29.3.14

Endelig nye kurver

Det har ikke blitt mye kurvfletting etter jul. Litt peddig, og et par kurver av restene etter kurset jeg holdt i februar. Men forrige uke tok jeg omsider sjansen på å bløte opp en del pil, og fikk faktisk flettet opp det meste. Deilig med pil mellom fingrene igjen!




Det er mange grunner til at jeg liker kurvfletting. Det handler om form, farge og tekstur. Det er tredimensjonalt. Naturmaterialer gir liv og egen vilje til det jeg lager. Men ikke minst har flettingen en type meditativ effekt, fordi det krever akkurat passe mye konsentrasjon og har akkurat passe mye variasjon.

To ovale kurver ble det. Her er håndtakene ikke helt renklipt enda.

Denne har litt høyere håndtak enn jeg vanigvis fletter, siden den skal brukes til blomster.
Kurven er en bestilling, eller rettere sagt betaling, for strikkemaskinmotoren min.
Jeg er av typen som trenger mye input for å holde konsentrasjonen oppe, og har vanligvis vondt for å gjøre bare en ting av gangen uten å kjede meg. Jeg leser eller hører lydbok mens jeg strikker, for eksempel, og skrev mesteparten av hovedoppgaven min på kafé og nattevakt.

En nokså liten håndarbeidskurv.

Men når jeg fletter, skjer det hele tiden akkurat passe mye. Jeg har flettet så lenge nå at jeg ikke lenger trenger å tenke så mye på hvor pila skal gå, rytmen sitter i fingrene, men likevel må jeg hele tida passe på retning og form, ta avgjørelser på farger og tekstur. Dessuten har en kurv sine faste elementer - bunn, staker, kimning, sideflett, kimning, kant, hank - og dermed en rytme i seg selv med passe store bolker og pauser i mellom mens jeg bestemmer veien videre.

Og en rund kurv av restene. Denne skal få håndtak og klippes helt ren senere.

Alt dette er med på å gjøre at kurvfletting er en av de tingene jeg virkelig kan fortape meg i. Timene flyr, det er bare meg og kurven og pila. Og det gjør godt for en rastløs sjel. For all del, jeg fletter fort. Fortere enn de fleste, sånn er jeg bare skrudd i hop. Men om jeg klarer å holde min egen rytme, stresser jeg likevel ikke, men finner den gode flyten. Og det er deilig!

Garnkurv i peddig, flettet tidligere i vinter.
Peddig gir muligheten til å jobbe med tekstur og mønstre på en helt annet måte enn pil.
Til gjengjeld er det ikke så mye variasjon i farge...

Kurvene jeg har flettet nå skal dels gis bort og dels selges. Et par runde fra tidligere i vinter har fått hanker, og er allerede satt for salg på Heimskringla, og et par av disse følger nok etter. Garnkurven i peddig blir hos meg, den har for løs hank til å selges - dessuten liker jeg den :)

Og ellers?

Ellers går det i det samme. Flere møter og avtaler enn jeg egentlig liker, så jeg prøver febrilsk å rydde kalenderen med jevne mellomrom og prioritere hardere. Ikke så lett når man helst vil rekke alt!

Mikro har kvalitetssikret kurvene.

Sissel og jeg har endelig fått et par formiddager der vi har jobbet sammen - riktignok bare med ting til oss selv, men snart blir det produksjon av vår- og sommervarer til Likt & ulikt. Deilig å være i gang igjen etter en lang og trå vinter!

Noen har veltet posen med armstrikkegarn bak stolen min...

I dag har vi trålet bruktbutikker på leting etter retrokopper til kaffekopplys, og neste uke skal vi støpe i dem pluss mygglys i en del andre kopper. Betongstøping står på påskeplanen, og så har vi en del andre ideer vi skal prøve å realisere etter hvert. Så da blir det nok mer liv på Facebook-sida vår også - du må gjerne like den hvis du vil følge med på det vi lager!

Og lagd seg et rede. Finfint, syntes Mini me.

Men nå er Earth Hour over, og jeg skal finne frem strikketøyet og se hvor mange masker jeg har mistet i tussmørket. Ha en fortsatt fortreffelig helg!


2 comments:

Nina Kristin said...

Så flotte kurver! :)
Så flink du er :)
Og håndarbeidskurven din, den lyse, var jo helt nydelig! :9
Jeg elsker kurver, får aldri nok av dem :)
Håper du får en herlig søndag :)

Huldr said...

Så fine kurver. Likte godt å lese om prosessen, får lyst til å prøve! Imponerende allsidighet du har!