12.1.11

Alle fine jakkene!

Jeg har erklært jakkenes halvår. Det skal altså simpelthen strikkes så mange jakker at du aner ikke. Og de skal være til meg.

Jakkene i skapet er kjipe kjøpe-polyester-varianter fra HM og liknende, og dessuten i ferd med å slites i små, små biter. Gensere har jeg flust av, men jeg har innsett at jeg rett og slett ikke bruker ullgensere, i hvert fall ikke tykke. Noen tynne gensere står på maskinstrikkelista for våren, men det er liksom en annen sak.

Så, med jakker som mål bladde jeg gjennom nærmest alt Ravelry hadde å tilby, og la til alt jeg likte i favorittlista. Deretter plukket jeg ut det jeg likte aller best og det jeg har garn til eller vet akkurat hva som skal kjøpes. Og lista ble ganske lang, ja!

Dark and Stormy
Første forsøk på å bruke opp garngavekortet jeg fikk av min glimrende mann i julegave resulterte i vel 1000 meter rød pt2 og ditto tynn alpakka. Målet var Den Tykke Drømmejakka, nemlig Starsky, et Knitty-mønster fra noen år tilbake.

Men 16 masker på 10 er vanskelig å få til med norske garn, og en tråd av hvert ble for spraglete. Jakka skal helt klart strikkes på et tidspunkt, men den trenger nok garn i riktig tykkelse. Vurderer Silketweed fra Malsen og mor?

© 2010 Splityarn
Enn så lenge skal alpakkaen få ligge til et annet prosjekt, mens pt2 ble raskt omdisponert til en annen fin jakke: Dark and Stormy, som kommer til å se ganske annerledes ut i "skikkelig" ull. Jeg skal også strikke den litt lengre.










Vanskelig farge å ta bilde av, men mer brannbil enn tomat i virkeligheten.

Etter noen cm måtte jeg kapitulere og innse at jeg er fortsatt verdens verste vrangmaskestrikker, og strikker nå baksiden på pinne 2,5 mm og forsiden på 3 mm. Så det kommer til å ta tid, ja. Men den blir kjempefin, tror jeg!

Ribbejakke med sadelskuldre
Årets første jakke er faktisk snart ferdig - og det skulle vel bare mangle, siden den ble påbegynt på vei til Kreta i slutten av september.

Den er bare så fryktelig kjedelig å strikke, så den har hvilt seg litt innimellom i håp om at den blir morsommere da. Det gjør den jo ikke, men det hjelper med lydbok eller sport på tv. Nå er jeg omsider oppe på fellingen, og da er det jo morsomt!

Strikkes etter Elizabeth Zimmermans prosentsystem i Abuelita Baby Merino 'Bjørnen sover' og noe restegarn mormor har rekte opp en gang for lenge siden.

Alle de planlagte jakkene
Ja, det er jo ikke helt godt å si om det blir noe av alle, så jeg får prioritere hardt hva som skal strikkes først! Kanskje jeg plutselig blir i mye bedre form, og da er det jo andre ting å finne på enn å ligge og strikke hele dagen lang.

Men dette er i hvert fall jakkekøen min på Ravelry for øyeblikket:

© Jennifer Thompson

Som jeg håper å strikke i dobbel tråd Evilla ull/lin, men jeg har ikke strikket prøvelapp enda.


© knitscene
Som skal strikkes på grovstrikkemaskinen i et annet Evilla-garn, håper jeg:




Strikkes i navia uno og et flerfarget 6/1 garn fra Evilla (igjen!). Glattstrikkdelen bør kunne tas på maskin.



Strikkes i Viking Alpaca Sport, som er en alpakka/merino/nylon-blanding jeg har veldig lyst til å teste. Her går resten av gavekortet, tenker jeg.


Og et par til...
Mmmm - Malabrigo!
Jeg skal også definitivt strikke en jakke i et malabrigo sock-garn jeg har liggende to hesper av. Parres sannsynligvis med et ensfarget sokkegarn så det blir nok til en liten cardigan.
Håper også å få til en jakke med noe blondeaktig mønster i Debbie Bliss Baby Cashmerino, samt en liten, tynn kortermet jakke i det fantastiske cashmere-garnet jeg kjøpte fra Projo. Sistnevnte er ment å skulle være til en mørkeblå silkekjole jeg planlegger å sy til lillesøsters bryllup i slutten av juli.

Så det er nok å ta av! Det gjenstår jo å se hvor mange som realiseres, og hvor mye som endres. Det er som sagt ikke mange prøvelapper enda, så det er jo mye som kan skjære seg fortsatt. Og så må det jo lages andre ting innimellom!

Dagens hjelper

- Tror du må flytte den litt nærmere meg, altså!
Lite nytt å melde ellers - diettdamen min har av en eller annen grunn ikke klienter hos LHK for tiden, så jeg skal prøve å få time hos en annen. Formen for øvrig er vel på det jevne, som heter. 

Ha en fortsatt fin uke! 

5 comments:

Anita Tørmoen said...

Så mye fine planer du har:) Jeg tror jammen jeg forelsket meg i Garden Cardigan:)

Sisselshverdag said...

Kommer du i ny jakke på alle strikkekafèene framover nå da ?:) Er nå veldig glad i rødt så jeg gleder meg til å se den :D
Bare noen dager igjen så strikkes vi igjen ;)

ANNEPÅLANDET said...

Oj, det var mange jakker! Dark and Stormy står langt opp på min strikkeliste nå, det er en perfekt hverdagsjakke, såvidt jeg kan se. Ellers likte jeg den ribbejakka du snart er ferdig med - veldig praktisk! Og det er jo det praktiske vi bruker mest.

Hyggelig at du blir med på julegave-strikken!

elle-melle said...

Skal si du har store planer!
Men det er godt å tenke stort synes jeg, bare man har vett nok til å innse at planer er til for å endres underveis:))og det ser jeg at du har.

Lykke til med dine jakkeprosjekter - her var mange flotte jakker.
Så flink du er som strikker prøvelapper! Tror sannelig ikke jeg har strikket en prøvelapp siden jeg gikk på barneskolen!
Sjalet ditt under her var nydelig! Så synd du manglet garn. Men det synes vel ikke i det hele tatt når du tar det på deg?

Bitt@mi said...

Da blir 2011 jakkens år, ser det ut til. Kjempemye flott du planlegger. Jeg er dårlig på jakker, mest fordi det blir så lange vrangomganger...
Lykke til!