26.1.11

Fireveis luksuslue

Endelig har jeg klart å strikke en varm lue som passer! Og attpåtil er den både fleksibel og luksuriøs! Ikke verst.

Fasjonabelt blek modell.
Luen er her vist i glattstrikk med bretten inn.
Øredobben er lagd av en koftehempe i tinn,
og produsenten er særdeles fornøyd med den.

Garnet er Sandnes Kashmir Alpakka - 84 % alpakka og 16 kashmir - og det er simpelthen så mykt og varmt og deilig at du aner ikke. Ikke så mye sprett i, selvfølgelig, så ribbekant er mest for syns skyld.


Skulle gjerne hatt en jakke i dette en gang, men det har jeg altså ikke råd til. Materialer til en lue = 150 blanke norske, så det spørs om det blir noe mer enn et par votter til.

Glattstrikk med bretten ut.
Luen er fra (og til) eget hode, og strikket flere ganger. Først ble den aaalt for stor, pga ovennevnte mangel på sprett, og så ble den litt smal og kort. Dessuten viste det seg at jeg hadde blingset da jeg sjekket banderolene for innfargingsnummer, så det er ørlite forskjell på nøstene. Dermed begynte jeg nytt nøste etter ribbekanten på den endelige versjonen.

Vrang glattstrikk med bretten inn.
Når jeg i tillegg hadde lagt ut en ekstra tredjedel med masker og byttet til et halvt nr større pinner etter vrangborden, ble den rett og slett akkurat sånn som jeg ville ha den.

Vrang glattstrikk med bretten ut.
Dette er altså også en flerbrukslue. Ribbekanten er dobbel, men ikke festet, og trådendene er festet så pent jeg kunne, så den kan brukes begge veier og med ribbekanten brettet ut eller inn. Ribbene "bytter plass" halvveis, så luekanten blir litt skarpere og ribbene ikke fullt så tykke. Mer forklaring og nesten en slags oppskrift på Ravelry.

Dagens hjelper

Er det sjeldne to-hodete pølsepusedyret,
 fotografert under særs vanskelige omstendigheter. 

Det har ikke blitt verken strikkekafe eller hagelag på meg så langt denne uka. Dette har litt ymse årsaker, men først og fremst at jeg fikk tilbud om en tur i ettermiddag: Ekspedisjon til Projo produkter på Skarnes! Og siden de selger Malabrigo sock, som jeg er bittelitte granne glad i, og en masse annet lekkert, ble hagelaget raskt bortprioritert, gitt! Tommy Tønsberg bor tross alt bare noen kilometer unna, og kommer sikkert til å holde flere foredrag i nærleiken.

Så i dag har jeg allerede vært på Jessheim og fått en liten spruta, som gamlelegen min sa, og nå skal jeg smøre niste og så er det av gårde! 

I morgen må jeg opp fy-for-skam-tidlig og dra til Lillestrøm. Der skal jeg spørre pent om jeg kan forsøke å spise litt gluten igjen snart. Eller mat med smak på, men det tviler jeg på, egentlig. Spennende, uansett!

Det er kaldt, men sola skinner, og på denne delen av Romerike har vi strøm nok!



3 comments:

elle-melle said...

Den så fantastisk god og myk ut!
Jeg har noe kasjmir garn liggende som jeg ikke har helt bestemte planer for - kanskje de kan bli en god og varm lue:)
Det var smaert å strikke den slik at den kan brukes på begge sider.

Vibekes lille ullne said...

Lua så skikkelig myk og god ut! Kom på at jeg har noe garn jeg skal bytte inn etter juleproduksjon. Kanskje jeg skal skaffe meg et par sånne nøster til lue.

Lykke til på LHK. Håper du får en litt snillere diett, det er litt slitsomt når det er så restriktivt! Jeg har vært på Ullevål i dag, og det er virkelig ikke noe særlig utbytterikt utenom diagnosen. Gikk gjennom blodprøver, som var fine og dett var dett.

Anita Tørmoen said...

Den lua ser skikkelig fin ut:) Så gøy å få reise til Projo produkter - det må jo være drømmen!