4.6.14

Variasjoner over et tema - kurvmakerskolen, modul 4

Plutselig datt jeg litt av bloggvogna, gitt, med kurs og ferie og finvær og bestillingsstrikking og innspurt i husflidslaget før sommeren... Men jeg skal prøve å ta meg selv igjen, så her kommer i hvert fall en liten oppsummering fra Kurvmakerskolen, modul 4:

Til sammen fire kurver ble det, selv om en del av dem ble ferdigstilt hjemme.

Modul 4 av 8 i Agnete Diemers Kurvmagerskole er gjennomført, og for en helg det ble! Vi har blitt et "lille hold", med bare fire studenter (hvorav en er utdannet kurvmaker), så det blir rikelig med tid til pirk, korreksjon, diskusjon, utvikling, nye ideer og kreativt samarbeid for å finne løsninger på utfordringer som dukker opp.

"Hovedkurven", med neverstrimler i sidefletten. Neverstripene er skjøtet med små peddigbiter. Denne blir enda mørkere øverst og nederst når den blir helt tørr, den er nemlig flettet i halvtørr duggpil, som blir nesten sort når den tørker. 

Lokket flettet jeg ferdig hjemme, så det passer ikke riktig like godt som jeg hadde håpet. Men det sitter på. 

Tema for modulen var alternative (natur-)materialer, og vi hadde med oss mye forskjellig. Jeg hadde med en del never og tau flettet av irisblader, og en liten pitstopp på Stoff & stil i Drammen resulterte i irrgrønn filtsnor. I tillegg hadde May Tove - som driver Pil i hjertet og leverer pil, verksted og overnatting - masse spennende pil å velge i, så dermed var det duket for farge- og teksturbonanza.

Fruktfat med irsk bunn og tau av flettede irisblader i sidefletten. 

Virkelig glad i fargene på denne. 

Like fullt har jeg jobbet etter et tema, det er elementer som går igjen i alt jeg flettet. Tre av prosjektene har bunn hentet fra den irske Scoib, et fat brukt til å sile av og servere poteter. Jeg har brukt intuitiv kimning i alle kurvene, og de har formelementer som går igjen: sideflett som går rakt utover, uten bue, for deretter å gå rett opp, og de høye kurvene går deretter rakt inn igjen. Dette er en form jeg har syslet med lenge, men nå fikk jeg hjelp til å rent teknisk gjennomføre den så den ble som jeg ville ha den. 

"Stebarnet" - kurv nummer to og min store hodepine underveis. Da kurven bare manglet kant, likte jeg den slett ikke, men Agnete nektet å la meg gi den opp, og etter mye prøving og feiling og diskusjon ble kanten øverst til. Og plutselig ble det folk av denne kurven også, gitt. Nå liker jeg den faktisk riktig godt. Og så var det en veldig lærerik prosess!
En av utfordringene på kurset var nemlig å bestemme seg for mål og form på forhånd, og deretter flette en kurv etter planen. Og endelig! Jeg har flettet to kurver etter akkurat de målene jeg hadde bestemt, i stedet for å ende opp med en kurv der fasong og størrelse er blitt til etter hva pila vil. På fatene hadde jeg ikke en så konkret plan, rett og slett fordi de er flettet så langt jeg hadde materialer, men formen er bestemt på forhånd.

Et lite restefat jeg flettet etter at jeg kom hjem, med det som var igjen etter de andre kurvene. 

Sidefletten er intuitiv kimning, der man virkelig kan bruke opp smårester i alle farger. Også her blir en del mørkere når det tørker. 

Som sagt, et glimrende kurs. Veldig intenst, jeg tror sjelden jeg har lært så mye og jobbet så konsentrert som på disse fire dagene. Så nå gleder jeg meg veldig til modul fem i august/september! Da er temaet åpne kurver med ostebunn, og det har jeg sett frem til å lære lenge. 

Og ellers?

Ellers har jeg vært en uke i Nerja, Spania, med gode venner og slikket sol og kjøpt strandveske flettet i espartogress (og espadriller. Og mye annet rart). Dessverre var det ikke sesong for å høste gress nå, ellers hadde jeg klippet meg en bunt og sendt hjem til meg selv i posten. Men Nerja er nok et sted vi kommer til å reise til igjen - smått nok til at man blir kjent, stort nok til at man har en del å velge i, et godt utgangspunkt for dagsturer, ingen høye hotellblokker og en god blanding av turister og fastboende. 

Håndflettet kurv i espartogress - som lukter helt fantastisk. Dessuten svelger kurven uante mengder ræl, og har allerede vært flittig brukt til og fra strikkekafe og den slags. 
Strandkatter i Spania også, gitt. Denne holdt til på Ayo's, og ble grundig skjemt bort av oss, i hvert fall. 

Jeg har som nevnt også strikket på bestilling - en genser som kommer i en strikkebok til høsten. Ikke akkurat drømmen å strikke med pinne 8 og ullgarn med temperaturene vi har hatt de siste ukene, men genseren ble nå ferdig, og det er et morsomt prosjekt å være med på. 

Panoramabilde med utsikt fra teltet i hagen hjemme. Og med været som har vært de siste ukene, var forskjellen fra Spania først og fremst mangelen på strender og billig øl.

Resten av tida har blitt brukt på husflidslag og hage. Hagen er noenlunde i rute igjen etter noen ukers fravær med knallvær, og høstprogrammet i husflidslaget er snart trykkeklart. Så nå øyner jeg snart håp om litt produksjonstid... Det ligger to bunker fletteklar pil i kjelleren, og jeg er ærlig talt litt nervøs for om jeg klarer å bruke den opp i tide. Men jeg skal gjøre en hederlig innsats! 

De har det ikke så verst kattene i Nannestad heller.

Håper du har kost deg i finværet - hvis det har vært fint der du er. Hvis ikke, håper jeg du har kost deg likevel!

2 comments:

BrittB said...

Så fine kurver du har laget! Det hadde vært artig å lært å flette slike kurver.
Koselige bilder fra uteplassen!
Ha ei riktig god pinsehelg!

Helle said...

Så mye flott du har laget. Det var et par av kurvene der som jeg syntes var veldig imponerende. Flotte farger i dem også. Regner med at du får god avstemning på drm. :)

En uke i Spania hørtes ikke dumt ut. Vi holder på å forberede oss til Italia-ferien vår. Litt bekymret for det går stadig opp for meg at jeg tåler varme dårligere og dårligere. Ideelt hadde vi lagt sommerferien til september/oktober i Italia. - Da tror jeg imidlertid min sjef hadde fått hetta, om jeg skulle være borte 3 uker mens der er som travleste. Vi får nå se. Jeg ser på muligheten i å gå ned i redusert stilling, så det er lys i tunnelen.