2.9.10

Simultansokker

Hælt samtidig!
Så er sokkene ferdige, og hælene gikk som smurt. Jeg fulgte i hovedsak beskrivelsen fra Knitting Giraffe, med unntak av at jeg strikket hælflappene samtidig. Det var ikke noe problem, og siden jeg syns det er skitvanskelig å telle omganger på sånn forsterket hæl, er det innmari greit å strikke dem samtidig og vite at de blir like lange.
Hælflapper in progress

Veldig like sokker
Litt FOR like, faktisk. De er nemlig like, ikke symmetriske... Men det er en nybegynnerfeil av typen jeg pleier å gjøre: Setter i gang, forandrer litt på mønsteret, og tenker overhodet ikke på at det kan bli trøbbel senere.

Denne gangen går ikke ribbemønsteret opp, så oppå foten er det to vrange ytterst til høyre og fire rette ytterst til venstre. På begge sokkene. Skitt la gå - dette er et testpar. Dessuten er de for store. Neste par blir bedre!

Og det er jeg allerede i gang med... I Gjestal Frost, etter mønsteret Rockyview Socks. Jeg har lagt opp 56 masker, men vurderer å ta dem ned til 52, ved hjelp av Basic Ribbed Sock-oppskriften fra Wise Hilda. Og ja - jeg har små føtter. Siste skoinnkjøp var Tretorn gummistøvler på barneavdelingen på obs! - med god plass til raggsokker i størrelse 35. Det blir i hvert fall billig...

Simultanstrikking - på godt og vondt
Først av alt: Jeg er frelst. Jeg hater å lage samme ting to ganger, så heretter blir det å strikke samtidig alt som kan strikkes rundt og samtidig: Genserermer, sokker, votter, you name it. Med en riktig lang pinne går det jo faktisk an å strikke to babygensere samtidig? Litt drøyt, kanskje...

Selvfølgelig er det ulemper også, og jeg har full forståelse for at drevne sokkestrikkere foretrekker fem pinner.  Og det er noen forskjeller i måten å tenke på og bygge opp mønsteret på. Noe er enklere, noe er vanskeligere.

Det går fint å prøve underveis!
Noen tips og "pass på"-er jeg kommer på i farten:

  • Det er fort gjort å vrenge arbeidet i starten. Hold øye med innside og utside, spes hvis det er ribbekant med like mange rette og vrange!
  • Og det ER klønete de første omgangene. Nå syns jeg det er like klønete med strømpepinner, fordi jeg ikke er så dreven, så for meg spiller det liten rolle.
  • Det er vanskelig å flytte masker fra pinne til pinne. Så hvis mønsteret sier at maskene skal flyttes før hælfellingen, f.eks., bør du kompensere for dette fra starten av, ev. ta arbeidet over på strømpepinner mens du strikker hælen. 
  • De fleste oppskrifter sier at du skal legge opp halvparten av maskene på hver side av pinnene. Det kan være like nyttig å tenke på det som oversiden og undersiden av sokken - spes hvis du skal ha mer eller mindre enn halvparten av maskene til hælen... 
  • Det er lett å huske hvor rundene starter - det er som med alt annet strikketøy lagt opp med long tail: Når trådenden fra opplegget er nederst til høyre starter du en ny omgang.
  • Det går greit å prøve underveis uten å være redd for å dra sokkene av korte pinner.
  • Det går også fint å strikke fra begge ender av nøstet. Det snurrer seg litt i starten, men etter hvert gikk det faktisk bedre.
  • Sokkene strikker seg fortsatt ikke av seg selv. På tynne pinner er det mange masker - ofte like mange som i en barnegenser. Men når du er ferdig, er du ferdig!

Så oppfordringen er: Strikk to sokker samtidig!

No comments: