den skumle biten.

Etter å ha konsultert et par eksperter (takk, Elsebeth og Maren!) kastet jeg dem i vaskemaskinen sammen med en baderomsmatte, flytende ullvaskemiddel og på 40 graders kortprogram.

Jeg skjønte jo at den lodne baderomsmatta kom til å gjøre at det tovet raskt, så heldigvis sjekket jeg etter en snau halvtime. Vi er velsignet med bad i mikrostørrelse, og derfor har vi toppmatet vaskemaskin - aldri så galt at det ikke er godt for noe!

Det var i grevens tid. Dette er det som kom ut:


De så nesten litt små ut, men jeg strakk dem litt etter en runde med sentrifugering, stappet dem med avispapir og satte dem foran ovnen til tørk. Og i dag er jeg god og varm på føttene!


De kjennes tykke og stabile ut - vurderer å sy på skinnsåle, vi får se. Eller kline på litt sånn anti-skli-ting til barnesokker, har liggende en tube et sted.

Neste prosjekt er noen skåler, og forhåpentligvis en veske. Men nå blir det med Easy fra Sandnesgarn, litt tynnere og en del billigere! Jeg har kjøpt siste nummer av Filati Handknitting Home, og tovegarnet der ser ut til å være nokså likt på Easy og andre 50 m pr 50 gr-type garn. Spennende!

Dagens hjelper
Demonstrerer den effektive avslapningsteknikken "monsing"
for (sliten og usminket) mamma.

Og ellers? Det snør. Masse. Tror jeg blir hjemme noen dager.

2 comments:

Anita Tørmoen said...

De så deilige ut. Kunne trengt et par her også, for gulvkaldt er det om dagen. Jeg tover med et lite håndhånkle når jeg tover, 60 grader og grønnsåpe. Mange måter å gjøre det på. Dine ble perfekte:)

elle-melle said...

Toving er gøy, og til tider uforutsigbart :))
Jeg pleier å strikke med tynnere garn og tover dem på 40 grader, vanlig kort program og vanlig såpe. Det hender jeg bruker såpe for ull også. Hvis jeg synes de blir for lite tovet kjører jeg en gang til. Jeg pleier å strekke plaggene litt og forme dem (spesielt hvis de er tovet litt for mye) i våt tilstand. Soller og tøfler tar jeg på meg før de tørkes så blir passformen perfekt.
Lua i innlegget under her var flott. Jeg har merket meg den og nå står den på lista over luer jeg gjerne vil strikke.
Hvordan går det med dietten din?
Jeg håper det virker og at du har nytte av den.