17.8.10

Du verden, så mye jeg egentlig har rukket den siste uka!

Høsten er her
Sånn mentalt, i hvert fall, selv om været har sett ut som høst i mange uker allerede. Men det er faktisk veldig deilig at vi er ferdig med alt som skulle skje i sommer, alt har gått bra og alle er fornøyde, og nå er det bare hverdag og kos og ingenting som haster. Ikke så veldig, i hvert fall. Og det er helt utrolig hvor mye jeg rekker selv om jeg mest sitteligger på sofaen og ikke kan stå noe særlig.

Garn galore!
Høstens første garnforsendelser er i hus, nok en gang fra Pickles. De gråblå fargene til høyre var på tilbud, det er Extra Fine Merino. Litt usikker på hva de skal bli, men dette må vel være perfekt til kjønnsnøytrale babyting? Planer på å bruke en stabel heklelapper jeg har til å lage et babyteppe til en liten en som kommer til Tjøme rundt jul, og det hadde vært fint å hekle dem sammen med en sånn type farge. Og kanskje det mørkeste blir en liten vest til meg selv?

Det brune og brunmelerte til venstre skal bli Tomten-jakke til Eliska på Eidsvoll, nesten maken til den jeg strikket til lillesøster Olivia tidligere i sommer. Garnene er Abuelita 3-tråds tynn merino og Abuelita baby merino fra Pickles, og skal strikkes sammen. Dette er mitt første strikkeoppdrag mot betaling noen sinne, så det skal jo bli interessant. Ikke minst fordi jeg har lovet å sy glidelås i, og det har jeg heller aldri gjort før...

Ellers på bildet er det orange og turkis resirkulert sarisilke fra Pickles, tykk, økologisk bomull som skal bli "ampler" til alle orkideene jeg plutselig har etter å ha giftet meg (logisk, ikke sant? Men med bordpynt og gaver og litt fra før, har jeg plutselig fem. Og en del annet som gjerne henger under taket på ei grein.)

Til høyre skimtes noe spraglete Evilla-garn jeg kjøpte på salg hos Mauds tidligere i vår, samt et nøste lys grå geit/saueull og et nøste mørkebrun ull/linblanding fra samme sted. Disse skal bli kåpe eller vinterytterjakke, håper jeg. I hakking, tror jeg.

Jeg har vevd!
Og det var ganske så gøy! Resultatet er et lite skjerf i sari-reste-silke fra Mauds og litt resirkulert sarisilke fra Pickles.

Veven er en liten barnevev jeg fant på loppemarked i våres. Men, den har to skaft, slagbom med fast skje og både renne- og tøybom som kan strammes ganske godt. Så litt grov ripsvev fungerer faktisk helt fint.

Jeg har ikke brukt hele bredden, og skjerfet hadde blitt lengre hvis jeg hadde visst litt mer om hvordan jeg skal sette opp renninga og hvor mye det var plass til. Men nå har Karen vært innom med Den store vevboken av Laila Lundell (1977-utgaven), funnet på loppemarked, den også. Så da skal det nok bli ordning på neste skjerf :) Tror kanskje at dobbelt sokkegarn vil være fint og bli passe tett, ev. noe litt tykkere ullgarn. Det er jo også en mulighet å droppe noen renningstråder, og sy hullsøm i åpningene etterpå, f.eks., så det blir litt blondeaktig. Morro!

Og så strikker jeg jo litt...
Det meste er julegaver, og kan følgelig ikke vises her :) Men litt annet blir det innimellom:



To små babyluer i Aviatrix-mønsteret. Genialt mønster i en mengde forskjellige størrelser og garntykkelser.










Og så er rabarberkopien ferdig. Ikke helt overbevist om at jeg liker resultatet, men Mini Me ELSKER den. Så jeg får passe på at den ikke blir liggende gjenglemt i sofaen, for da er det nok ikke noe igjen av den dagen etter...

2 comments:

MirreVirre said...

Så mye fint du har laget! Jeg har brukt to nøster på den minste størrelsen av sjalet =)

Unknown said...

Takk! Og takk for info - vel anvendte to nøster, synes jeg :)