26.1.14

Og så meg selv igjen...

Fortsatt egojanuar! Fortsatt sitte-og-strikke-form, stort sett, så nå har jeg virkelig fått unna litt i strikkeprosjekthaugen. Og startet på en hel del nye prosjekter...

Men først det som er ferdig!

Nei, den er ikke vasket. Og ja, jeg har brukt den. Flere dager på rad.
En deilig, blå genser har vært på pinnene hvem vet hvor lenge - siden i fjor vinter en gang, i hvert fall. Jeg tok den frem igjen for en stund siden, men så gikk jeg tom for garn - trodde jeg. Jeg mente jeg hadde et par nøster til, lette gjennom alle skuffene, men fant dem ikke igjen. En venninne som har makan lovte meg noen nøster, men før jeg rakk å møte henne, dukket garnet plutselig opp mens jeg lette etter noe annet.

Så nå er den ferdig! Noenlunde basert på Pickles' sin Mellow Sweater, men lengre og med lange ermer. Garnet er en tråd Rheuma Thermal Wolle og en tråd DSA Dreamline Air, og til sammen blir det utrolig lett, mykt og varmt!


Også denne er strikket ovenfra og ned, mye på samme måte som de to siste prosjektene mine. Dette er virkelig en genial måte å strikke gensere og jakker på, og jeg liker passformen godt også.


Litt armstrikk har det også blitt. Mauds garn har begynt med faste åpningstider på lageret sitt på Ask i Gjerdrum, og i "badekaret" med enslige nøster på salg fant jeg en hespe av noe italiensk testgarn. Garnet er strikket, som hestetømme, og i alpakka. Glimrende til armstrikk!


Denne halsen går to ganger rundt halsen, og har vært i flittig bruk de siste ukene. Nå spekulerer jeg på å lage sånt strikket garn selv, med motor og strikkemaskin.



Og så har jeg vevd et skjerf til meg selv, omsider (ellers har jeg solgt nesten alle jeg har vevd i høst). Jeg husker faktisk ikke helt når dette ble ferdig, rundt jul en gang, eller kanskje uka etter nyttår? Uansett - dette er er også mykt og varmt og deilig. Renninga er drops lace, innslaget er det fantastiske sky-garnet Superior fra Filatura di Crossa, en blanding av kasjmir, silke og merino.


Helt enkel toskaft, løst vevd i 45/10-skje, laaangt og godt og i en materialkombinasjon som varmer godt men like fullt ikke blir for varm inne. Det er tre skjerf til på renninga, men de får litt mindre eksklusivt innslag.

Og ellers?

Ellers er det mye det samme som forrige uke. Jeg har begynt på en hel del nye strikkeprosjekter, strikker en bit her og der på maskin, og håper å montere en jakke i uka som kommer. Det er pil i kjelleren som bør være klar snart, så skal jeg begynne å testflette fat til kveldskurset jeg skal holde i slutten av februar. Over en måned siden jeg flettet noe sist, så nå skal det bli godt med pil mellom fingrene igjen.

Et meget sjeldent syn - alle fire i senga på en gang!

Og ellers kunne jeg selvfølgelig klaget på været - men jeg skal prøve å la være (selv om bittelitt sol snart hadde gjort seg...) Nestenkjøpestoppen går det litt opp og ned med - det er en del garn på vei inn i posten, og jeg har kjøpt en del ullstoffer fra Janus... Litt klær til trening hos fysioterapeuten har jeg måttet kjøpe, og noe tøys og småtteri har det blitt her og der også. Men, men. Så helt galt er det ikke, og så får målet for februar være å kjøpe enda mindre.

Men nå skal jeg sjekke om pila er fletteklar! Ha en finfin uke, alle sammen!

4 comments:

veveke said...

Skulle gjerne ha vært på Mauds garn og kjøpt hestetømme garn. Det var perfekt til armstrikk!
Jeg får innmari lyst til å strikke skjerf når jeg ser dine. De ser så lette og lekre ut, men da må jeg nok ut på tur å finne tynt og mer fluffy garn enn det som er i hyllene mine . . Lykke til med pilflettinga. Heldige de som får være med på kurs.

Helle said...

Selv de beste intensjoner om shoppingstopp kan sprekke når man er stilt overfor fristelser. Skal på jobb til København i morgen og fått et par timer til disp... har ikke planer om å tilbringe dem på kafe for å si det sånn. :)

Synes du uansett er utrolig produktiv, du fletter, armstrikker, vever, strikker.... Da bør du kunne unne deg litt hos Mauds innimellom.

Skulle bare mangle at du ikke kan strikke til deg selv. Hvorfor skulle du ikke det. Selv strikker og syr jeg sjelden til andre. Dette er min hobby, . noe jeg gjør for meg selv. Trenger ikke en ting til hvor jeg skal måtte tenke på alle andre først - før jeg kan ha det bra.

Fortsatt god søndag.
H. :)

Anonymous said...

Gensre strikket fra toppen og ned er og blir den beste måten å få god passform på, i alle fall om man strikker på gefühlen :) Jeg ble litt nysgjerrig på genseren og jakken fra forrige innlegg. Jeg har ikke prøvd den konstruksjonen før, men det ser jo veldig bra ut. Litt lei raglan og rundfelling... Har du lenker til nettsteder som forklarer konstruksjonsmåten greit?

(Fantastisk kattebilde, forresten :-)

AnneKa said...

Den blå genseren så rett og slett herlig ut, og for en genial måte å strikke den på da :) Jeg er en av dem som sliter med montering. He he, jeg er i grunnen en av dem som sliter med å få noe så stort som en genser ferdig. Men nå har eg blitt med på koftesida på FB og lysten til å strikke meg en kofte er stor.

Herlig bilde av pusene :)

hilsen AnneKa