5.10.10

Sokker og ferie og fullt hode

Jeg burde jo ha lært...
...at det er sånn hodet mitt virker. Beslutningsvegringen før ferien er slett ikke noe nytt - jeg bare glemmer at det pleier være sånn. Og det ble nok også ekstra tydelig siden det rett og slett måtte tas noen avgjørelser før jeg dro. 

Vanligvis har jeg tid til å vente til ideene faller pent på plass i hodet, det er som regel fint lite det haster med å få ferdig, og jeg kan surre rundt i dagevis og gjøre research og bla gjennom uendelige mengder bilder i bøker og på nett, teststrikke og skisse og hva jeg nå ellers trenger å gjøre før ideen sitter. 

Greia er at jeg kan bestemme meg for å strikke en jakke, f.eks., og hvis jeg kan bruke et ferdig mønster, og har garn som passer noenlunde, så er jeg i gang før hanan galer. Men hvis jeg ikke finner et mønster. Eller hvis garnet ikke passer i det hele tatt. Da er moroa i gang. 

Og det er jo dette jeg virkelig syns er morsomt, for det betyr å lage alt selv. Med utgangspunkt i et garn eller noe jeg trenger (Tynn ulljakke å ha under høstkåpa. Pene sokker som passer til de gule skoene. Sofapute. Gave til en ny baby i vennekretsen) eller et mønster jeg har sett eller noe jeg bare har lyst til å prøve. f.eks. en ny teknikk.

Men sånn "formgiving" tar tid, og jeg hater å skynde på den. Sånn var det da jeg fortsatt var hardtarbeidende akademiker også, og jeg likte den delen av jobben skrekkelig dårlig. 

Løsningen nå som da er prosjekter å holde på med mens hjernen tenker, hvis det høres logisk ut. Da jeg jobbet var det å oppdatere databaser eller publisere artikler på nett - nå er det prosjekter der garn og mønster er bestemt allerede og alt skal gjøres etter boka. Så det var sånt jeg endte med å ta med på ferie.

Første par ut:
Kalajoki-sokker i Fortissima Socka. Ser ut til å bli kjempekule, men det er dessverre et mønster jeg ikke klarer å lære utenat, så det er dårlig egnet som bussstrikketøy.

Tynn ribbeulljakke til meg selv i Abuelita Baby Merino Lace. Denne har jeg for så vidt heller ikke mønster til, men ideen har vært klar lenge, og skuldrene blir etter Zimmermans sadelskulder-genser, så det er ikke så mye "designing" å gjøre. Dette er et sånt prosjekt jeg skulle hatt en husmor til - den blir kjempefin, og utrolig praktisk, og jeg trenger den virkelig (som i "trenger i går") - men det er såpass enkelt og såpass kjedelig at jeg har utsatt den kjempelenge. Men i dag frøys jeg som pokker da jeg var ute, så den blir nok ferdig ganske fort. Nød lærer, osv.

Noe blir da ferdig også
Tidligere omtalte ribbesokker i PT Magi, mønster mer eller mindre fra Kate Atherley. Mest mindre, som i mange færre masker. 48, for å være nøyaktig, og det er bare akkurat at de passer. Noe som passer meg utmerkt. Ravelry-side, for de som liker sånt. Ullsokker hjelper forresten mot greske myggstikk.

Jo, og så har jeg gjort ferdig en babyjakke som har ventet litt, men den får jeg ta bilder av i morgen.

Feriegarn!
Jeg skal ikke gi noe detaljert referat fra ferien her, annet enn at det var varmt og godt og god mat og mye myggstikk og en mental utfordring å ikke kunne finne sin egen seng når utmattelsen kom sigende på. Men mye er lært, og det er alltid godt. Og vi hadde slett ikke lyst til å reise hjem, selv om vi gjerne skulle hatt eget hus og egne katter flyttet ned til oss.

En av de virkelig morsomme overraskelsene var at vi gikk rett på en pitteliten garnbutikk i Heraklion! Jeg hadde sjekket litt på nett før vi dro, men bare funnet butikker langt unna sentrum, så jeg hadde ikke de helt store forhåpningene. Men rett bak det arkeologiske museet, i den første gata vi svingte inn, lå det en, gitt.

Surrehuet glemte selvfølgelig å ta bilde av saligheten, men den var altså liten og stappfull og sjarmerende med to godt voksne damer som ikke kunne et spøtt engelsk. Utvalget var nokså slitent etter våre standarder. Mye syntetisk og mye dølle farger. Så jeg endte opp med tre nøster ull/nylon blanding av fransk opprinnelse. Litt grønnere enn på bildet. 9 euro, så det er vel verken billig eller dyrt. Lue og skjerf, kanskje?



Så da er det tilbake til testingen av nye prosjekter. Foreløpig ser det ut til å bli et rillestrikket sjal og en turban og/eller hals med store fletter. Jeg var litt spent på om ideene ville holde seg i en uke, eller om hodet ville rase videre på andre ideer, men det er altså fortsatt de samme prosjektene som jeg drodlet over før jeg dro. Og den slags standhaftighet lover vanligvis godt for sannsynligheten for at de blir realisert!

1 comment:

Vibekes lille ullne said...

Fint å høre at ferien var vellykket! :)

Ikke rart at designprosjekter tar tid! Her er de foreløpig ikke-eksisterende. For tiden er det nok utfordring å strikke etter oppskrift. Ribbejakke i tynn ull står på min strikkelistse også. Skal strikke etter mønster fra Geilsk.dk. "livstykketrøje".

Blir spennende å se hva du får til etterhvert! :)