10.12.10

Hårfin beregning og postordrens gleder

100-metersvanter
Et av sprint-julegaveprosjektene ble et par fingerløse vanter av typen Dashing (gratis). Uten prøvelapp, men med et lønnlig håp om at det skulle holde med ett nøste Mitu. 100 meter ull/alpakka, litt tynnere enn i mønsteret, som sa 75 meter pr. vante i største størrelse.

Jeg strikket største størrelse, men kuttet av vantene ganske betraktelig, det hadde jeg nok gjort uansett, og flyttet flettene ut på håndbaken - der de tross alt synes bedre enn under jakka. Kjenner ikke så mange menner som bruker trekvart lange ermer.

Crappy bilde. Sorry. Orket ikke ta flere.

Det ble hundre meter neglebiting. Litt rask matematikk underveis hintet til at det kom til å bli helt på håret - og det ble det. På den riktige siden av håret, heldigvis. Jeg var klar for å strikke tomlene noen runder kortere om nødvendig, og delte faktisk resten av garnet i to før jeg begynte på dem - men det holdt akkurat!

Resten av et nøste Mitu etter at det er forvandlet til ovennevnte vanter.
Og da er det selvfølgelig hårfin beregning det er snakk om, ikke griseflaks...

Fine boker og aller fineste garnen!
Postordre må være noe av det lureste noen noengang har funnet opp. Og etter internettets inntog har det blitt enda bedre.

Se bare hva jeg har fått i posten den siste uka! (vel, ikke "fått" som i "gratis", men like fullt. Det føles nesten sånn når pakka ligger i postkassa, siden det er så lenge siden jeg betalte for herligheten.)

To bøker - Elizabeth Zimmermans Knitting Workshop og Lorna Misers The Knitter's Guide to Hand-dyed and Variegated Yarn. Begge to ekstremt nyttige strikkebøker, akkurat sånn som jeg liker dem.

Zimmerman-boka inneholder en masse av klassikerne hennes, bl.a. Baby Surprise Jacket, som jeg ikke har fra før. Og et helt kapittel om blondesjal - riktignok runde og firkantede, men fortsatt mye nyttig.

Ellers går hun gjennom alle de lure tingene hun har "unvented", bl.a. prosentsystemet for genserkonstruksjon, øking og felling av forskjellige slag, I-cord osv., osv.

Jeg har et par av bøkene hennes fra før, men her er det virkelig samlet mye nyttig info. Dessuten skriver hun morsomt. Det skader ikke.

Boka om variegert garn er også et funn. Jeg er blant dem som elsker flerfarget garn på nøstet, men ikke nødvendigvis når det er strikket.

Her er en forfatter med samme utgangspunkt, og boka viser for det første hvordan man skiller forskjellige typer mønstrete garn fra hverandre, og for det andre en masse forskjellige mønster som bryter opp striper og "pooling". Prinsippet er som oftest å få maskene til å bytte rad eller plass på noe vis, som i "vevde" mønstre. Og det blir så stilig! Dette skal altså testes etter jul, det er helt sikkert.


Og så har jeg fått garn!

Og så sier vi i kor: Ooooh! Aaaaah!

Endelig var jeg tidlig nok ute da TuLLiBaLL slapp ny ladning med garn, og fikk snoket til meg to hesper helt fantastisk garn - Strå i fargen Smaragd. Garnet er 80 % merino og 20 % bambus, og har 800 meter pr 100 g. Så to hesper bør bli en tynn genser, for å si det sånn. Glede seg!

Dagens hjelpere

Ser på puse-tv, aka fuglebrettet utenfor.
Fuglene bryr seg definitivt ikke. 
Nei, nå skal jeg fise en liten tur til Jessheim for en hederlig julegavekjøpeinnsats. Planen er klar og ruta lagt -  tvers gjennom senteret med innlagt spisepause halvveis, så i dag skal jeg simpelthen komme hjem med trilla full av julegaver og (forhåpentligvis) krefter i behold til en produktiv helg. Og et par barnesokker strikket på bussen. Tror jeg.

God tredje adventshelg, alle sammen!

2 comments:

Sisselshverdag said...

Ha en fin tur til Jessheim, blir nok tur på meg i morgen, tror jeg.. Håper du finner det du tenker deg :d
Ha ei flotte helg

Anita Tørmoen said...

God helg til deg:) Må si det nøstet fra tullliball var lekkert! Så bra at garnet holdt akkurat til pulsvantene - de ble flotte:)