28.8.10

Strikker to sokker samtidig!

Eller to sokker ved siden av hverandre
er kanskje mer riktig å si. Resultatet skal uansett bli at begge to er ferdige samtidig, og jeg slipper å strikke to like ting etter hverandre. For det er jeg ekstremt dårlig på.

Nå har jeg ikke kommet så veldig langt enda, så det er kanskje litt eplekjekt av meg, dette her, for hælen har jeg på ingen måte skjønt hvordan jeg skal løse enda.

Men det er fine beskrivelser å finne, med bilder og greier, så vi får tro det går. Så langt har jeg hatt god hjelp av disse to: Opplegg hos Tostetoes og mer opplegg og hvordan strikke videre hos Knitting Giraffe.

Det kinkigste var å finne en måte å holde det hele på, syns jeg, og så tar det litt tid før snuingen sitter.

Sånn ser det ut midt i en runde:

Og på enden av runden har du en lang pinneende (den du nettopp har strikket ferdig), og en kort pinneende (den du har fylt opp):

 

Nå skal hele greia snus, og du strikker tilbake på den andre siden. Jeg syns det enkleste er å holde rundt begge sokkene, ta tak i loopen og trekke den lengste pinneenden helt inn. Deretter trekker du ut den korte enden, snur, og er klar til å strikke videre! 

I morgen får vi se hvordan det går til når frua skal strikke hæl :)

Fine, fine bokene i posten!
Disse har jeg vel ventet på! 
Sokkeboka har jeg kjøpt for å få et godt utgangspunkt for to på en gang - strikkingen. Den har en oversikt over sokkens historie (!) og sokker i forskjellige deler av verden. Kanskje ikke så voldsomt brukbart, men boka inneholder også det jeg håpte på og mer til: Glimrende oversikt over garntyper, masketall for et utall størrelser og strikkefastheter og en masse oppskrifter. Basismønstre for topp-ned og tå-opp-sokker og mange mønsterstrikkforslag. Dessuten mer strandvennlig enn tusen løse ark... 
Den lille boka om spinning og karding håper jeg å kunne bruke til å lage garn av en hel del ull jeg har fått av en tante. Den er veldig grunnleggende og enkel, men så kostet den heller ikke stort. 

Den siste har jeg hatt lyst på lenge, og etter å ha sett at den faktisk er pensum på en del designutdannelser, gikk jeg til innkjøp. Jeg merker ofte at jeg ikke har noen formell formgiverutdannelse, og er nokså sikker på at jeg bruker unødvendig mye tid på å prøve og feile. Men nå skal det vel bli fart på prosessen! 

Akkurat ikke...
Men noen ganger er prøving og feiling eneste løsning. Jeg prøvde meg på et par nusselige babytøfler i går, etter oppskriften Magic Slippers. Oppskriften lovte at det skulle holde med en garnball på størrelse med en valnøtt, men det må være mye større valnøtter enn de vi kjøper til jul her i landet... Er amerikanske valnøtter større enn europeiske?

Det ble én tøffel.  Men den er jo til gjengjeld skamsøt! Så nå har jeg rekt den opp igjen, så skal jeg finne noe annet garn til sålen og strikke to like. Tøffelen veide fem gram på min ikke veldig nøyaktige kjøkkenvekt - garnresten som skulle bli tøffel nr to, var så lett at den ikke ga utslag i det hele tatt...

Bilder fra hagen i midten
Benyttet overskyet oppholdsvær i går til å ta noen bilder i hagen. Skal ikke lesse ned en allerede lang post med masse bilder, har du lyst til å kikke, ligger det flere her.

Tre av pelargoniene som ble med hjem fra hagemessa på Lillestrøm i våres.

Nå er det tv og strikketøy som teller - det er tross alt lørdag! 

Ka-tsjing!

No comments: