9.1.11

Nesten river ingen mann av hesten....

... men noen ganger er det vel like greit å la stakkaren ri i fred?

Malabrigo sock i fargen Cordovan.
Jeg har strikket Damask - og det ble nesten nok garn. Og jeg er ikke sikker på om jeg har tenkt å gjøre noe med det.

Damask er et nydelig sjal designet av Kitman Figueroa - strikket fra bunnen og opp.

297 masker - det er mange, det!
Første utfordring var å legge opp 297 masker... For å få passe lang "hale", ta jeg opp ti masker, rakk dem opp og sjekket omtrent hvor mye garn det gikk. Så "måler" jeg ut litt på gefylen. Det funket greit, som vanlig.

En av fordelene med å være bitteliten er at jeg sjelden har stort mer enn to hundre masker å legge opp. Det er mange nok det, men nesten tre hundre føltes veldig mye mer. Maskemarkører hver 50. maske er et must, ellers må jeg telle helt fra begynnelsen når jeg går i ball, og da blir det til at jeg ikke gidder.

Men det hjelper jo ikke med markører når man ikke teller hvor mange ganger man har lagt opp femti! Så første forsøk ble helt på tur.

Neste ble såpass riktig at jeg lot det gå, og trikset det til litt på slutten av første mønsterrad.

Noen gode tips for å legge opp mange masker, folkens?

Morsomt å strikke!
Men sjalet var glimrende å strikke! For meg som ikke takler lange vrangmaskerader er det kjempekjekt med mønster på begge sider. Noen av radene var det riktignok mye vrangt på, men det var ikke mange sånne, så da kan de deles opp litt.


Ulempen er selvfølgelig at det ikke er noen hvilerader. Men så er dette heller ikke noe mønster man lærer seg utenat, sånn som man stort sett kan med bladmønster og sånt, så det er et arbeid som krever at du følger med på mønsteret hele tiden. Mønsteret er for øvrig femten sider langt! (Men ikke alle sidene gjelder alle størrelsene.)

For første gang brukte jeg maskemarkører på pinnen mellom hver mønsterrapport. Det lettet faktisk arbeidet en del, og ikke minst var det deilig å plukke ut markørene etter hvert som arbeidet fikk færre og færre masker!

Alt i alt likte jeg godt å strikke nedenfra og opp - de første, lange radene gikk overraskende greit unna, og mot slutten gikk det jo kjempefort.

Nupphælvete
Og så var det nupper. Det heter altså "nupps" på engelsk også, og det høres jo unektelig skandinavisk ut. Svensker og nordmenn har vel ikke den helt store tradisjonen for blondestrikking, så jeg regner med at det i så fall kommer fra Færøyene?

Uansett, her skulle det altså være syvmaskede nupper. Jeg er slett ikke sikker på om jeg liker nupper i det hele tatt, men så ikke noen vei utenom. Perler liker jeg enda dårligere.

Femmaskede nupper nederst til venstre, syvmaskede øverst til høyre.
Etter å ha bannet en runde over syvmaskersmarerittene, og etter hvert skjønt trikset med å ta fire masker over på høyre pinne, strikke tre vrangt sammen og træ de fire første over etterpå, kom jeg i vanvare til å prøve å strikke sammen fem masker et sted jeg trodde det skulle være en nupp. Jeg oppdaget feilen, men også at en femmasket nupp ser nesten ut som en syvmasket. Og er veldig, veldig mye raskere å strikke. Så da ble det femmaskede nupper på resten!

Litt for lite...
Jeg var litt bekymret for garnmengden helt fra starten. Mønsteret til middels størrelse, som jeg strikket, var skrevet for en hespe Malabrigo sock, men det var flere som kommenterte at det hadde fått for lite garn. En iherdig sjel hadde til og med regnet ut hvor mange prosent av maskene som var strikket hvor i mønsteret, og veid garn og holdt på verre.

Jeg så etter den første borden at jeg lå litt dårlig an. Så jeg gikk ned til p 3,5, siden jeg er en notorisk løs strikker, og krysset fingrene. Ved neste veiing så det lovende ut, i forhold til damen med prosentene.

Men det var ikke nok. Med bare noen få rader igjen var det unektelig stopp. Så etter å ha skreket litt høyt, felte jeg av og bløtla og blokket for å se hvor ille det ble.

Manger noen rader i nakken...

Det ble jo ikke så verst. Og jeg har ikke lyst på mindre sjal, og jeg har ikke lyst på bord i en annen farge, så enn så lenge får mannen bli på hesten. Men hvis dette gjør at jeg ikke bruker sjalet, lover jeg å rekke det opp!

Åpen lenke til Ravelry-siden for prosjektet. Håper å få bedre bilder når sjalet er ferdig blokket.

Dagens hjelper
Hjelper mamma med å holde strikketøyet i riktig høyde.
Varmeputeeffekt og arm-massasje er inkludert.
Ellers er det helg en halv dag til! Sport på tv! Strikketøy å gjøre ferdig og strikketøy å begynne på! Julepynten er tatt ned, men ikke pakket bort, så vi får se om det blir litt pusling rundt her. 

I morgen er det strikkekafe, og det er ikke meldt verken sprengkulde eller styrtsnø, så det er håp om at jeg faktisk skal komme meg dit!

Fortsatt intet nytt fra diettfronten, håper å få bestilt ny time til uka.

Ha en fin uke!

4 comments:

Anita Tørmoen said...

Det kreves en bra dose med konsentrasjon for å lage ett slikt sjal - synes det ble fint jeg:) Søt katte-kosedyr du har:)) God søndag til deg.

ullfori said...

Sjalet ser flott ut, og når sjalet kommer i bruk er det ikke sikkert du vil tenke så mye på at det er noen rader som mangler om det skal tulles litt rundt halsen !
Og du har også noen gode hjelpere ser jeg ! Men mine vil allerhelst opp å tråkke på strikketøyet framfor å legge seg ned ;)

lillesky said...

Så flink du er til å strikke! :D
Og en sånn varmepute har jeg også lyst på...

Vibekes lille ullne said...

Nydelig sjal! Kan nok ri i fred, ser helt kosmetisk ut på bildet hvertfall. Det skal strikkes her også etterhvert, men ikke i ferien! : )