19.8.10

Kosmiske strikkeopplevelser

Eller det er kanskje litt drøyt, da. Men jeg har blitt minnet på noe vesentlig de siste par dagene: Strikking skal føles lett og deilig og strikketøyet skal trille av pinnene. Strikketøy man må sloss med og blir sliten av, er det noe galt med.

Jeg har akkurat gjort ferdig julegave nr. 2, som for øyeblikket ligger i vaskemaskinen og deretter skal blokkes senere i dag. Dette var et sånt prosjekt som det var nesten litt vemodig å slippe av pinnene, for det var så kos og morsomt og stilig å holde på med.

Og det er her det kosmiske kommer inn: Når pinner, garn og mønster går opp i en høyere enhet, og alt føles bare helt riktig, da er det fryktelig gøy å strikke. I tillegg likte jeg plagget veldig godt selv - så det er mulig (kanskje) at jeg faktisk strikker dette en gang til. Tenk det!

Samtidig har jeg kommet i gang med Tomten-jakke til Eliska. Først prøvde jeg på pinne nr. fem, og strikket et godt stykke. Det så passe tett ut, syntes jeg, siden det er rillestrikk og jeg vil at rillene skal være litt "bouncy". Men det var tungt. Og jeg tenkte at dette kommer til å ta laaaang tid, selv om det er dobbelt garn og bare 152 masker...

Etter en stund skjønte jeg at jakka ble stor nok til meg selv (Eliska er åtte), og rakk opp igjen. Og siden jeg likevel måtte starte på nytt, ville jeg prøve med litt tykkere pinner.

P. nr seks ble definitivt for løst, men p 5,5 ble helt perfekt! Tilbake til den kosmiske opp-i-en-høyere-enhet-følelsen, O lykke! Maskene bare trillet av pinnene, lett og ledig, uten at det gjorde vondt noe sted som helst. Og jeg kunne gå ned til 114 masker, så nå blir nok jakka ferdig på et blunk.

Så nå har jeg lært to ting jeg egentlig visste men hadde glemt:

  • Det skal ikke være vondt å strikke (med mindre jeg allerede har vondt)
  • TEST FLERE PINNESTØRRELSER. Ren latskap fra min side at jeg ikke prøvelappet et par størrelser til. Også så mye plage og jobb jeg kunne spart meg... Neste gang! Lover!

KRÆÆÆÆTA!
26. september til 3. oktober! Bestilt og betalt! Nå får vi bare håpe at NAV ikke lager trøbbel, for i så fall skal de få møte furiebrura fra hælvete! Vi skal tilbake til Agia Pelagia, der vi var for fire og et halvt år siden (som var sist gang vi hadde ferie. Som var første gang vi var på ferie.). Og vi gleder oss, ja!

Kretabiblioteket ble hentet ned fra hylla i går, så nå er det bare å planlegge og glede seg! 

Håper det er litt frø å samle. Jeg skal også hamstre skinnsandaler (de passer nemlig til folk med små føtter!), kjøpe meg en skikkelig skinnveske (det har jeg ikke hatt penger til før når jeg har vært der), litt keramikk, masse krydder og te og en sånn liten kaffekjele som vi angret på at vi ikke kjøpte sist. Og hvis jeg er heldig, finner jeg et sted som selger garn eller kniplepinner. Det hadde vært gromt! 

Vi vurderer å leie firehjuling en dag eller to - bare for å komme til nabostranda og sånn, siden jeg ikke kan gå stort. Og det er noen litt større landsbyer i nærheten (uten å måtte kjøre motorvei), bl.a. Achlada og Fodele, der El Greco ble født. Og om vi ikke tør å kjøre så langt, går det vel kanskje noen busser - selv om de kjører på GMT - Greek Maybe Time. 

Og jeg har sjekket: Det er lov å ta med strikkepinner på flyet. Og før vi drar skal jeg simpelthen lære meg å strikke to sokker på en gang, så jeg kan ligge på stranda og sprute ut sokkepar etter sokkepar. Dårlig ide med digre ulljakker eller hvite ullsjal på strand ved saltvann med 25 varmegrader... 

Nei, nok prat! Tilbake til arbeidet, folkens!

No comments: